دستگاه تصفیه هوا| دستگاه تصفیه هوای رومیزی | دستگاه تصفیه هوای خانگی

946  تعداد بازدید  |  سه شنبه 16 آذر ماه 1400

شاید به تازگی یک دستگاه تصفیه هوای جدید تهیه کرده اید، آن را راه اندازی کرده اید و بلافاصله بوی بدی ایجاد می کند یا ممکن است مدتی است که دستگاه تصفیه هوای خود را دارید و دستگاه شروع به انتشار بوی بد کرده است. در هر صورت شما متعجب شده اید که چرا یک دستگاه تصفیه هوا کند که قرار است هوای شما را تمیز کند، بوی بدی را در هوا ایجاد می کند.

چرا دستگاه تصفیه هوا بوی بد منتشر میکند؟

شاید به تازگی یک دستگاه تصفیه هوای جدید تهیه کرده اید، آن را راه اندازی کرده اید و بلافاصله بوی بدی ایجاد می کند یا ممکن است مدتی است که دستگاه تصفیه هوای خود را دارید و دستگاه شروع به انتشار بوی بد کرده است. در هر صورت شما متعجب شده اید که چرا یک دستگاه تصفیه هوا کند که قرار است هوای شما را تمیز کند، بوی بدی را در هوا ایجاد می کند.

 

به طور خلاصه، دستگاه تصفیه هوا به 8 دلیل اصلی بوی بدی می دهند دلایل به شرح زیر است:

فیلترهای خروج گاز

تهویه ضعیف اتاق

تولید ازن

رشد باکتری ها، مخمرها و کپک ها روی فیلترها و داخل دستگاه تصفیه هوا

فیلترهای کربن فعال اشباع شده

لامپ های فیلتر نور (UV)

یک خطای الکتریکی

 

بویی که از دستگاه تصفیه هوا بیرون می آید قطعا آزاردهنده است و گاهی اوقات می تواند برای سلامتی شما مضر باشد، اما گاهی اوقات این اتفاق طبیعی است و جای نگرانی نیست.

 

بسیاری از اوقات می توانید این بوها را برطرف کنید. با توجه به راه‌حل‌های ممکن، در این پست، جزئیاتی را در مورد اینکه چرا دستگاه تصفیه هوا ممکن است بو بدهد و تمام اصلاحاتی که می‌توانید برای هر بو خاص ، انجام دهید را با شما به اشتراک می‌گذارم.

 

بنابراین، اگر یک دستگاه تصفیه هوای بدبو دارید، این پست را بخوانید و مطمئن هستم که ایده ای برای حل مشکل بوی دستگاه تصفیه هوا خواهید داشت.

 

 

 

 

 

8 دلیل که چرا دستگاه تصفیه هوا ممکن است بوی بدی داشته باشد

 

1.دستگاه تصفیه هوا شما تهویه کافی ندارد؟

 

دلیل بعدی که باعث می شود دستگاه تصفیه هوا بوی بد بدهد این است که در یک منطقه بسته و بدون تهویه نگهداری می شود. این عمدتاً در صورتی اتفاق می افتد که دستگاه تصفیه هوا شما دارای فیلتر کربن فعال باشد.

 

در یک منطقه بسته، بوها بیشتر در محیط باقی می مانند و فیلترهای شما را سریعتر اشباع می کند. هنگامی که فیلترهای دستگاه تصفیه هوا شما با مولکول های بو اشباع می شود، به خصوص فیلتر کربن شما، زمانی که دستگاه تصفیه هوا را روشن کنید، متوجه می شوید که شروع به تولید بوهای مشابه با آنچه در محیط وجود دارد، میکند.

 

بنابراین اگر دستگاه تصفیه هوا شما در هر جایی که آن را قرار می‌دهید تهویه مناسبی ندارد، انتظار داشته باشید که بوی بدی را که در فضای شما قرار می‌گیرد جذب کرده و متعاقباً منتشر کند. این بوها از ادویه جات گرفته تا تنباکو، رنگ، گرد و غبار، روغن آشپزی، عطرها و بسیاری موارد دیگر را شامل می شود.

 

 

2. فیلترهای شما هنوز بوی نویی دستگاه تصفیه هوا جدید را دارند

اغلب با استفاده از دستگاه تصفیه هوا، مردم بوی شیرین یا بوی تقریبا پلاستیکی را گزارش می دهند. گاهی اوقات چنین بوهایی می تواند به این دلیل باشد که شما فیلترهای جدیدی در دستگاه تصفیه هوا دارید.

 

چه دستگاه تصفیه هوا شما نو باشد و چه فیلترهای آن را با فیلترهای جدید تعویض کرده باشید، گاهی اوقات فیلترهای شما رایحه شیرینی پخش می کنند. در بسیاری از مواقع این فقط «بوی دستگاه جدید» است که در نهایت از بین می رود.

 

3. دستگاه تصفیه هوا شما ممکن است ازن تولید کند

یکی دیگر از دلایل رایج بوی بد یا غیر قابل تحمل دستگاه تصفیه هوا، تولید ازن است. گاهی اوقات برخی از افراد متوجه نمی شوند که نوع دستگاه تصفیه هوایی که دارند ازن را به عنوان یک محصول جانبی یا به عنوان بخش اصلی سیستم تمیز کننده هوا تولید می کند.

 

اگر دستگاه تصفیه هوای شما دارای یک جزء پاک کننده هوا PCO، Ionic یا PlasmaCluster است و بوی فلزی، شیمیایی تمیز یا بوی کلر می دهد، به احتمال زیاد بویی که تولید می کند ازن است. بنابراین در این حالت بوی بد دستگاه تصفیه هوا به علت آزاد شدن  مقداری ازن در هوا است.

 

4. باکتری ها، مخمرها یا کپک ها ممکن است در فیلترهای شما رشد کنند

یکی از آزاردهنده ترین بوهایی که دستگاه تصفیه هوا تولید می کنند بویی شبیه به بوی حیوانات است. این بو به دلیل رشد باکتری، مخمر یا کپک روی فیلترهای شما ایجاد می شود. اگر این میکروارگانیسم ها به فیلترهای شما حمله کرده باشند، می توانند بویی شبیه ماهی ایجاد کنند.

 

اگر باکتری روی فیلترهای تهویه مطبوع شما رشد کند، این نوع بو در تهویه مطبوع نیز  ایجاد می شود.

 

معمولاً چیزی که باعث می شود باکتری ها و سایر میکروارگانیسم ها روی فیلترهای شما رشد کنند، رطوبت بیش از حد است. این همچنین در صورتی اتفاق می‌افتد که فیلترهای شما خاصیت ضد باکتریایی یا نوعی نور ماوراء بنفش برای کشتن میکروارگانیسم‌ها و جلوگیری از تکثیر آنها نداشته باشند.

 

5. فیلتر کربن فعال شما ممکن است اشباع شده باشد

فیلترهای کربن نیز با گذشت زمان اشباع می‌شوند، حتی اگر تهویه کافی داشته باشند

در طول عمر فیلتر کربن دستگاه تصفیه هوا، در نهایت آنقدر اشباع می شود که شروع به انتشار مولکول های بویی می کند که از هوا جذب کرده بود. در نتیجه، دستگاه تصفیه هوای شما انواع بوهای ناخواسته را تولید می کند.

در حال حاضر، این اتفاق برای همه انواع فیلترهای کربنی نمی افتد. برخی فیلترها اصلا بوی بدی تولید نمی‌کنند و بقیه در طول عمر مفیدشان بوی شیرین ملایمی تولید می‌کنند و پس از اشباع شدن، تولید بو را متوقف می‌کنند.

 

با این حال، اغلب اوقات بوی شیرینی را حس می‌کنید که از دستگاه تصفیه هوا می‌آید، که احتمالا از فیلتر کربن شماست  زیرا بیش از حد از مولکول‌های بو اشباع شده است.

 

 

6.دستگاه تصفیه هوای شما دارای بدنه و پوشش های پلاستیکی است

از آنجایی که پلاستیک به گرما حساس است، اگر دستگاه تصفیه هوای شما دارای بدنه پلاستیکی باشد، هنگامی که با گرمای تولید شده توسط جریان الکتریکی در مدارها کمی گرم می شود، بدنه پلاستیکی آن می تواند دود شیمیایی تولید کند. بعداً این بو را به‌عنوان بوی پلاستیک در حال سوختن ملایمی که از دستگاه تصفیه هوا می‌آید استشمام می‌کنید.

 

برای بسیاری از دستگاه های تصفیه هوا، بوی پلاستیک در نهایت پس از چندین بار استفاده از بین می رود. با این حال، اگر متوجه شدید که بوی پلاستیک از بین نمی رود، ممکن است فقط یک اتصال کوتاه یا نوعی خطای الکتریکی داشته باشید که ممکن است قسمتی از بدنه پلاستیکی دستگاه تصفیه هوا را کمی ذوب کند و باعث شود که دستگاه تصفیه هوا هر روز در زمان استفاده بوی بد پلاستیک را منتشر کند.

 

7.فیلتر نور UV شما معیوب است

چیز دیگری که می تواند باعث بوی بد پلاستیک و حتی بوی بد اوزون از دستگاه تصفیه هوا میشود، نور UV دستگاه تصفیه هوا است. اگر یک دستگاه تصفیه هوا با فیلتر نور فرابنفش دارید و فیلتر نور شما معیوب باشد ، ممکن است هر زمان که از دستگاه تصفیه هوا استفاده می کنید بوی پلاستیک در حال سوختن شدیدی دریافت کنید.

 

8. دستگاه تصفیه هوای شما ایراد الکتریکی دارد

خطای الکتریکی در یک دستگاه تصفیه هوا با بدنه فلزی یا پلاستیکی می تواند باعث شود هر زمان که دستگاه تصفیه هوا را استفاده می کنید، بوی ماهی مانند از آن خارج شود.

 

 

موارد بالا مسائل متداولی است که باعث می شود دستگاه تصفیه هوا بوی بدی بدهد. در مرحله بعد، من قصد دارم مراحلی را که می توانید برای تعمیر یک دستگاه تصفیه هوا بدبو انجام دهید، مورد بحث قرار دهم..

 

اقداماتی که می توانید برای رفع بوی بد دستگاه تصفیه هوا انجام دهید

چند گام کلی برای از بین بردن بوی بد دستگاه تصفیه هوا

 

1. هر جا که دستگاه تصفیه هوای خود را قرار می دهید، تهویه کافی ارائه دهید

از آنجایی که بوی بد دستگاه تصفیه هوا ممکن است ناشی از قرار گرفتن دستگاه تصفیه هوا در مکانی باشد که در آن محصور است و تهویه کافی ندارد، منطقی است که هر جا که دستگاه تصفیه هوا را قرار می دهید تهویه را بهبود ببخشید یا دستگاه تصفیه هوا را به مکانی دیگر منتقل کنید.

کار های دیگری نیز می توانید برای جلوگیری از بوی بد دستگاه تصفیه هوا به دلیل فیلترهای اشباع شده انجام دهید به عنوان مثال کیسه های کربن فعال را در اطراف اتاق خود قرار دهید،، پنجره ها را باز کنید، هود اجاق گاز نصب کنید به این ترتیب، فیلترهای دستگاه تصفیه هوا شما کمتر با مولکول های بو اشباع می شوند و بوی بد را به هوای شما باز نمی گردانند.

 

 

2. قبل از استفاده از دستگاه تصفیه هوا، تمام بسته بندی های پلاستیکی را بردارید

گاهی اوقات زمانی اتفاق می افتد که افراد برای اولین بار از دستگاه تصفیه هوا استفاده می کنند و تمام بسته بندی های پلاستیکی اطراف دستگاه تصفیه هوا را جدا نمی کنند. پیچیده شدن پلاستیک دور دستگاه تصفیه هوای جدید شما ممکن است نه تنها در قسمت بیرونی آن بلکه در اطراف داخل و فیلترهای آن نیز باشد.

 

بنابراین، قبل از اینکه برای اولین بار دستگاه تصفیه هوا را راه اندازی کنید یا اگر برای اولین بار است که آن را اجرا می کنید و بوی پلاستیک می دهد، تک تک قسمت های دستگاه تصفیه هوا را از نظر بسته بندی مجدد بررسی کنید و هر بسته بندی را که ممکن است باقی مانده باشد بردارید.

 

 

3. از محلول کلریت سدیم و دی اکسید کلر برای تمیز کردن دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید

برای دستگاه تصفیه هوایی که بویی شبیه به بوی ماهی مرده تولید می‌کند، کلریت سدیم میتواند موثر واقع شود. زیرا این ماده در محصولات متعدد برای کنترل باکتری ها، قارچ ها و لجن های جلبکی استفاده می شود.

 

اگر دستگاه تصفیه هوا  بوی بد شبیه بوی ماهی مرده منتشر کند میکروارگانیسم‌های باکتریایی عموما عامل بو هستند ، به این ترتیب کلریت سدیم یک روش بسیار مؤثر برای مقابله با چنین بوهایی از دستگاه تصفیه هوا است زیرا به جای پوشاندن بو، باکتری‌های ایجاد کننده بو را از بین می‌برد.

مطمئن شوید که با کلریت سدیم با احتیاط رفتار کنید زیرا یک ماده شیمیایی خطرناک است. فقط برای اینکه مطمئن شوم تا حد امکان از شر باکتری‌های سطحی دستگاه تصفیه هوا خلاص می‌شوم، قبل از قرار دادن آن در معرض بخار کلریت سدیم، بدن دستگاه تصفیه هوا را تا جایی که می‌توانم تمیز می‌کنم.

 

4. فیلترهای خود را تعویض کنید

هنگامی که دستگاه تصفیه هوا بو می دهد، گاهی اوقات راه حل می تواند به سادگی تعویض برخی از اجزای آن یا تمیز کردن آن باشد. برخی از دستگاه های تصفیه هوا دارای فیلترهای قابل شستشو و پیش فیلتر هستند. اینها را به طور مرتب تمیز کنید و داخل دستگاه تصفیه هوا را با یک ماده شیمیایی تمیزکننده غیر خورنده پاک کنید.

 

اگر فیلترهایی دارید که قابل تعویض هستند و فکر می کنید که می توانند منشا بوی بد دستگاه تصفیه هوای شما باشند، سعی کنید آنها را تعویض کنید حتی اگر هنوز زمان تعویض آنها نرسیده است.

 

5. قسمت های تولید کننده ازن از دستگاه تصفیه هوا را خاموش کنید

برخی از دستگاه های تصفیه هوا با ترکیبی از فناوری های تمیز کننده هوا عرضه می شوند. دستگاه تصفیه هوای شما ممکن است دارای یک جزء تولید کننده ازن مانند یونیزه کننده یا مولد ازن باشد که باعث ایجاد بوی سفید کننده یا کلر می شود.

 

بسیاری از اوقات چنین دستگاه تصفیه هوایی به شما امکان می دهد این موارد را خاموش کنید. اگر دستگاه تصفیه هوای شما بویی شبیه ازن تولید می کند، بررسی کنید که آیا اجزای سازنده ازن دارد و راهی برای خاموش کردن آنها وجود دارد. اگر چنین شد، راه حل شما برای خلاص شدن از شر بوی اوزون، خاموش کردن این ویژگی هاست.

 

6. رطوبت هوای خود را کاهش دهید

رطوبت ماده کلیدی مورد نیاز برای رشد باکتری های عامل بو است. بر این اساس، کارکردن دستگاه تصفیه هوا در یک مکان مرطوب می‌تواند منجر به تجمع رطوبت در داخل آن و روی فیلترها شود و متعاقباً باکتری‌های ایجاد کننده بو به طور مداوم کلنی‌های خود را در داخل دستگاه تصفیه هوا ایجاد مبکنند.

 

با توجه به این موضوع، برای جلوگیری از ایجاد بوی بد در دستگاه تصفیه هوا ( به دلیل باکتری هایی که در شرایط رطوبت بالا رشد می کنند) ، باید در هر جایی که دستگاه تصفیه هوا را روشن می کنید، رطوبت را از بین ببرید و تا حد زیادی موثرترین راه برای انجام این کار استفاده از یک رطوبت گیر است

 

برای جمع بندی، اجازه دهید بگویم که گاهی اوقات بوی بدی که از دستگاه تصفیه هوا می آید ممکن است چیز بدی نباشد. این امر به ویژه اگر بوی بد پس از حداقل 1 ماه استفاده از دستگاه تصفیه هوا ایجاد شود، صادق است.

 

بوی بد ممکن است نشان دهنده میزان آلودگی هوا باشد که دستگاه تصفیه هوا از شر آن خلاص شده است. اگر اینطور است، پس دستگاه تصفیه هوای شما به سادگی نیاز به نگهداری منظم دارد و مشکل واقعی ندارد.

 

بله، بوی بد ممکن است نشان دهنده معیوب بودن دستگاه تصفیه هوا باشد، اما همیشه اینطور نیست. اطمینان حاصل کنید که قبل از نتیجه گیری و تعویض دستگاه تصفیه هوا، بررسی، آزمایش و تحقیق خود را انجام دهید.