دستگاه تصفیه هوا خانگی|دستگاه تصفیه هوا|دستگاه تصفیه هوا رومیزی

1058  تعداد بازدید  |  سه شنبه 24 اسفند ماه 1400

درست مانند هر صنعت، دنیای تصفیه و دستگاه تصفیه هوا مجموعه ای از اختصارات خاص خود را دارد، به طور خلاصه، یک اصطلاح یا فرآیند. اگر به دنبال سیستم تصفیه ویا دستگاه تصفیه هوا با کیفیت هستید، مهم است که اصطلاحات را درک کنید تا بتوانید بدون تکیه بر بررسی ها، تصمیمی آگاهانه بگیرید.

اصطلاحات رایج در دنیای دستگاه تصفیه هوا

 

درست مانند هر صنعت، دنیای تصفیه و دستگاه تصفیه هوا مجموعه ای از اختصارات خاص خود را دارد، به طور خلاصه، یک اصطلاح یا فرآیند. اگر به دنبال سیستم تصفیه ویا دستگاه تصفیه هوا با کیفیت هستید، مهم است که اصطلاحات را درک کنید تا بتوانید بدون تکیه بر بررسی ها، تصمیمی آگاهانه بگیرید.

 

HEPA -  ذرات هوا با راندمان بالا

 

 آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده  (EPA)،HEPA را به عنوان نوعی فیلتر هوای مکانیکی پلیسه

دار توصیف میکند که می تواند حداقل 99.97 درصد از گرد و غبار، گرده، کپک، باکتری و هرگونه ذرات معلق در

هوا را با اندازه 0.3  میکرون حذف کند

 

CFM -  متر مکعب در دقیقه

 

 یک روش معمول برای اندازه‌گیری جریان هوا، CFM  به این معنا است که در هر دقیقه چند متر مکعب هوا را می‌توان جابه‌جا یا تعویض کرد Cfm به تعیین نوع دستگاه تصفیه هوا برای فیلتر موثر یک منطقه خاص کمک می کند.

 

CADR -  نرخ تحویل هوای پاک

 

استانداردی که توسط انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی (AHAM) تعریف شده است، CADR کارایی یک دستگاه تصفیه هوا را بر اساس فضای اتاق و حجم هوای پاک تولید شده در دقیقه اندازه گیری می کند. نتایج نشان می دهد که سه آلاینده رایج هوای داخل ساختمان (گرد و غبار، گرده و دود) تا چه اندازه حذف می شود.

 

ACH -  تغییرات هوا در ساعت

 

 ACH تعیین می کند که چند بار یک دستگاه تصفیه هوا می تواند کل حجم هوا را از یک منطقه خاص در یک ساعت مبادله کند. برای محاسبه ACH، به نرخ تحویل هوای پاک (CADR) دستگاه تصفیه هوا بر حسب متر مکعب در دقیقه (CFM) و ابعاد محیط نیاز دارید.

VOCs - ترکیبات آلی فرار

 

 VOC ها به عنوان گاز از جامدات یا مایعات خاص، از جمله انواع مواد شیمیایی، که برخی از آنها ممکن است اثرات کوتاه مدت و بلندمدت بر سلامتی داشته باشند، منتشر می شوند. بر اساس گزارش EPA ، بسیاری از VOC ها مواد شیمیایی ساخته شده توسط انسان با غلظت آلاینده های موجود در هوا تا 10 برابر بیشتر در داخل خانه هستند.

 

MERV - حداقل ارزش گزارش کارایی

 

رتبه بندی MERV که توسط انجمن مهندسین گرمایش، تبرید و تهویه مطبوع آمریکا (ASHRAE) توسعه داده شده است، بسته به اینکه چگونه یک دستگاه تصفیه هوا ذرات کوچک را به طور موثر به دام می اندازد، از 1 تا 16 متغیر است. هرچه امتیاز MERV بالاتر باشد، فیلتر در به دام انداختن کوچکترین ذرات بهتر عمل می کند.

 

 

MCS یا حساسیت شیمیایی چندگانه: یک بیماری مزمن ناشی از ناتوانی فرد در تحمل انواع آلاینده های محیطی است. اغلب بوهای شیمیایی در محیط از منابعی مانند وسایل خانه گرفته تا دود اگزوز خودروها ایجاد می شوند.

 

 

میکرون: واحد طول. اندازه آلاینده ها معمولاً برحسب میکرون توصیف می شود. به طور نسبی، یک دانه نمک حدود 60 میکرون است و چشم می تواند ذرات را تا حدود 25 میکرون ببیند. میکرون به عنوان میکرومتر نیز شناخته می شود.

 

 

 

 

در اینجا برخی از ذرات معمولی خانگی و اندازه نسبی آنها آورده شده است:

0.3 - 1 میکرون = دود سیگار، باکتری ها، دودهای فلزی

1 - 5 میکرون = باکتری و ذرات ریز گرد و غبار

5 - 10 میکرون = کپک، گرده، ذرات گرد و غبار متوسط

10 میکرون = ذرات غبار بزرگ

25 میکرون = زباله و ذرات گرد و غبار (قابل مشاهده با چشم غیر مسلح)

150 میکرون = موی انسان

 

ازن: مشتق ناپایدار اکسیژن، O3، که به طور طبیعی در لایه اوزون از اکسیژن اتمسفر توسط تخلیه الکتریکی یا قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش تشکیل می شود. این یک عامل اکسید کننده بسیار واکنش پذیر است که در برخی از انواع دستگاه تصفیه هوا به عنوان آلاینده ثانویه تولید می شود و مشکلات متعددی را ایجاد میکند

 

PCO - شبکه اکسیداسیون فوتوکاتالیستی: بوها، میکروب ها و VOC ها را بدون تولید ازن به هوای تازه تنفسی تبدیل می کند. این فناوری پیشرفته، ترکیبات آلی فرار (VOC)، باکتری‌ها، کپک‌ها و قارچ‌ها را با ترکیب فوتون و انرژی فرابنفش (UV) از بین می‌برد.

 

پیش فیلتر: فیلتری که تقریبا در همه انواع دستگاه تصفیه هوا استفاده می شود و برای جذب ذرات 1 میکرون و بزرگتر طراحی شده است. برخی از مدل های دستگاه تصفیه هوا از کربن فعال به عنوان پیش فیلتر برای حذف بو و گازها استفاده می کنند. یک پیش فیلتر عمر فیلتر HEPA را افزایش می دهد.

 

فیلتر ULPA: فیلترهای ULPA که با نام Ultra-HEPA نیز شناخته می‌شوند، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که 99.999 درصد از تمام ذرات معلق در هوا با اندازه 0.3 میکرون یا کمتر را به دام می‌اندازند. این آلاینده ها عبارت اند از دود تنباکو، گرد و غبار خانگی و گرده.

 

استریلیزاسیون با اشعه ماوراء بنفش (UV): اشعه ماوراء بنفش در برخی از انواع دستگاه تصفیه هوا برای از بین بردن میکروارگانیسم ها مانند باکتری ها، کپک ها و ویروس ها استفاده می شود. معمولاً عنصر اصلی فیلتر نیست، بلکه یک لایه اضافی از تصفیه و محافظت در انواع خاصی از دستگاه تصفیه هوا است. بیشتر در ترکیب با HEPA و فیلتر ذغالی استفاده می شود.

 

UVC: اشعه ماوراء بنفش با طول موج مشخص که خاصیت میکروب کشی دارد. و کپک ها، باکتری ها و ویروس های موجود در هوا را کاهش داده  و خنثی می کند.

 

 

بیشتر بدانید:

 

هوای سالم زندگی سالم

تصفیه هوا و نابودی ترکیبات آلی فرار

حذف مواد شیمیایی سرطان زا با تصفیه هوا

آیا دستگاه تصفیه هوا بوی دود را حذف میکند؟

آلاینده های هوای داخل خانه

معرفی دستگاه تصفیه هوا