پانزده فواید آب آشامیدنی

پانزده فواید آب آشامیدنی



 

نگه داشتن هیدراته برای سلامتی و بهزیستی بسیار مهم است ، اما بسیاری از افراد روزانه مایعات کافی مصرف نمی کنند. حدود 60 درصد بدن از آب تشکیل شده است و حدود 71 درصد از سطح این سیاره را آب پوشانده است. شاید این مطلب که نوشیدن آب در صدر لیست کارهای روزانه افراد قرار نمی گیرد امری فراگیر باشد. حقایقی در مورد نوشیدن آب انسان های بالغ 60 درصد آب دارند و خون ما 90 درصد آب است. مقدار آب مورد توافق جهانی که روزانه باید مصرف شود وجود ندارد. آب برای کلیه ها و سایر عملکردهای بدن ضروری است. در صورت کم آبی ، پوست می تواند در برابر اختلالات پوستی و چین و چروک آسیب پذیر شود. نوشیدن آب به جای سودا می تواند به کاهش وزن کمک کند.

برای عملکرد صحیح ، تمام سلول ها و اندام های بدن به آب احتیاج دارند.

در اینجا دلایلی وجود دارد که بدن ما به آب نیاز دارد:

. مفاصل را روغن  کاری می کند

غضروف ، که در مفاصل و دیسک های ستون فقرات یافت می شود ، حدود 80 درصد آب دارد. کم آبی بدن در طولانی مدت می تواند توانایی جذب شوک در مفاصل را کاهش دهد و منجر به درد مفاصل شود.

. بزاق و مخاط را تشکیل می دهد

بزاق به ما کمک می کند تا غذایمان را هضم کرده و دهان ، بینی و چشم را مرطوب نگه می دارد. این مانع از اصطکاک و آسیب می شود. نوشیدن آب همچنین دهان را تمیز نگه می دارد. به جای نوشیدنی های شیرین مصرف می شود ، همچنین می تواند پوسیدگی دندان را کاهش دهد.

. اکسیژن را در سراسر بدن تحویل می دهد

خون بیش از 90 درصد آب دارد و خون اکسیژن را به قسمت های مختلف بدن منتقل می کند.

. باعث تقویت سلامتی و زیبایی پوست می شود

با کمبود آب بدن ، پوست در برابر اختلالات پوستی و چین و چروک زودرس آسیب پذیرتر می شود.

. مغز ، نخاع و سایر بافتهای حساس را می کشد

کم آبی بدن می تواند بر ساختار و عملکرد مغز تأثیر بگذارد. همچنین در تولید هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی نقش دارد. کم آبی بدن طولانی مدت می تواند به مشکلات تفکر و استدلال منجر شود.

. دمای بدن را تنظیم می کند

آبی که در لایه های میانی پوست ذخیره می شود ، هنگام گرم شدن بدن به سطح پوست می آید. همانطور که تبخیر می شود ، بدن را خنک می کند. برخی دانشمندان معتقدند که هنگامی که آب زیادی در بدن وجود داشته باشد ، ذخیره حرارت افزایش می یابد و فرد توانایی تحمل فشار گرما را دارد. در صورت بروز استرس  و گرما در هنگام ورزش ، آب زیادی در بدن ، فشار فیزیکی را کاهش می دهد. با این حال ، تحقیقات بیشتری در مورد این تأثیرات مورد نیاز است.

دستگاه گوارش به آن بستگی دارد

روده برای کار صحیح به آب نیاز دارد. کم آبی بدن می تواند منجر به مشکلات گوارشی ، یبوست و معده بیش از حد اسیدی شود. این خطر ابتلا به سوزش سر دل و زخم معده را افزایش می دهد.

. مواد زائد بدن را سرازیر می کند

در مراحل تعریق و از بین بردن ادرار و مدفوع آب مورد نیاز است.

. به حفظ فشار خون کمک می کند

کمبود آب می تواند باعث غلظتخون و افزایش فشار خون شود.

. راههای هوایی به آن احتیاج دارند

در صورت کم آبی ، راه های هوایی توسط بدن در تلاش هستند تا از دست دادن آب به حداقل برسند. این می تواند آسم و آلرژی را بدتر کند.

. این مواد معدنی و مواد مغذی را در دسترس می کند

اینها در آب حل می شوند و همین امر باعث می شود آنها بتوانند به قسمتهای مختلف بدن برسند.

. از صدمه به کلیه جلوگیری می کند

کلیه ها مایعات موجود در بدن را تنظیم می کنند. کمبود آب می تواند منجر به سنگ کلیه و سایر مشکلات شود.

. باعث افزایش عملکرد در هنگام ورزش می شود

کم آبی در حین ورزش ممکن است مانع عملکرد شود. برخی دانشمندان اظهار داشته اند که مصرف بیشتر آب باعث افزایش عملکرد در حین فعالیت شدید می شود. تحقیقات بیشتری برای تأیید این مورد نیاز است ، اما یک بررسی نشان داد که کم آبی بدن عملکردهایی را که بیشتر از 30 دقیقه طول بکشد کاهش می دهد.

. کاهش وزن

اگر به جای آب میوه و شیرینی ،آب مصرف شود  نیز ممکن است در کاهش وزن کمک کند. "خوردن آب" قبل از غذا می تواند با ایجاد حس پر بودن جلوگیری از پرخوری کمک کند.

. احتمال انسداد را کاهش می دهد

هنگام مهمانی ، آب سودا شیرین نشده با یخ و لیمو متناوب با نوشیدنی های الکلی می تواند به جلوگیری از مصرف بیش از حد الکل کمک کند.