دستگاه تصفیه هوا | تصفیه هوا | دستگاه تصفیه هوا رومیزی

1303  تعداد بازدید  |  سه شنبه 30 شهریور ماه 1400

فرمالدئید به طور طبیعی در هوای داخلی و خارجی در سطوح بسیار پایین وجود دارد. با این حال ، یک فرم مصنوعی فرمالدئید به عنوان چسب در کابینت و کفپوش و سایر محصولات استفاده می شود که تنفس در گاز حاصل از این نوع مواد باعث ایجاد بیماری های مختلف میشود.

 

در طول دهه گذشته ، تحقیقات ایمنی در مورد کفپوش لمینت و انواع پارکت، استفاده گسترده از فرمالدئید - یک عامل سرطان زا و تهدید کننده کیفیت هوا - را در تولید این محصولات کفپوش خانگی محبوب آشکار کرده است.

 

فرمالدئید چیست؟

فرمالدئید یک ترکیب آلی فرار طبیعی (VOC) است که در گیاهان ، میوه ها ، سبزیجات و حتی حیوانات و انسان یافت می شود.

 

فرمالدئید به طور طبیعی در هوای داخلی و خارجی در سطوح بسیار پایین وجود دارد. با این حال ، یک فرم مصنوعی فرمالدئید به عنوان چسب در کابینت و کفپوش و سایر محصولات استفاده می شود.

 

پس از تولید ، محصولات حاوی فرمالدئید ، گازی بی رنگ (اما دارای بو) را در هوا منتشر می کنند. این فرایند به عنوانoff-gassing  شناخته می شود _ به انتشار گاز در هوا که داخل مواد دیگر به دام افتاده ، منجمد یا جذب شده ، میگویند.

 

پدیده off-gassing معمولاً در خارج از خانه مضر نیست. اما در داخل خانه ، فرمالدئید ساطع شده می تواند به سرعت افزایش یابد ، به ویژه اگر شرایط گرما یا رطوبت زیاد فراهم باشد.

Off-gassing معمولاً هنگام استفاده از محصولات در خارج از خانه مضر نیست ، زیرا جریان هوای طبیعی به رقیق شدن غلظت فرمالدئید موجود در هوا در سطوح نسبتاً ایمن کمک می کند. اما در داخل خانه ، گازهای فرمالدئید ساطع شده می توانند به سرعت تجمع کنند.

 

این فرآیند انتشار گاز زمانی افزایش می یابد که دمای هوا به دلیل افزایش فعالیت مولکولی ناشی از انرژی حرارتی به بیش از 22 درجه سانتیگراد می رسد. هنگامی که میزان رطوبت نسبی (RH) از 50 درصد بالاتر می رود off-gassing نیز می تواند افزایش یابد

 

اگرچه میزان انتشار فرمالدئید از محصولاتی مانند پارکت لمینت با گذشت زمان کاهش می یابد ، اما انتشار بدون علامت گازها ممکن است ماه ها و حتی سالها ادامه یابد.

 

فرمالدئید و کفپوش لمینت

کفپوش لمینت که در چین تولید می شود و توسط شرکت های آمریکایی فروخته می شود اغلب حاوی سطوح نا ایمن فرمالدئید سرطان زا است. 13 برابر بالاتر از حد استاندارد!!!!

با این وجود ، بسیاری از این محصولات به طور غلط برچسب زده شده اند به طوری که با استانداردهای شناخته شده مطابقت دارند ، مانند مقررات هیئت منابع هوایی کالیفرنیا (CARB) که فرمالدئید را به عنوان "آلاینده سمی هوا" تشخیص می دهد.

آیا کفپوش لمینت سمی است؟

مضرات قرار گرفتن در معرض فرمالدئید شامل هر دو اثر کوتاه مدت و بلند مدت است:

 

کوتاه مدت: وقتی فرمالدئید در سطح بیش از 0.1 قسمت در میلیون (PPM) در هوا وجود دارد ، اتفاق می افتد. برخی از افراد علائم تنفسی از جمله احساس سوزش در چشم ، بینی و گلو را تجربه می کنند. علائم دیگر شامل سرفه ، خس خس سینه ، حالت تهوع و سوزش پوست است.

بلند مدت: آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) فرمالدئید را در گروه B1 "سرطان زای احتمالی انسان" ذکر کرده است. این بدان معناست که تحقیقات شواهدی قوی از ارتباط بین قرار گرفتن در معرض فرمالدئید و خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان نشان داده است.

 

 

 

چگونه می توان سطوح فرمالدئید موجود را کاهش داد

کنترل منبع همیشه باید اولین و مهمترین گام در جهت رفع نگرانی در ارتباط با کیفیت هوا باشد

 

اگر فرمالدئید کفپوش لمینت (یا هر منبع داخلی دیگر) شما را بیمار می کند ، باید کفپوش (یا منبع دیگر) را بردارید. این می تواند به طور مستقیم سطح فرمالدئید را کاهش دهد.

 

افزایش تهویه همچنین به کاهش سطوح موجود کمک می کند. بهترین راه برای افزایش تهویه ، باز کردن درها و پنجره ها و استفاده از دستگاه تصفیه هوا است.

 

استفاده از دستگاه تصفیه هوا مجهز به فیلتر هپا ، می تواند به تصفیه هوای داخلی هنگامی که کیفیت هوای بیرون برای بازکردن درها یا پنجره ها بسیار ضعیف است ، کمک کند.

افزایش تهویه و تصفیه هوا می تواند به کاهش غلظت فرمالدئید در محیط داخلی کمک کند.

 

چگونه می توانید قرار گرفتن در معرض فرمالدئید را کاهش دهید

هنگام خرید و نصب کفپوش های چوبی جدید (یا سایر محصولات چوبی کامپوزیت) ، اجازه دهید تا محصول در گاراژ یا فضای سرپوشیده دیگر برای چند روز هواگیری کند. این باعث می شود فرمالدئید و سایر آلاینده ها قبل از وارد کردن محصول به خانه از بین بروند.

استفاده از دستگاه تصفیه هوا با عملکرد بالا مجهز  به فیلتر کربن فعال قبل از استنشاق فرمالدئید را از هوای داخل خانه فیلتر می کند.و مانع انتشار بیشتر آن در محیط میگردد.

 

 

بیشتر بدانید:

آلودگی هوا مارا چاق میکند

آیا دستگاه تصفیه هوا می تواند بوها را از بین ببرد؟

آیا دستگاه تصفیه هوا کنه های گرد و غبار را حذف میکند؟

به کمک این روش ها هوای خانه خود را تازه تر کنید

انتخاب بهترین دستگاه تصفیه هوا برای اتاق خواب