تصفیه هوا | دستگاه تصفیه هوا | دستگاه تصفیه هوای خانگی

1948  تعداد بازدید  |  چهارشنبه 10 شهریور ماه 1400

بوها به سختی از هوا فیلتر می شوند.فیلتراسیون کربن یکی از انواع فیلترهایی است که می تواند VOC ها را حذف کند.

آیا دستگاه تصفیه هوا می تواند بوها را از بین ببرد؟

 

انسانها می توانند به بو  عادت کنند ، حساسیت و توانایی شما برای تشخیص بوها با گذشت زمان با قرار گرفتن در معرض تماس کاهش می یابد. مغز تمایل دارد آن بوها را که دائماً در حال حس کردن آن ها هستید نادیده بگیرد و در عوض روی بوهای متمایز تمرکز می کند. به همین دلیل است که شما ممکن است متوجه بوی حیوانات خانگی مورد علاقه خود نشوید اما بوی غذای فاسد را کاملاً متوجه می شوید.

 

بوهای رایج که زندگی روزانه ما را تشکیل می دهند در واقع مواد شیمیایی موجود در هوا هستند و بسیاری از رایحه ها از ترکیبات آلی فرار (VOCs) ناشی می شوند. برخی VOC ها ، مانند فرمالدئید ، ممکن است طیف وسیعی از عوارض جانبی نامطلوب را ایجاد کنند. با این حال ، بسیاری از مواد خطرناک فاقد بو هستند ، به این معنی که بوهایی که بینی شما را تحریک  می کند ، بسیار کمتر خطرناک است.

 

بوی نامطبوع از کجا می آید؟

هر خانواده ای در مورد بهداشت و نظافت منزل عادات متفاوتی دارد ، اما بوهای بد، صرفاً اتفاقی نیستند. آنها حاصل ترکیبات شیمیایی موجود در هوا هستند ، که نوسانات، آنها را برای حس بویایی شما قابل توجه می کند. به گفته CDC ، این بوهای تند و زننده نه تنها مزاحم هستند ، بلکه نشان دهنده آلودگی ملموس هوا هستند که می توانند عوارض جانبی نامطلوبی برای سلامتی ایجاد کنند.

 

تصفیه هوا ممکن است راه حلی برای برخی از این رایحه های ناخواسته باشد ، با حذف ذرات ایجاد کننده بو از گردش هوای داخل خانه.

 

با این حال ، برخی از دستگاه های تصفیه هوا در از بین بردن بوی ماندگار قوی تر از دیگران هستند. در ادامه گزینه هایی که در حال حاضر در دسترس مصرف کنندگان است ، و همچنین در مورد اینکه بوی نامطبوع در خانه شما از کجا می آید صحبت خواهیم کرد.

 

کپک

جلوگیری از ایجاد کپک همیشه بهترین گزینه است. اما اگر آن بوی وحشتناک را در خانه خود احساس کردید ، نگران نباشید. روش های متعددی برای از بین بردن قارچ ها و کپک وجود دارد که باید برای جلوگیری از خطرات سلامتی سریعاً پس از کشف انجام شود.

 

 

 

 

قارچ های خانگی می توانند بوهای مشابهی داشته باشند اما با آنها متفاوت برخورد می شود ، بنابراین شناسایی آنها مهم است. بوی تند آنها ناشی از VOC هایی است که در مراحل مختلف رشد ساطع می کنند و در حالی که اسپورهای آنها ممکن است سمی باشند و خود خطر ایجاد کنند ، بوی آنها به عنوان یک شاخص نشان می دهد که خانه شما دارای مشکل است.

 

دود

دود از ذرات معلق و آلاینده های گازی تشکیل شده است و استنشاق آن بسیار خطرناک است. از آنجا که تنها با فیلترهای معمولی هوا نمی توان دود را به طور کامل از هوا خارج کرد ، انجام اقدامات لازم برای محافظت از خانه در برابر دود بسیار مهم است.


بوی حاصل از پخت و پز و ظروف کثیف آشپزخانه

 

بوی هایی که از  غذاهای مختلف حاصل می شوند ، ترکیبات معطر ، مواد شیمیایی کوچک موجود در هوا هستند که بینی ما بسیار به آنها حساس است. به عنوان مثال ، گوشت هنگام سرخ شدن در تابه بوی بسیار خاصی می دهد و ترکیبات آلی فرار و هیدروکربن هایی مانند اسیدهای پیرولینژیت موجود آزاد می کند ، که همه آنها بسیار کوچک هستند و حذف آن ها برای فیلترهای HEPA سنتی دشوار است.

 

بوی کلی در خانه یا محل کار

 ترکیبی ناخوشایند از بوها در خانه یا محل کار می تواند شما را مجبور کند که محصولات معطر رایج مانند خوشبو کننده هوا خریداری کنید. با این حال ، در تلاش برای از بین بردن بوهای شدید مزاحم ، افزودن عطر به هوا برای پوشاندن مشکل می تواند VOC های اضافی را ایجاد کند ،  که ریسک بیماری های مختلف را در شما افزایش میدهد.

در مطالعه روی بیش از 1000 بزرگسال ، 34.7 % مشکلات بهداشتی را در معرض محصولات معطر در محل کار گزارش کردند. 20 درصد اظهار کردند که اگر بوی خوشبو کننده هوا یا محصولات معطر را احساس کنند ، در اسرع وقت از یک کسب و کار خارج می شوند و 50 درصد ترجیح می دهند هتل ها ، مراکز درمانی ، و هواپیماها فاقد عطر باشند.

 

چرا تصفیه بوها از هوا بسیار مشکل است ؟

بوها به سختی از هوا فیلتر می شوند زیرا دستگاه های تصفیه هوا سنتی برای حذف گازهایی مانند VOC از هوا طراحی نشده اند. در عوض ، بیشتر دستگاه های تصفیه هوا برای فیلتر کردن ذرات بزرگتر مانند گرد و غبار ، شوره و گرده طراحی شده اند. با این حال ، همانطور که در ادامه بررسی خواهیم کرد ، فیلتراسیون کربن یکی از انواع فیلترهایی است که می تواند VOC ها را حذف کند.

 

 

اثربخشی دستگاه های تصفیه هوا در کنترل بو - مقایسه فیلترهای HEPA

در حالی که فیلترهای HEPA (هوای ذرات با کارایی بالا) برای برخورد با ذرات بزرگ طراحی شده اند ، بوها ، مواد شیمیایی ، گازها یا VOC ها را حذف نمی کنند. این بدان معناست که آنها در درجه اول برای بوها بی اثر هستند.

هنگامی که آلاینده هایی مانند باکتری ها و کپک روی فیلترهای HEPA محبوس می شوند ، در صورت عدم تعویض فیلترها ، ممکن است به مرور زمان تکثیر شوند ، که می تواند بوی نامطبوع را افزایش دهد.

فیلترهای HEPA با نور UV-C

 در حالی که یک فیلتر HEPA خالص ممکن است به عنوان محیطی تاریک ، مرطوب و مناسب برای پرورش باکتری ها و کپک ها عمل کند ، فیلترهای HEPA مجهز به لامپ میکروب کش UV-C ممکن است بهتر مورد استفاده قرار گیرند.

 UV-C مخفف اشعه ماوراء بنفش-C است ، نوعی نور که میکروارگانیسم ها را از بین می برد و تولید مثل آنها را غیرممکن می کند. با این حال ، اثربخشی دستگاه های تصفیه کننده نور UV-C نامشخص است ، زیرا برای از بین بردن کپک و باکتری ها به مقدار زیادی نور و زمان تماس نیاز است. به این ترتیب اثربخشی استفاده از UV-C برای کاهش بو در بهترین حالت مبهم است و ثابت شده است که ازن ، یک آلاینده مضر را تولید می کند. بنابراین در مجموع ، فیلترهای HEPA با یا بدون نور UV-C گزینه مناسبی برای کاهش بوی اتاق نیستند.

فیلترهای هوای کربنی فیلترهایی که از کربن فعال برای جذب مواد شیمیایی موجود در هوا استفاده می کنند ، به ویژه VOC هایی که بوها را تشکیل می دهند ، یک گزینه مناسب برای از بین بردن بوها از هوا هستند. در صورت استفاده از فیلتر کربن فعال توصیه می شود از فیلتر های کربن اکتیو نانو استفاده کنید تا از کارایی بهتر آن ها بهره ببرید.

 

بیشتر بدانید:

 

تصفیه هوا و نابودی ترکیبات آلی فرار

تصفیه هوا از کنه های گرد و غبار

انتخاب بهترین تصفیه هوا برای اتاق خواب

چند راه برای تصفیه طبیعی هوای خانه

معرفی چهار گیاه تصفیه کننده هوای منزل

معرفی دستگاه تصفیه هوا