دستگاه تصفیه هوا | تصفیه هوا |دستگاه تصفیه هوای خانگی

1574  تعداد بازدید  |  چهارشنبه 28 مهر ماه 1400

نگرانی فزاینده ای در مورد میزان آلودگی هوا در خارج و داخل خانه وجود دارد. به گفته آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) ، هوای داخلی می تواند پنج برابر هوای بیرون آلوده باشد. از آنجا که هوای داخل خانه به اندازه هوای خارج گردش نمی کند ، بسیاری از آلاینده های هوا در داخل به رشد خود ادامه می دهند.

8  مزیت  دستگاه تصفیه هوا

نگرانی فزاینده ای در مورد میزان آلودگی هوا در خارج و داخل خانه وجود دارد. به گفته آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) ، هوای داخلی می تواند پنج برابر هوای بیرون آلوده باشد. از آنجا که هوای داخل خانه به اندازه هوای خارج گردش نمی کند ، بسیاری از آلاینده های هوا در داخل به رشد خود ادامه می دهند.

 

دستگاه های تصفیه هوا می توانند هوای کهنه را تازه کنند و احتمال ابتلا به بیماری های ناشی از آلاینده های داخل ساختمان (عفونت های تنفسی ، مشکلات عصبی یا تشدید علائم در مبتلایان به آسم) کاهش دهند. تصفیه کننده های هوا انواع مختلفی از آلاینده های هوای داخل ساختمان را از بین می برند و ما را سالم نگه می دارند.

 

در این مقاله به نحوه عملکرد دستگاه های تصفیه هوا و مزایای استفاده از آنها می پردازیم.

 

مزایای دستگاه تصفیه هوا

دستگاه های تصفیه هوا با فیلترهای فناوری HEPA می توانند 99.7 درصد از ذرات معلق در هوا (PM) که در محیط خانه شما در گردش هستند را حذف کنند. حذف این آلاینده ها می تواند منجر به چندین مزیت فوری و بلند مدت برای سلامتی مانند کیفیت بهتر خواب و افزایش امید به زندگی شود.

 

علائم آسم را برطرف می کند

بر اساس تحقیقات مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، از هر 12 نفر 1 نفر مبتلا به آسم است.

آلاینده هایی مانند شوره حیوانات خانگی ، گرده یا کنه های گرد و غبار راه های هوایی افراد مبتلا به آسم را تحریک می کنند و باعث مشکلات تنفسی می شوند.

 

اگر حیوان خانگی دارید باید بدانید وقتی این حیوانات خانگی خود را میخارانند، موهای زیادی در هوا به گردش در می آید. حتی اگر حیوانات خانگی ندارید ، عوامل محرک دیگری برای آسم مانند گرده و کنه گرد و غبار وجود دارد.

 

ذرات گرده با نسیم از طریق پنجره های باز جریان می یابند و یا وقتی بیرون هستید به لباس شما می چسبند. کنه های گرد و غبار شایع ترین آلرژن های داخلی هستند که در محیط مرطوب رشد می کنند. کمبود هوای تازه باعث افزایش رطوبت محیط داخلی می شود و زمینه مناسبی برای پرورش کنه های گرد و غبار است. آنها از سلول های مرده پوست تغذیه می کنند و به سرعت در تختخواب ، فرش و سایر مبلمان روکش دار شما تکثیر می شوند.

 

با تمیز کردن تخت ، فرش و کف می توانید این آلاینده ها را از بین ببرید ، اما برخی از آنها در هوا معلق می مانند. تنفس در هوای آلوده احتمال حملات آسم را افزایش می دهد.

 

مزایای دستگاه تصفیه هوا

اکثر دستگاه های تصفیه هوای خانگی حاوی فیلترهای HEPA هستند که برای جذب همه این آلاینده ها طراحی شده است تا هوای پاک تنفس کنید. فیلترهای HEPA شامل چند لایه از جنس نخ های فایبرگلاس خوب ، نازک تر از تارهای مو هستند. گرده ها ، کنه های گرد و غبار و شوره حیوانات خانگی که در محیط خانه شناور هستند در این شبکه ها گرفتار می شوند تا بتوانید از هوای پاک لذت ببرید.

 

برخی از دستگاه های تصفیه هوا شامل پیش فیلترهای قابل تعویض، برای به دام انداختن ذرات بزرگتر هستند ، بنابراین فیلترهای HEPA برای جذب عوامل بیماری زای کوچکتر استفاده می شوند. این سیستم کارایی دستگاه تصفیه هوا را افزایش می دهد. یک دستگاه تصفیه هوا کارآمد هوای داخل خانه شما را عاری از آلاینده ها می کند و احتمال مشکلات تنفسی ناشی از آسم را کاهش می دهد.

 

 

مواد شیمیایی مضر را از محیط های داخلی حذف می کند

بستن درها و پنجره های خانه به این معنا نیست که بتوانیم آلاینده های خارجی مانند دی اکسید نیتروژن و مونوکسید کربن را حذف کنیم. این گازها معمولاً در مناطقی که تردد وسایل نقلیه موتوری زیاد است یافت می شود و ممکن است به داخل خانه های شما برسد.

تحقیق از کتابخانه ملی پزشکی نشان می دهد قرار گرفتن در معرض مونوکسید کربن و دی اکسید نیتروژن خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر را افزایش می دهد.

 

حتی اگر در شهرهای بزرگ با تردد وسایل نقلیه زیاد زندگی نمی کنید ، همچنان فضای خانه شما به علت استفاده از سموم مواد پاک کننده متعدد آلوده میشود. بسیاری از پاک کننده های معمولی خانگی حاوی مواد شیمیایی سمی مانند آمونیاک ، کلر و فتالات هستند. قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی در مقادیر کم ممکن است بی ضرر باشد ، اما قرار گرفتن در معرض روتین می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی مانند تومور ، سرطان ، مشکلات قلبی یا اختلالات عصبی شود.

 

دستگاه های تصفیه هوا با کربن فعال می توانند این آلاینده های شیمیایی را پاک کرده و از بروز بیماری ها جلوگیری کنند. در این روش فیلتر کربن از یک شکل بسیار متخلخل کربن برای به دام انداختن مواد شیمیایی و بازگرداندن هوای تازه به اتاق استفاده می کند.

 

بوهای نامطبوع را خنثی می کند

برخی از مواد شیمیایی مانند بنزین و فرمالدئید در دمای اتاق تجزیه شده و باعث ایجاد بوی نامطبوع می شوند.

 این مواد شیمیایی ، به نام ترکیبات آلی فرار (VOCs) ، معمولاً در رنگ ها ، اسپری های ، مبلمان روکش دار یا خوشبو کننده هوا یافت می شوند. بوی ناشی از VOC می تواند باعث حالت تهوع ، تنگی نفس شده و حتی بر عملکردهای شناختی شما تاثیر بگذارد.

 

سایر مطالعات NIHنشان میدهد سطح VOC پایین در هوای محیط ، بهره وری و عملکرد را بهبود می بخشد. دستگاه های تصفیه هوا HEPA با فیلترهای کربن فعال در به دام انداختن گازها و همچنین ذرات موثر هستند و آلودگی ها را در محیط داخلی کاهش می دهند.

اگر میهمانانی به خانه شما می آیند ، لازم نیست نگران دود یا بوی روغن پخت و پز و ادویه جات باشید که آنها را آزار می دهد. دستگاه های تصفیه هوا تمام بو را جذب می کنند و اتاق شما را تازه و تمیز می کند.

 

احتمال بیماریهای هوابرد را کاهش می دهد

بیماریهای هوابرد مانند سرماخوردگی و آنفولانزا از طریق عوامل بیماری زای کوچکی که در اطراف شناور هستند منتقل می شوند. وقتی یکی از اعضای خانواده به آنفولانزا مبتلا می شود ، غیر معمول نیست که بقیه اعضای خانواده نیز بیمار شوند. این امر به این دلیل اتفاق می افتد که همه از هوای یکسانی که به باکتری ها و ویروس ها آلوده است تنفس می کنند.

 

دستگاه های تصفیه هوا با فیلترهای HEPA این باکتری ها و ویروس ها را جذب می کنند. هنگامی که علت بیماری های هوابرد را برطرف می کنید ، خود و خانواده خود را از آنها محافظت می کنید. اگر با افراد مسن ، کودکان یا افرادی که سیستم ایمنی آنها ضعیف است زندگی می کنید ، تصفیه هوا ضروری است.

 

خواب را بهبود می بخشد

آلرژن های داخلی مانند باکتری ها ، قارچ ها و کنه های گرد و غبار می توانند باعث ایجاد حساسیت یا تب یونجه شوند. تب یونجه باعث آبریزش بینی می شود و می تواند تا چند هفته طول بکشد. عطسه های مکرر ، سرفه ، گرفتگی  بینی ، آبریزش چشم یا گلودرد از علائم شایع آلرژیک هستند که خواب شما را مختل می کند.

 

کمبود خواب کافی باعث خواب آلودگی در طول روز می شود و صبح روز بعد بر بهره وری شما تأثیر می گذارد. برای جلوگیری از این اختلالات خواب ، بهتر است از دستگاه های تصفیه هوا HEPA استفاده کنید زیرا اکثر آلرژن ها را از اتاق شما خارج می کنند. هوای تمیز باعث می شود خواب راحت تری داشته باشید.

 

حذف رادون مضر

تجزیه عناصر رادیواکتیو طبیعی مانند اورانیوم موجود در مصالح ساختمانی خاص باعث تولید گاز رادون می شود. رادون گازی بی رنگ و بی بو است که از مصالح ساختمانی مانند سنگ ، خاک و گرانیت ساطع می شود.

 

مراقب ترک های روی زمین ، دیوارها یا گچ کاری باشید. گاز سرطان زای رادون از طریق این شکاف ها به محیط شما نشت می کند. گاز رادون به پوشش سلولی ریه ها آسیب می رساند و منجر به سرطان می شود.

برای کاهش خطر آلودگی رادون ، از دستگاه های تصفیه هوا استفاده کنید. HEPA و فیلترهای کربن فعال می توانند ذرات رادون و گاز رادون را به دام بیندازند و شما را از اثرات مضر آن محافظت کنند.

 

ذرات آزبست خطرناک را از بین می برد

مواد سقف آزبست یا لوله های عایق از دهه 1940 تا 1960 رایج بود. اگر در یک خانه قدیمی زندگی می کنید یا در یک ساختمان تجاری قدیمی کار می کنید ممکن است در معرض ذرات آزبست قرار بگیرید. با افزایش سن ، این ساختمانها موادی را پخش می کنند که گرد و غبار آزبست را در هوای محیط پخش منتشر میکند.

 

در صورت تنفس ذرات آزبست ، آنها می توانند باعث بیماری ریوی شوند که با زخم بافت مشخص می شود. تورم در گردن یا صورت ، از دست دادن اشتها و مشکل در بلع برخی از علائم آزبستوز هستند. این بیماری همچنین خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد.

 

برای محافظت از خود در برابر آزبستوز ، از دستگاه های تصفیه هوا HEPA که ذرات آزبست را جذب می کنند ، استفاده کنید.

 

می تواند امید به زندگی را افزایش دهد

آلودگی هوای داخل ساختمان می تواند بر سیستم قلبی ، تنفسی و حتی عصبی شما تأثیر بگذارد. مواد شیمیایی و گازها از محصولات رایج خانگی می تواند در ریه های شما تجمع یابد. در حقیقت ، ذرات معلق در هوا آنقدر کوچک هستند که به سد خونی مغزی نفوذ کرده و بر مغز و عملکردهای شناختی شما تأثیر می گذارند.

 

یک دستگاه تصفیه هوا خوب حتی ذرات ریز را به دام می اندازد و کیفیت هوای بهتری را برای شما فراهم می کند.

 

 

بیشتر بدانید:

 

چیلر و کولرهای گازی کیفیت هوا را بدتر میکنند!!!

چرا باید قبل از زمستان یک دستگاه تصفیه هوای خانگی برای COVID-19 تهیه کنید؟

دستگاه تصفیه هوا و بازکردن پنجره ها کدام برای بالا بردن کیفیت هوا مفید تر است؟

به کمک این روش ها هوای خانه خود را تازه تر کنید

حداکثر بهره وری را با کمترین مصرف انرژی از دستگاه تصفیه هوا داشته باشید!!!