تصفیه هوا | دستگاه تصفیه هوا | دستگاه تصفیه هوای خانگی

2361  تعداد بازدید  |  پنجشنبه 4 شهریور ماه 1400

دستگاه های تصفیه هوا Ionic و HEPA برای بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان طراحی شده اند. آنها از نظر اثربخشی متفاوت هستند.

مقایسه دستگاه های تصفیه هوا یونی و دستگاه تصفیه هوا هپا

 

دستگاه های تصفیه هوا Ionic و HEPA برای بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان طراحی شده اند. آنها از نظر اثربخشی متفاوت هستند. در ادامه ما تفاوت های بین دو نوع دستگاه تصفیه هوا را تحلیل می کنیم و توضیح می دهیم که چرا دستگاه های تصفیه هوا HEPA تقریباً در هر مورد برای شما ایده آل هستند. به خصوص اگر هوای تمیز و تازه می خواهید.

 کدام دستگاه تصفیه هوا محبوب ترین است؟ در دهه 1990 ، دستگاه های تصفیه هوا یونی محبوب بودند. در اوایل دهه 2000 پاک کننده هوا یونی  نظرات نامطلوبی دریافت کردند.از  آن زمان ، دستگاه های تصفیه هوا HEPA بسیار محبوب تر شده اند. امروزه HEPA متداول ترین نوع دستگاه تصفیه هوا است.

 

 

 

 

نحوه عملکرد دستگاه های تصفیه هوا یونی

در واقع دو نوع دستگاه تصفیه هوا یونی وجود دارد. رسوب دهنده های الکترواستاتیک و یونیزه کننده های هوا  در هر دو مورد این دستگاه ها پاک کننده های هوا "بدون فیلتر" هستند. آنها به عنوان پاک کننده هوای الکترونیکی نیز شناخته می شوند.

رسوب دهنده های الکترواستاتیک دارای صفحات دارای بار مثبت و منفی هستند. ذرات معلق هنگام عبور از دستگاه تصفیه هوا جمع می شوند. به جای تعویض فیلتر ، باید صفحه های درون دستگاه ها را بشویید یا تمیز کنید.

در حالی که تصفیه هوای یونی از نظر هزینه برایتان سودمند است اما  در مقایسه با فیلتر HEPA ، عملکرد زیادی را از دست می دهید. دستگاه های تصفیه هوا بدون فیلتر ، ذرات را به طور موثر حذف نمی کنند. آنها کوچکترین و خطرناک ترین ذرات را از بین نمی برند. اینها ذراتی هستند که ساعت ها یا روزها در هوا شناور هستند و می توانند در عمق ریه های شما تنفس شوند.

هنگامی که صفحات تمیز هستند عملکرد یک رسوب دهنده الکترواستاتیک بهتر است. با این حال ، حتی در آن نقطه ، عملکرد آن در مقایسه با فیلتر HEPA بسیار بدتر است. بدتر اینکه وقتی صفحات کثیف می شوند ، عملکرد بیشتر تنزل می یابد.

معمولاً ازن به عنوان محصول جانبی صفحات باردار تولید می شود. ازن آلودگی هوای داخلی محسوب می شود. برای افرادی که دارای سیستم حساسی مانند COPD ، آمفیزم یا آسم هستند ، ازن می تواند یک مشکل بزرگ باشد. دستگاه های تصفیه هوای اتاق در حال حاضر برای برآوردن نیازهای ازن مورد آزمایش قرار گرفته اند. در نتیجه یک تغییر بزرگ از تصفیه کننده های هوا یونی به تصفیه کننده های فیلتر HEPA انجام شده است. به نظر ما ، آخرین چیزی که انتظار  دارید یک دستگاه تصفیه هوا انجام دهد این است که یک آلاینده دیگر را وارد خانه شما کند.

در حالی که ما در مورد دستگاه های تولیدکننده ازن سختگیری می کنیم ، یک شرایط خاص وجود دارد که آنها به خوبی کار می کنند و آن در حذف دود سیگار از یک اتاق است. دستگاه های یونی در اتاقهای هتل برای از بین بردن بوی سخت دود تنباکو استفاده می شوند. تصفیه هوای ازن فقط به عنوان تصفیه کننده تجاری فروخته می شود زیرا ایالت کالیفرنیا اجازه فروش آنها را به مصرف کنندگان نمی دهد. از آنجا که کالیفرنیا یک ایالت قدرتمند است ، فروش آن را در سراسر جهان محدود کرده است.

منبع الکترواستاتیک: نوع دیگر پاک کننده هوا یونی ، یونیزه کننده هوا است. این دستگاه های تصفیه هوا در واقع فیلتر ندارند و به عنوان مولد یون منفی نامیده می شوند. زیرا آنها یک یون منفی ساطع می کنند که باید به ذرات معلق در هوا متصل شود. ایده این است که وقتی ذرات معلق در هوا مانند گرد و غبار ، یا اسپور کپک بار الکتریکی را به خود بگیرند ، احتمال چسبندگی آنها به سطوح بیشتر می شود. مشکل این رویکرد این است که ذرات در آنچه به آن متصل می شوند تبعیض قائل نمی شوند. این می تواند فرش ، دیوارها ، لباس شما و بدترین حالت - ریه های شما باشد. برای اسپورهای کپک ، شما واقعاً نمی خواهید آنها شناور شوند و سپس به دیوارها بچسبند. شما می خواهید آنها را در دستگاه تصفیه هوای اتاق بگیرید. یونیزرهای هوا برای تسکین آلرژی یا هرگونه بیماری تنفسی دیگر توصیه نمی شوند.

دستگاه تصفیه هوا HEPA فیلترهای HEPA توسط ارتش آمریکا در طول جنگ جهانی دوم به عنوان راهی برای ایجاد یک ماسک ضد گاز موثر ایجاد شد. از آن زمان تاکنون فناوری تغییر چندانی نکرده است. برای عملکرد تصفیه هوا ، فیلترهای هوا HEPA بهترین فناوری هستند. آن ها کوچکترین و همچنین خطرناک ترین ذرات را از بین می برند. علاوه بر این ، تسلا اکنون از فیلترهای HEPA استفاده می کند. آنها حتی نام جالبی برای آن دارند. حالت دفاع سلاح های زیستی

 

فیلترهای هوا HEPA در برخی موارد نیاز به تعویض دارند. این امر به منظور اطمینان از سطح بالایی از تمیز کردن هوا است. همانطور که فیلترها ذرات مانند شوره حیوان خانگی ، اسپورهای قالب ، گرده و سایر آلرژن های موجود در هوا را جمع آوری می کنند ، مقاومت جریان هوا افزایش می یابد. این باعث می شود جریان هوا کمتر از طریق فیلتر عبور کرده و عملکرد تمیز کردن هوا کمتر شود. اگر فیلتر مسدود شده باشد ، برای تمیز کردن اتاق شما در حرکت هوا مشکل ایجاد خواهد شد.

فیلترهای HEPA فقط از فیلتراسیون مکانیکی استفاده می کنند. آنها هیچ گونه آلاینده هوا ناخواسته مانند ازن تولید نمی کنند.

اگر به دنبال توصیه ای مناسب برای تصفیه هوای خانه خود هستید دستگاه تصفیه هوای   NAIS G500A انتخاب بسیار مناسبی برایتان خواهد بود این دستگاه مجهز به فیلتر هپا و فیلتر ضدآلرژی است و با بهره گیری از سیستم (NAV)natural air vaccine)با تولید آنیون هایی با عصاره طبیعی مرکبات و واکنش آن با رادیکال های OH می تواند انواع باکتری ها و ویروس ها باقیمانده در هوا را به طور موثری از بین ببرد.

 

 

بیشتر بدانید:

 

آلاینده های هوای داخل خانه

تاثیر تصفیه هوا بر سلامت ریه و قلب

آیا دستگاه تصفیه هوا بوی دود را حذف میکند؟

اهمیت یون های منفی

انتخاب بهترین تصفیه هوا برای اتاق خواب

 معرفی دستگاه تصفیه هوا