دستگاه تصفیه هوا | تصفیه هوا | دستگاه تصفیه هوا رومیزی

1335  تعداد بازدید  |  سه شنبه 30 شهریور ماه 1400

رار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا ممکن است عملکرد شناختی را کاهش دهد که می تواند از به یادآوری اطلاعات قبلی و پردازش اطلاعات جدید تا کاهش یادگیری و نمرات درسی متغیر باشد.

آیا دستگاه تصفیه هوا میتواند به جلوگیری از بیماری اختلال شناختی و آلزایمر کمک کند؟

 

یک مطالعه جدید بر روی افراد مسن که در چین زندگی می کنند نشان داده است که آلودگی هوا ممکن است با افزایش سن بر عملکرد مغز ما تأثیر بگذارد.

نتایج این مطالعه ، که در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است ، نشان می دهد که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا ممکن است عملکرد شناختی را کاهش دهد که می تواند از به یادآوری اطلاعات قبلی و پردازش اطلاعات جدید تا کاهش یادگیری و نمرات درسی متغیر باشد.

علاوه بر این ، محققان همچنین دریافتند که خطر ایجاد مشکلات شناختی به ویژه در مردان و افرادی که تحصیلات پایینی دارند ، زیاد است ، توضیح اینکه چرا این اتفاق می افتد بسیار دشوار است ، اگرچه محققان فرض می کنند که این می تواند به دلیل ساختار متفاوت مغز مردان و زنان باشد.

 

 

 

توضیح ارتباط بین کیفیت هوا و عملکرد مغز

برای روشن کردن ارتباط بین کیفیت هوا و عملکرد مغز ، محققان نمرات زبان و ریاضی بیش از 20000 نفر را در چین در یک دوره 4 ساله بین سالهای 2010 تا 2014 جمع آوری کردند. سپس آنها این داده ها را با سوابق آلودگی هوا در طول همان زمان مقایسه کردند.

محققان بین کیفیت نامطلوب هوا و نمرات پایین ارتباط قابل توجهی پیدا کردند و به این ترتیب فرضیه آن ها در ارتباط با اینکه آلودگی هوا ممکن است بر ماده سفید مغز تأثیر منفی بگذارد، تایید شد.(ماده سفید مغز : بافت مغز که نقش مهمی در زبان و توانایی های ریاضی فرد دارد)

و از آنجا که مردان معمولاً ماده سفید کمتری در مغز نسبت به زنان دارند ، این می تواند توضیح دهد که چرا محققان بر این باورند که مردان با خطر نامتناسبی از کاهش مهارت های زبانی و ریاضی خود ناشی از قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا روبرو هستند.

و از آنجا که مردان معمولاً ماده سفید کمتری در مغز نسبت به زنان دارند ، این می تواند توضیح دهد که چرا محققان بر این باورند که مردان با خطر بالاتری در ارتباط با کاهش مهارت های زبانی و ریاضی ناشی از آلودگی هوا روبرو هستند.

 

چگونه سیستم های تصفیه هوای خانه با آلودگی هوا مبارزه می کند و از سلامت مغز محافظت می کند؟

 

تحقیقات زیادی در مورد آلودگی هوا و عملکرد مغز انجام شده است ، به همین دلیل کارشناسان دستگاه تصفیه هوا را نه تنها برای محافظت از عملکرد ریه و قلب ، بلکه برای جلوگیری از بیماریهای عصبی و رشدمناسب مغز در کودکان توصیه می کنند.

 

به عنوان مثال ، یک مطالعه نشان داد موش هایی که در معرض سطوح آلودگی هوا مشابه در شهرها قرار داشتند ،به مشکلات التهابی در مناطق اصلی مغز دچار شدند. این بدان معناست که بافتهای مغز به دلیل اثرات مضر آلودگی هوا در واقع تغییر ساختار داده اند.

 

." باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا علل ایجاد این مشکلات در مغز به طور کامل روشن شوند اما آنچه ما می دانیم این است که ذرات PM2.5 به احتمال زیاد یکی از عوامل این بیماری  است. "

 

سیستم های تصفیه هوا با کارایی بالا برای نجات

 

PM2.5 به ذراتی با قطر 2.5 میکرون یا کمتر اشاره دارد - چندین برابر کوچکتر از عرض موی انسان- خبر خوب این است که اکثر سیستم های فیلتراسیون هوا با کارایی بالا  (HEPA)قادرند PM را در محدوده اندازه زیر میکرون جذب کنند.

خطر PM در این واقعیت نهفته است که این ذرات دارای جرم کمی هستند ، بنابراین آنها تمایل دارند ساعت ها در هوا بمانند ، که این امر احتمال استنشاق آنها توسط افراد را افزایش می دهد. و PM2.5 به دلیل اندازه میکروسکوپی می تواند وارد عمیق ترین حفره های ریه ها شده و وارد جریان خون شود.

از اینجا PM2.5 می تواند به اندامهای حیاتی بدن از جمله کلیه ها ، کبد و مغز برسد. حتی شواهدی وجود دارد که نشان می دهد PM2.5 می تواند مستقیماً از طریق اعصاب بویایی به مغز برود - اعصابی که به بینی اجازه می دهند اطلاعات مربوط به بوها را به مغز ارسال کند.

استنشاق ذرات موجود در آلودگی هوا می تواند مجموعه ای از آثار منفی را بر روی ساختار مغز ایجاد کند که باعث ایجاد التهاب مزمن در سلول های عصبی مغز می شود

 

مطالعه موردی برای نصب سیستم های تصفیه هوای خانگی با کارایی بالا

در هر صورت ، نتایج این مطالعه اخیر در مورد ارتباط بین آلودگی هوا و کاهش عملکرد شناختی اهمیت نصب دستگاه تصفیه هوا را دوچندان میکند. اگر در خانه فرزند دارید ، مطمئناً دلیلی برای نصب تصفیه هوا در خانه دارید ، زیرا کودکان خردسال به دلیل رشد مغزی خود از آسیب پذیرترین افراد در برابر هوای آلوده هستند.

 

برای خرید دستگاه تصفیه هوا وقت بگذارید

اگر در نصب و راه اندازی دستگاه های تصفیه هوای خانگی در خانه یا ساختمان خود جدی هستید ، حتماً با یک تولید کننده یا توزیع کننده معتبر فیلتر هوا مشورت کنید. به دنبال فردی باشید که برای درک نیازهای فیلتراسیون هوا از جمله اندازه اتاق ، نوع آلاینده های موجود و غیره اطلاعات کافی داشته باشد

در شرکت پگاهان سپهر ایرانیان ، ما می دانیم چقدر مهم است که کیفیت هوای داخل خانه را تمیز و ایمن بنگه داریم. با تیم ما صحبت کنید تا در مورد چگونگی محافظت از فضاهای داخلی خود در برابر آلودگی هوا بیشتر بدانید. همچنین می توانید برای آشنایی بیشتر با محصولات ما ، فهرست دستگاه تصفیه هوا را در سایت بررسی کنید و با مشاوران ما در ارتباط باشید.

 

 

بیشتر بدانید:

 

دستگاه تصفیه هوا و مقابله با آلرژی حیوانات خانگی

انتخاب بهترین دستگاه تصفیه هوا برای اتاق خواب

بهترین ماسک برای تصفیه هوای تنفسی

دستگاه تصفیه هوا و مقابله با ذرات معلق

بررسی تاثیر استفاده از دستگاه تصفیه هوا بر مشکلات خواب