دستگاه تصفیه هوا رومیزی|دستگاه تصفیه هوا|دستگاه تصفیه هوا خانگی

1004  تعداد بازدید  |  چهارشنبه 25 اسفند ماه 1400

هوای پاک برای همه ضروری است، به ویژه برای افراد مبتلا به COPD آلرژن‌هایی مانند گرده و آلاینده‌های موجود در هوا می‌توانند ریه‌های شما را تحریک کرده و منجر به تشدید علائم شوند.

دستگاه تصفیه هوا و بهبود COPD

 

هوای پاک برای همه ضروری است، به ویژه برای افراد مبتلا به COPD آلرژن‌هایی مانند گرده و آلاینده‌های موجود در هوا می‌توانند ریه‌های شما را تحریک کرده و منجر به تشدید علائم شوند.

 

هوای خانه یا محل کار شما ممکن است به اندازه کافی تمیز به نظر برسد. اما چیزی که نمی توانید ببینید می تواند به شما آسیب برساند. ذرات ریز آلاینده ها مانند دود، رادون و سایر مواد شیمیایی می توانند از طریق درها و پنجره های باز و همچنین سیستم تهویه وارد خانه شما شوند.

 

علاوه بر این آلاینده هایی در داخل خانه وجود دارند که از محصولات پاک کننده، موادی که برای ساخت خانه استفاده می شوند، مواد آلرژی زا مانند کنه های گرد و غبار و کپک ها حاصل می شوند.

 

به گفته آژانس حفاظت از محیط زیست، ترکیب این منابع  غلظت آلاینده های داخل ساختمان را دو تا پنج برابر بیشتر از آلاینده های فضای باز افزایش میدهد.

 

یکی از راه های پاکسازی هوای خانه استفاده از دستگاه تصفیه هوا است. این دستگاه مستقل هوا را ضد عفونی می کند و ذرات ریز مانند آلاینده ها و آلرژن ها را از بین می برد.

 

آیا دستگاه تصفیه هوا به COPD کمک می کند؟

دستگاه تصفیه هوا ، هوای یک اتاق را فیلتر می کند. آنها با فیلتر هوای تعبیه شده در سیستم HVAC شما که کل خانه را پوشش میدهد ، متفاوت هستند. قیمت دستگاه تصفیه هوا چندین میلیون است.

 

یک دستگاه تصفیه هوا می تواند به پاکسازی هوای خانه شما از آلرژن ها و آلاینده ها کمک کند. اینکه آیا این موضوع به بهبود علائم COPD کمک می کند هنوز مشخص نیست. تحقیقات زیادی صورت نگرفته است نتایج مطالعاتی که وجود دارد متناقض بوده است.

 

با این حال، تحقیقات نشان می دهد که کاهش ذرات و آلرژن های موجود در هوا ممکن است علائم ریه را کاهش دهد.

 

به عنوان مثال، برخی از مطالعات منابع معتبر نشان داده اند که دستگاه تصفیه هوا که مقادیر زیادی آلرژن و ذرات گرد و غبار را جذب می کند، عملکرد ریه را در افراد مبتلا به آسم بهبود می بخشد.

 

 

انواع

انواع مختلفی از دستگاه تصفیه هوا وجود دارد. برخی بهتر از دیگران کار می کند. برخی مدل ها ممکن است واقعاً برای سلامتی شما مضر باشند. در اینجا یک تفکیک سریع وجود دارد:

 

فیلترهای هپا این فیلتر استاندارد طلایی برای حذف ذرات معلق در هوا را داراست. از تهویه مکانیکی استفاده می‌کند - فن‌هایی که هوا را از میان الیاف چین‌دار مانند فوم یا فایبرگلاس عبور می‌دهند تا ذرات موجود در هوا را به دام بیندازند.

کربن فعال. این مدل از فیلتر کربن فعال برای به دام انداختن بوها و گازهای هوا استفاده می کند. اگرچه می تواند ذرات بزرگتر را بگیرد، اما معمولا ذرات کوچکتر را از دست می دهد. برخی از انواع دستگاه تصفیه هوا فیلتر HEPA را با فیلتر کربن فعال ترکیب می کنند تا هم بو و هم آلاینده ها را به دام بیندازند.

اشعه ماوراء بنفش (UV). نور فرابنفش این توانایی را دارد که میکروب هایی مانند ویروس ها، باکتری ها و قارچ های موجود در هوا را از بین ببرد. برای اینکه یک دستگاه تصفیه هوا UV این میکروب ها را از بین ببرد، نور باید قوی باشد و حداقل چندین دقیقه یا چند ساعت روشن بماند. (کارایی برخی برند ها در این نوع دستگاه تصفیه هوا تایید شده نیست)

یونیزه کننده ها :به طور معمول، ذرات موجود در هوا دارای بار خنثی هستند. یونیزه‌کننده‌ها این ذرات را دارای بار منفی می‌کنند، که باعث می‌شود به صفحات دستگاه یا سطوح دیگر بچسبند تا بتوانید آنها را تمیز کنید.

دستگاه تصفیه هوا الکترواستاتیک و ژنراتورهای ازن: این نوع دستگاه تصفیه هوا از ازن برای تغییر بار ذرات موجود در هوا استفاده می کنند تا به سطوح بچسبند. ازن می‌تواند ریه‌ها را تحریک کند و آن را برای افراد مبتلا به COPD به انتخاب بدی تبدیل کند.

 

 

 

دستگاه تصفیه هوا توصیه شده برای بیماران COPD

نشننه یک دستگاه تصفیه هوا خوب این است که ذرات با قطر 10 میکرومتر یا کمتر را فیلتر می کند (عرض موی انسان حدود 90 میکرومتر).

 

بینی و راه هوایی فوقانی شما در فیلتر کردن ذرات بزرگتر از 10 میکرومتر بسیار خوب هستند، اما ذرات کوچکتر از آن می توانند به راحتی وارد ریه ها و جریان خون شما شوند.

 

انواع مختلف دستگاه تصفیه هوا که  حاوی فیلتر HEPA هستند استاندارد طلایی را دریافت میکنند. دستگاهی را انتخاب کنید که حاوی فیلتر HEPA واقعی باشد، نه انواع دیگر فیلتر HEPA، فیلتر هپا واقعی گران تر است، اما ذرات بیشتری را از هوا حذف می کند.

 

از دستگاه تصفیه هوا ازن و یا یونی استفاده نکنید. این محصولات می توانند برای ریه های شما مضر باشند.

 

مزایای استفاده از دستگاه تصفیه هوا

 

استفاده از دستگاه تصفیه هوا ممکن است به تمیز کردن هوای خانه شما کمک کند تا ذرات آلاینده کمتری را تنفس کنید و از تحریک ریه های شما جلوگیری میکند.

 

هوای تمیزتر داخل خانه نیز ممکن است به قلب شما کمک کند.

 

قرار گرفتن در معرض ذرات موجود در هوا می تواند منجر به التهابی شود که به رگ های خونی آسیب می رساند. در مطالعات منابع معتبر، فیلتر کردن هوا منجر به بهبود عملکرد عروق خونی می‌شود که می‌تواند به سلامت قلب کمک کند.

 

فیلترهای هوا

هنگام انتخاب فیلتر هوا، شما چند گزینه مختلف دارید.

 

HEPA مخفف هوای ذرات با راندمان بالا است. این فیلترها در پاکسازی هوا بسیار موثر هستند، زیرا 99.97 درصد ذرات 0.3 میکرون (1/83000 اینچ) در قطر یا بزرگتر را حذف می کنند.

 

به ازای هر 10000 ذره با آن اندازه که وارد فیلتر می شوند، تنها سه ذره از آن عبور می کنند.

 

هنگام انتخاب فیلتر HEPA، به حداقل مقادیر گزارش کارایی آن (MERV) توجه کنید. این عدد که از 1 به 16 می رسد، نشان می دهد که فیلتر چقدر در به دام انداختن انواع خاصی از ذرات موثر است. عدد بیشتر بهتر است.

 

برخی از فیلترهای هوا یکبار مصرف هستند. شما هر 1 تا 3 ماه آنها را عوض می کنید برخی فیلتر ها قابل شستشو هستند. شما ماهی یک بار آنها را چک می کنید و اگر کثیف هستند، آنها را می شویید.

 

فیلترهای هوای یکبار مصرف راحتی بیشتری را ارائه می دهند، اما برای ادامه تعویض آنها هزینه بیشتری پرداخت خواهید کرد. فیلترهای هوای قابل شست و شو در هزینه شما صرفه جویی می کنند، اما باید در نظافت آن ها کوشا باشید.

 

علاوه بر این، فیلترها از چندین ماده مختلف ساخته می شوند:

 

فیلترهای پلیسه دار به گونه ای طراحی شده اند که با نگهداری کمتر، دوام بیشتری داشته باشند.

فیلترهای پلی استر پرز، گرد و غبار و کثیفی را به دام می اندازند.

فیلترهای کربن فعال به کنترل بوها در خانه شما کمک می کند.

 

دستگاه تصفیه هوا خود را تمیز کنید

شما باید فیلتر موجود در دستگاه تصفیه هوا را تمیز نگه دارید تا بتواند به طور موثر کار کند. برنامه ریزی کنید که دستگاه تصفیه هوا خود را حدود یک بار در ماه تمیز کنید.

 

تنها فیلترهایی که هرگز نباید بشویید فیلترهای هپا یا کربن هستند. این فیلترها را هر 6 ماه تا 1 سال تغییر دهید.

یک دستگاه تصفیه هوا می تواند برخی از آلاینده ها و آلرژن ها را از هوای خانه شما پاک کند. اگرچه ثابت نشده است که این دستگاه‌ها به COPD کمک می‌کنند، اما ممکن است علائم آسم را بهبود بخشند.

 

برای بهترین نتیجه، یک دستگاه تصفیه هوا با فیلتر HEPA را انتخاب کنید. مطمئن شوید که دستگاه تصفیه هوا خود را با شستشوی منظم یا تعویض فیلتر تمیز نگه دارید.

 

 

بیشتر بدانید:

 

آیا دستگاه تصفیه هوا  محیط را خشک می کند؟

دستگاه تصفیه هوا در مقابل مرطوب کننده: به کدام یک نیاز دارید؟

مقایسه دستگاه تصفیه هوا و دستگاه رطوبت گیر

فواید استفاده از دستگاه تصفیه هوا که احتمالا نمیدانستید

چند راه برای تصفیه طبیعی هوای خانه