تصفیه هوای خانگی | تصفیه هوا | فیلتر هوا

2114  تعداد بازدید  |  دوشنبه 11 مرداد ماه 1400

ذرات معلق یک نام جمعی برای همه ذرات گرد و غبار در هوا هستند. این ذرات در هنگام احتراق سوخت های فسیلی (موتورهای دیزلی) و مواد آلی (زیست توده ، آتش سوزی جنگل ها) آزاد می شوند.

 

ذرات معلق یک نام جمعی برای همه ذرات گرد و غبار در هوا هستند. این مربوط به ذرات با اندازه های مختلف ، تا قطر کمتر از 10 میکرومتر (0.001 سانتیمتر)است. گرد و غبار ریز با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند فقط وقتی دود در شرایط آب و هوایی خاصی ایجاد می شود قابل مشاهده است. ذرات معلق بیشتر از دی اکسید گوگرد ، اکسیدهای نیتروژن و آمونیاک تشکیل شده اند. اما ترکیبات کربنی نیز در ذرات معلق یافت می شوند.

تحقیقات نشان می دهد که از بین تمام مواد موجود در ذرات معلق ، دوده می تواند بیشترین آسیب را به محیط زیست و سلامتی وارد کند. دوده در حقیقت ترکیبی از کربن و ترکیبات کربنی است. اینها عمدتا در هنگام احتراق سوخت های فسیلی (موتورهای دیزلی) و مواد آلی (زیست توده ، آتش سوزی جنگل ها) آزاد می شوند. دستگاه های تصفیه هوا نایس مجهز به فیلتر HEPA هستند. این فیلتر در سراسر جهان به عنوان تصفیه کننده ترین فیلتر هوا شناخته می شود!

 

 

ذرات معلق در کجا قرار دارند؟

ذرات معلق تقریبا در همه جا در هوا هستند. در بعضی نقاط بیشتر از جاهای دیگر وجود دارند ، تمیزترین هوا در بالای دریا قرار دارد ، جایی که کمترین ذرات معلق در آن یافت می شود. در بالای سطح زمین ، تعداد ذرات معلق افزایش می یابد و در شهرهای بزرگ سطح آن حتی بیشتر است.

بخش کوچکی از تمام ذرات معلق از منابع طبیعی مانند نمک دریا و گرد و غبار دمیده می آیند. در حال حاضر بیشترین ذرات معلق (75 تا 80 درصد) در نتیجه آنچه مردم انجام می دهند به هوا منتقل می شود.

ذرات معلق ،در حین فرآیند احتراق آزاد می شوند. به ترافیک ، سوختن چوب و تولید انرژی از سوخت های فسیلی فکر کنید. این بیشتر در شهرهای بزرگ اتفاق می افتد ، به این معنی که ذرات معلق بیشتری در هوای این شهر ها وجود دارد.

 

 

ذرات معلق چقدر خطرناک هستند؟

غلظت بالای ذرات معلق خطرناک است. مهم این است که تا آنجا که ممکن است مقدار کمی از آن وارد بدن شما شود. این که چه میزان ذرات معلق برای سلامتی خطرناک است به عوامل مختلفی بستگی دارد. فرق می کند که ذرات معلق از چه چیزی تشکیل شده اند ، تعداد ذرات درگیر شده و اندازه این ذرات معلق چقدر است. هرچه ذره کوچکتر باشد ، پاک کردن آن برای بدن سخت تر است. ذرات کوچک بعد از استنشاق مدت بیشتری در ریه ها باقی می مانند. این همچنین به آنها اجازه می دهد تا از طریق ریه ها سریعتر وارد خون شوند و در نتیجه به سایر اندام ها برسند.

 

علاوه بر این میزان ضرر ذرات معلق به میزان حساسیت شما نسبت به آن ها نیز بستگی دارد. کودکان ، افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری های قلبی ، عروقی یا ریوی در گروه خطر قرار میگیرند.استنشاق ذرات معلق می تواند عوارض جدی برای سلامتی ایجاد کند ، مانند کاهش عملکرد ریه یا افزایش علائم تنفسی. همچنین تأثیراتی بر رشد جنین دارد. تحقیقات همچنین نشان می دهد که ممکن است بر دیابت و زوال عقل تأثیر داشته باشد. با قرار گرفتن طولانی مدت در معرض ذرات معلق ، حتی ممکن است طول عمر شما حدود 9 ماه کاهش یابد!

 

از استنشاق بیش از حد ذرات معلق اجتناب کنید. به دنبال تصفیه کننده هوایی با فیلتر HEPA بروید ، از هوای پاک در خانه خود اطمینان حاصل کنید و سالم بمانید!

 

 

محدودیت میزان غلظت ذرات معلق

محدودیت هایی برای حداکثر غلظت مجاز ذرات معلق در هوا وجود دارد. غلظت ذرات معلق با میکروگرم بر متر مکعب می شود. میزان ذرات معلق در طول یک سال نباید از 40 میکروگرم بر متر مکعب تجاوز کند. این محدودیت ما را در برابر اثرات طولانی مدت ذرات معلق محافظت می کند.

اگر غلظت ذرات معلق در هوا زیاد باشد ، تنفس آن خطرناک است. هنگامی که هوا به شدت آلوده است ، ، قرار گرفتن در معرض کوتاه مدت می تواند عوارض حاد ایجاد کند. و موجب سرفه ، تنگی نفس و بدتر شدن مشکلات تنفسی شود.

 

بر اساس تحقیقات انجام شده ، در بلندمدت ، غلظت بالای ذرات معلق ممکن است بر دیابت و زوال عقل تأثیر بگذارد. برای یک فرد معمولی ، قرار گرفتن در معرض هوای آلوده باعث می شود عمر سیزده ماه کوتاه تر شود ، که نه ماه آن ناشی از ذرات معلق است.

 

علاوه بر عمر کوتاهتر ، محققان آثار دیگر ذرات معلق مانند تشدید بیماریهای موجود در سیستم قلبی عروقی ، راههای هوایی و ریه ها را نیز مشاهده کردند

تقریباً 90 درصد مواقع بیرون از خانه نیستید ، بلکه جایی در داخل هستید. به تمام زمانی که در خانه ، مدرسه یا محل کار می گذرانید فکر کنید. به همین دلیل عاقلانه است که هوای داخل خانه را از ذرات معلق تصفیه کنید و در نتیجه با اثرات مضر آن مقابله کنید. شما می توانید با استفاده از دستگاه تصفیه هوا کیفیت هوا را در خانه خود به سرعت و به آسانی بهبود بخشید.

 

 

دستگاه تصفیه هوا در برابر گرد و غبار چگونه کار می کند؟

انواع تصفیه کننده هوا در برابر ذرات معلق وجود دارد. این دستگاه های تصفیه هوا دارای انواع مختلفی از تکنیک های تمیز کردن هوا هستند. اساساً ، هر دستگاه تصفیه هوا با استفاده از یک فن داخلی ، جریان هوا را ایجاد می کند. سپس این جریان هوا در امتداد یک یا چند فیلتر هدایت می شود. فیلترها می توانند قابل تعویض یا غیر قابل تعویض باشند. گرد و غبار (ریز) و سایر ذرات مضر روی فیلتر باقی می مانند و دستگاه تصفیه هوا هوای تمیز را به داخل اتاق باز می گرداند.

 

علاوه بر این ، دستگاه های تصفیه هوا می توانند عملکردهای اضافی داشته باشند. به عنوان مثال یک فیلتر الکترواستاتیک. به لطف عملکرد یونیزاسیون ، گرد و غبار (ریز) ، و سایر ذرات مضر مانند  ویروس ها ، دود تنباکو ، باکتری ها ، قارچ ها ، گرده ها ، کنه های گرد و غبار خانه و میکروارگانیسم ها را از هوا حذف می کند.  عملکرد یونیزاسیون به این معنی است که هوای اطراف یونیزه می شود. این بدان معناست که یون های منفی به ذرات گرد و غبار می چسبند. این باعث می شود بافت موجود درون دستگاه سنگین تر شود و به پایین فرو رود. به این ترتیب ذرات گرد و غبار مضر از هوا خارج می شوند.

 

بنابراین یونهای منفی هوای سالم را تضمین می کنند. ثابت شده است که یون های منفی تأثیر مثبتی بر بدن و ریه ها دارند. تحقیقات نشان می دهد که یون های منفی موجود در هوا بسیاری از باکتری ها و ویروس های بیماری زا را خنثی می کند. تمام دستگاه های تصفیه هوا نایس مجهز به یونیزر هستند.

علاوه بر این ، نایس دارای تصفیه کننده هوا با فیلتر HEPA بسیار تمیز کننده است. HEPA مخفف هوای ذرات با راندمان بالا است و در سراسر جهان به عنوان تصفیه کننده ترین فیلتر هوا شناخته می شود.

 

ذرات معلق در حین انجام کارهای روزمره آزاد می شوند. به عنوان مثال ، تحقیقات نشان داده است که هنگام تفت دادن گوشت و سرخ کردن سبزیجات در دمای بالا ، مقدار زیادی ذرات معلق آزاد می شود. یک دستگاه تصفیه هوا در آشپزخانه راه حلی برای این کار ارائه می دهد.

 

دستگاه تصفیه هوا راه حلی در اتاقی است که افراد در آن سیگار می کشند. سیگار کشیدن مقدار زیادی از ذرات معلق را آزاد می کند و علاوه بر این ، بوی تنباکو به پرده و روکش مبلمان شما نفوذ می کند. با دستگاه تصفیه هوا نایس می توان از این مزاحمت جلوگیری کرد.

 

به طور خلاصه ، مطمئن شوید که می دانید با کدام منبع ذرات معلق می خواهید مبارزه کنید. آیا این منبع در فضای بزرگتری مانند اتاق نشیمن یا آشپزخانه واقع شده است؟ سپس یک دستگاه تصفیه هوا قوی همان چیزی است که شما نیاز دارید. آیا می خواهید هوا را در فضایی در حدود ده متر مربع مانند حمام تصفیه کنید؟ سپس یک دستگاه تصفیه هوا جمع و جورتر برای شما راه حل بهتری است.

 

 

بیشتر بدانید:

 

حذف مواد شیمیایی سرطان زا با تصفیه هوا

تصفیه هوای خانه و ویروس کرونا

چند راه برای پاکسازی ریه ها

آیا تصفیه هوا بر سلامت ریه و قلب موثر است؟

معرفی چهار گیاه تصفیه کننده هوای منزل

معرفی دستگاه تصفیه هوا