دستگاه تصفیه هوا | تصفیه هوا | دستگاه تصفیه هوای رومیزی

701  تعداد بازدید  |  پنجشنبه 4 آذر ماه 1400

بسیاری از شرکت های تولید کننده دستگاه تصفیه هوا ویژگی های فانتزی را برای کمک به فروش محصولات خود اضافه می کنند. یکی از این ویژگی‌ها «حالت خودکار» است که «حالت هوشمند» نیز نامیده می‌شود.اما این این ویژگی معایبی را با خود به همراه دارد

چرا هرگز نباید از حالت خودکار دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید؟

 

بسیاری از شرکت های تولید کننده دستگاه تصفیه هوا ویژگی های فانتزی را برای کمک به فروش محصولات خود اضافه می کنند. یکی از این ویژگی‌ها «حالت خودکار» است که «حالت هوشمند» نیز نامیده می‌شود

ایده پشت حالت خودکار دستگاه تصفیه هوای هوشمند ساده است. دستگاه تصفیه دارای یک نمایشگر کوچک کیفیت هوا در داخل است. وقتی هوا بد است، دستگاه تصفیه هوا روشن می شود. پس از بهبود کیفیت هوا، دستگاه موقتا خاموش می شود. مزایای آن آشکار است. دستگاه در این حالت صدای کمتری تولید می‌کند و انرژی کمتری مصرف می کند ، چون مدت زمان بیشتری را با سرعت کم کار میکند.

مشکل این است که داده‌های آزمایش نشان می‌دهند ، هنگامی که دستگاه تصفیه هوای هوشمند از کار می‌افتد کاربران با هوای آلوده مواجه می شوند.

 

تست های دنیای واقعی حالت های خودکار

 

 در یک تست ساده دو دستگاه از مارک های مختلف بیش از 13 روز در یک آپارتمان معمولی 15 متر مربعی درست قبل از خواب در حالت خودکار قرار گرفتند.

برای ردیابی ذرات 0.5 میکرون و 2.5 میکرون در هر ساعت از یک شمارشگر ذرات لیزری استفاده شد

نتایج در هر دو دستگاه نشان دادند که در حالت اتوماتیک هوای داخل خانه در شرایط ناامن قرار میگیرد.

هردو دستگاه به طور متوسط 60 درصد کاهش کارایی داشته اند.

شاید تصور کنید که این روش استفاده مطمئناً بهتر از هیچ است، اما بر اساس تحقیقات انجام شده هوای داخل خانه دو برابر حد مجاز 24ساعته WHO بدتر است.

 

چرا حالت های خودکار اینقدر بد هستند؟

آزمایشات روی سرعت های بالا نشان داده است که مشکل از فن یا فیلتر نیست. دستگاه های تصفیه هوا در تنظیمات دیگر به خوبی کار می کنند.

 

علت 1: مانیتور داخلی کیفیت هوا به شدت نادرست است

حالت خودکار توسط مانیتور داخلی کیفیت هوا کنترل می شود. مشکل این است که به طور سیستماتیک برخی دستگاه های تصفیه هوا ، مانیتور  داخلی مناسبی ندارند

بنابراین گاهی اوقات مانیتور ها ممکن است نشان دهند هوا ایمن است در حالی که هوای آلوده توصیف دقیق تری است.

 

علت 2: برخی دستگاه های تصفیه هوا یک تعریف ساده از "هوای امن" دارند

همچنین ممکن است آنها فقط یک تعریف ساده از "هوای امن" داشته باشند. به عنوان مثال، محدودیت PM 2.5 چین 35 میکروگرم است، در حالی که محدودیت سالانه سازمان بهداشت جهانی 10 میکروگرم است. مطالعات اثرات آلودگی هوا نشن داده است که آلاینده هایی حتی زیر 20 میکروگرم برای بدن مضر است.

 

 

خط آخر: آنچه کاربران باید در مورد حالت خودکار دستگاه تصفیه هوا بدانند

حالت‌های خودکار معمولاً هوای داخل خانه را پس از مدت کوتاهی در  شرایطی بسیار بالاتر از حد مجاز آلودگی می‌گذارند. استفاده از حالت‌های خودکار (خصوصا دستگاه هایی که افراد را مجبور می‌کند بعد از سه ساعت از حالت خودکار استفاده کنند) را توصیه نمی‌کنم.

 

 

بیشتر بدانید:

چرا باید قبل از زمستان یک دستگاه تصفیه هوای خانگی برای COVID-19 تهیه کنید؟

آیا دستگاه تصفیه هوا  محیط را خشک می کند؟

کیفیت هوای خانه شما در فصل پاییز کاهش می یابد!!

چگونه میتوان میزان مساحتی که هر دستگاه تصفیه هوا پاکسازی میکند محاسبه کرد؟

به کمک این روش ها هوای خانه خود را تازه تر کنید