دستگاه تصفیه هوا|دستگاه تصفیه هوا رومیزی|دستگاه تصفیه هوا خانگی

936  تعداد بازدید  |  چهارشنبه 1 دی ماه 1400

برخی از سازندگان دستگاه تصفیه هوا ممکن است ادعا کنند که هوای کل اتاق را می توان در کمتر از 30 دقیقه تصفیه کرد، این تا حدودی غیر واقعی است.در این مقاله بررسی میکنیم که در حقیقت چقدر زمان لازم است تا محیط اطراف ما تصفیه شود

چه مدت طول می کشد تا دستگاه تصفیه هوا، هوای اتاق را تصفیه کند؟

 

می توانید انتظار داشته باشید که یک دستگاه تصفیه هوا بیشتر هوای اتاق را در 45 دقیقه تا 3 ساعت اول تصفیه کند. اینکه چقدر سریع می تواند هوا را تمیز کند به عوامل زیادی مانند تنظیم قدرت انتخاب شده، فیلترها و ACH (نرخ تغییرات هوا در ساعت) دستگاه تصفیه هوا بستگی دارد.

برخی از سازندگان دستگاه تصفیه هوا ممکن است ادعا کنند که هوای کل اتاق را می توان در کمتر از 30 دقیقه تصفیه کرد، این تا حدودی غیر واقعی است. آزمایش‌های آن‌ها در یک محیط کنترل‌شده با فیلترهای کاملاً جدید و بدون استفاده انجام می‌شود، و ظاهر یک خانه واقعی را در نظر نمی‌گیرند (مثلاً مبلمانی که در مجاورت دستگاه تصفیه هوا، جریان هوا را مسدود می‌کند).

به همین دلیل، حداقل 45 دقیقه واقعی تر است تا انتظار داشته باشیم هوا پاک شود.

پاسخ به این سادگی یا سرراست نیست و نیاز به توضیح دقیق تری دارد.

 

دستگاه تصفیه هوا چقدر سریع، تا چه فاصله و چه چیزی را می تواند تمیز کند

چهار عامل وجود دارد که باید با هم در نظر گرفته شوند تا بتوانید بفهمید که یک دستگاه تصفیه هوا چقدر در تمیز کردن هوای داخل اتاق موثر است.

 

تنظیم قدرت دستگاه تصفیه هوا

دستگاه تصفیه هوا با چه سرعتی می تواند هوا را جابه جا کند.

چه میزان حجم هوا خروجی برای دستگاه تصفیه هوا در نظر گرفته شده است.

فیلترها تا چه اندازه میتوانند ذرات را به دام بیاندازند.

 

تنظیم قدرت

اکثر ویژگی های دستگاه تصفیه هوا با استفاده از بالاترین میزان توان به بازار عرضه می شوند. به عبارت دیگر، هنگامی که تنظیمات قدرت دستگاه را یک درجه پایین می‌آورید، قابلیت‌های دستگاه تصفیه هوا به سرعت کاهش می‌یابد. این را به خاطر داشته باشید، به خصوص در روز اول استفاده از دستگاه تصفیه هوا فرض بر این است که برای مشاهده نتایج باید دستگاه تصفیه هوا را تنظیم برق روشن کنید.

 

چقدر زمان میبرد تا دستگاه تصفیه هوا محیط را تصفیه کند؟

هنگام تلاش برای تعیین سرعت تمیز کردن هوا توسط یک دستگاه تصفیه هوا، مهمترین عددی که باید به دنبال آن باشید ACH یا میزان تغییرات هوا در ساعت است. ACH به شما می گوید که چند بار هوا وارد دستگاه تصفیه هوا شده و در هر ساعت تصفیه می شود. یک دستگاه تصفیه هوای خوب باید بتواند هوای یک اتاق را حدود 4 تا 5 بار در ساعت چرخش دهد. به عبارت دیگر، همان هوا باید هر 12 تا 15 دقیقه از دستگاه تصفیه هوا عبور کند.

 

اگر دستگاه تصفیه هوا هر 20 دقیقه یک بار (3 بار در ساعت) هوا را تصفیه کند، دستگاهی متوسط ​​به شمار میرود، که بدیهی است به خوبی آن‌هایی که نرخ ACH سریع‌تری دارند، در نظر گرفتهد نمیشوند. اگر دستگاه تصفیه هوا ، هوای محیط را به اندازه کافی سریع تغییر نمی دهد باید از آن دوری کنید. هوای داخل اکثر خانه ها کاملاً آلوده است. یک دستگاه تصفیه هوا که یک ساعت کامل طول می کشد تا هوا را تصفیه کند، به اندازه کافی قدرتمند نخواهد بود.

 

و به یاد داشته باشید، ACH توسط آزمایشات سازنده ارائه می شود و به ناچار در یک خانه واقعی متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، مبلمانی که جریان هوا را مسدود می کند، پخت و پز در نزدیکی و فرسودگی معمولی فیلتر دستگاه تصفیه هوا باعث کاهش ACH می شود.

 

یک دستگاه تصفیه هوا میتواند تا چه فاصله ای هوا را تصفیه کند؟

نرخ سرعت قدرتمند عالی است. اما حتی اگر دستگاه تصفیه هوا شما بتواند هر 10 دقیقه هوا را تمیز کند، آیا واقعاً تمام هوای داخل اتاق را تمیز می کند؟ واقعاً چه حجمی از هوا را می‌تواند عبور دهد و تا چه اندازه می‌تواند در دسترس باشد؟

 

برای این کار، دستگاه تصفیه هوا شما باید دارای رتبه CADR (مخفف نرخ تحویل هوای پاک) باشد. CADR یک تست استاندارد است که نشان می دهد یک دستگاه تصفیه هوا چند متر مکعب در دقیقه می تواند هوا را جذب کند تا 80 درصد از آلاینده های موجود در آن تصفیه شوند.

 

 

 

 

 

آنچه که دستگاه تصفیه هوا پاک می کند

تا کنون شما یک دستگاه تصفیه هوا پیدا کرده اید که می تواند فضایی بزرگ با سقف بلند را تصفیه کند و هر 15 دقیقه تمام هوا را جابه جا می کند.

 

اما یک چیز دیگر وجود دارد که باید در مورد آن فکر کنید، و آن فیلترها هستند. فقط به این دلیل که دستگاه تصفیه هوا قادر است تمام هوای اتاق شما را جابجا کند، به این معنی نیست که می تواند تمام آن را تمیز کند. باید درک کنید که فیلترها چه نوع آلاینده هایی را می توانند به دام بیندازند و از هوا حذف کنند.

 

دستگاه تصفیه هوا می تواند ذرات متوسط ​​و بزرگ مانند گرده و گرد و غبار را حذف کنند، اما ذرات ریز همان جایی است که تفاوت در انواع دستگاه تصفیه هوا ایجاد می شود. ذرات ریز ، آلاینده های هوای داخل خانه هستند که طبق تعریف اندازه ای در حدود 2.5 میکرومتر یا کمتر دارند، اما اکثر آلاینده های مضر در محدوده 0.1 تا 1.0 میکرومتر هستند. اینها می توانند شامل مواردی مانند باکتری ها، ویروس ها، هاگ های کوچک کپک، گازها، VOC ها و موارد دیگر باشند.

 

فیلترهای HEPA یک روش محبوب برای مبارزه با ذرات ریز هستند، اما همه آنها یکسان ایجاد نمی شوند.

دستگاه تصفیه هوا با فیلتر هپا واقعی می‌توانند 99.97 درصد از آلاینده‌های کوچک به اندازه 0.3 میکرومتر را فیلتر کنند. آن را با فیلترهایی مقایسه کنید که به‌عنوان «هپا مانند» یا «سبک هپا» به بازار عرضه می‌شوند. این فیلترها قادرند 99.0 درصد از آلاینده های هوا را به اندازه 2.0 میکرومتر فیلتر کنند.

 

شکاف بین 0.3 و 2.0 میکرومتر می تواند بسیار بزرگ باشد زمانی که متوجه شوید بسیاری از آلاینده ها کوچکتر از 2.0 میکرومتر هستند. به این ایده توجه کنید که یک دستگاه تصفیه هوا هر روز 10 ها، و نه 100 ها جابه جایی هوا را تجربه می کند، و تفاوت در کیفیت هوا می تواند در طول زمان بسیار زیاد شود.

 

 

نحوه استفاده عملی از این اطلاعات

قبل از اینکه بخواهید پاسخ دهید که دستگاه تصفیه هوا چقدر طول می کشد تا هوا را تمیز کند، ابتدا باید به چند سوال پاسخ دهید. اول اینکه می خواهید دستگاه تصفیه هوا چه چیزی را تمیز کند؟ اگر آلاینده‌های خاصی دارید که می‌خواهید از بین ببرید، باید بدانید چه نوع فیلترهایی برای رسیدن به این هدف لازم است. در مرحله بعد، باید حجم اتاق را محاسبه کنید و یک دستگاه تصفیه هوا پیدا کنید که دارای رتبه CADR برای مطابقت با اندازه اتاق باشد.

 

هنگامی که فیلترهای مناسب و رتبه بندی CADR را انتخاب کردید، تبادل جریان هوا نکته بعدی است که باید در نظر بگیرید. دستگاه تصفیه هوا باید این قابلیت را داشته باشد که تمام هوای اتاق را به سرعت از فیلترهای خود عبور دهد.

 

تنها پس از اینکه این 3 عامل را برطرف کردید، می توانید به طور واقع بینانه انتظار داشته باشید که یک دستگاه تصفیه هوا اتاق را در حدود 1 تا 3 ساعت تمیز کند. بسته به اینکه دستگاه تصفیه هوا چقدر قدرتمند است و میزان تغییر هوای آن چقدر است، می توانید تفاوت را فقط بعد از 20 دقیقه یا بیشتر متوجه شوید.

 

و به یاد داشته باشید، تصفیه هوا یک فرآیند مداوم است. فقط به این دلیل که دستگاه تصفیه هوا توانسته هوای داخل اتاق را تمیز کند به این معنی نیست که این فرآیند کامل شده است. دستگاه تصفیه هوای خود را 24 ساعت شبانه روز روشن نگه دارید، حتی اگر به این معنی باشد که در تنظیمات پایین تر کار می کند.

 

 

بیشتر بدانید:

 

چیلر و کولرهای گازی کیفیت هوا را بدتر میکنند!!!

چرا باید قبل از زمستان یک دستگاه تصفیه هوای خانگی برای COVID-19 تهیه کنید؟

دستگاه تصفیه هوا و بازکردن پنجره ها کدام برای بالا بردن کیفیت هوا مفید تر است؟

به کمک این روش ها هوای خانه خود را تازه تر کنید

حداکثر بهره وری را با کمترین مصرف انرژی از دستگاه تصفیه هوا داشته باشید!!!