دستگاه تصفیه هوا|دستگاه تصفیه هوا رومیزی|دستگاه تصفیه هوا خانگی

734  تعداد بازدید  |  یکشنبه 8 اسفند ماه 1400

آلودگی هوا می تواند باعث بدتر شدن سرفه های شما شود. در این صورت آیا دستگاه تصفیه هوا می تواند به سرفه کمک کند؟ چگونه کار می کند، و آیا علائم دیگری مانند گلودرد، آنفولانزا، و گرفتگی بینی را نیز کاهش می دهد؟ شاید انتقادی تر، بهترین دستگاه تصفیه هوا در مقابله با سرفه شبانه و خشک کدام است؟ ما به همه این سوالات پاسخ خواهیم داد.

آیا دستگاه تصفیه هوا به بهبود سرفه کمک می کند ؟

آلودگی هوا می تواند باعث بدتر شدن سرفه های شما شود. در این صورت آیا دستگاه تصفیه هوا می تواند به سرفه کمک کند؟ چگونه کار می کند، و آیا علائم دیگری مانند گلودرد، آنفولانزا، و گرفتگی بینی را نیز کاهش می دهد؟ شاید انتقادی تر، بهترین دستگاه تصفیه هوا در مقابله با سرفه شبانه و خشک کدام است؟ ما به همه این سوالات پاسخ خواهیم داد.

 

سرفه چیست؟

سرفه یک رفلکس عمدی یا طبیعی است که هوا را از ریه ها خارج می کند تا محرک هایی مانند خلط و مخاط را پاک کند. بسته به شرایط، سرفه می تواند حاد، تحت حاد یا مزمن باشد. سرفه حاد بیش از 3 هفته طول نمی کشد و معمولاً با عفونت ویروسی مرتبط است. سرفه های تحت حاد بین 3 تا 8 هفته طول می کشد و علل شایع آن عبارتند از چکه های پس از زایمان، برونشیت. سرفه های مزمن بیش از 8 هفته طول می کشد و می تواند اثرات نامطلوبی برای سلامتی داشته باشد. سیگار کشیدن، آسم، GERD، COPD. در زیر شایع ترین محرک های سرفه آورده شده است.

آسم (سرفه خشک و غیرمولد)

سیگار کشیدن (سرفه مرطوب و مولد)

باکتری ها و ویروس ها (پنومونی، التهاب لوزه، آمبولی ریه، سینوزیت، سرماخوردگی، آنفولانزا)

داروها (شربت، کپسول، اسپری، قرص، پاستیل)

آلرژی (گرد و غبار، کپک، کپک، شوره حیوانات خانگی، گرده، VOCs، دود سیگار، بو)

آلودگی هوا (مه، آتش سوزی، ترافیک)

 

آیا دستگاه تصفیه هوا به بهبود سرفه کمک می کند؟

با یک مجموعه فیلتراسیون خوب، یک دستگاه تصفیه هوا با تمیز کردن هوای داخل خانه به تسکین سرفه و سایر بیماری های تنفسی کمک می کند. هوای تمیزتر به معنای کاهش عفونت های ویروسی ، باکتری ها و ویروس های موجود در هوا برای تشدید سرفه است. به این ترتیب مخاط گلوی شما را تحریک نمیشود و احساس و تنفس بهتری خواهید داشت.با استفاده از دستگاه تصفیه هوا علائم آلرژی مانند خس خس سینه، گرفتگی صدا، گلودرد، آبریزش بینی، سرماخوردگی، حساسیت پوستی و گرفتگی بینی به تدریج کاهش می یابد. یک دستگاه تصفیه هوا همچنین می تواند خانه ای امن برای افراد مبتلا به آسم یا افراد مبتلا به مشکلات تنفسی مانند رینیت آلرژیک، آسم، COPD، برونشیت، آمفیزم ایجاد کند. ترکیبی از دستگاه تصفیه هوا و مرطوب کننده از سرایت سرفه به افراد دیگر جلوگیری می کند.

 

آیا دستگاه تصفیه هوا می تواند سرفه را بدتر کند؟

دستگاه تصفیه هوا وسیله ای خانگی است که هوا را تمیز می کند. بنابراین نمی تواند شما را بیمار کند، سرفه را تشدید کند، باعث گلودرد شود یا هوا را خشک کند. یک دستگاه تصفیه هوا می تواند با از بین بردن آلرژن های موجود در هوا از طریق سیستم فیلتراسیون، تحریک شدن گلو و سرفه را کاهش دهد.

 

با این حال، ژنراتورهای ازن که گاهی اوقات به عنوان یک دستگاه تصفیه هوا یونی به فروش می رسند ، می تواند سیستم تنفسی شما را تحریک پذیر کنند. استنشاق ازن می تواند سرفه را تشدید کند، باعث تحریک گلو، تنگی نفس، درد قفسه سینه و آسیب به ریه ها شود. هنگام خرید یک دستگاه تصفیه هوا، مطمئن شوید که دستگاه تصفیه هوا بدون انتشار ازن کار کند و مجهزبه فیلتر هپا باشد.

 

 

نکاتی برای استفاده از دستگاه تصفیه هوا برای سرفه

یک دستگاه تصفیه هوا می تواند محیطی تمیز و سالم را برای مبارزه با سرفه ایجاد کند. برای به دست آوردن بهترین نتیجه از یک دستگاه تصفیه هوا ، همه باید نکات حرفه ای را دنبال کنند.

 

یک نقطه مناسب برای قراردادن دستگاه تصفیه هوا خود پیدا کنید – دستگاه تصفیه هوا را در مکانی قرار دهید که بیشترین زمان را در آن سپری می کنید یا کیفیت هوای بدی دارد. اتاق خواب مکان خوبی برای شروع است زیرا ما یک سوم روز را در آن صرف می کنیم

فیلترهای دستگاه تصفیه هوا را به موقع تعویض کنید - فیلتر کثیف برای مقابله با سرفه بی فایده است. فیلتر هپا و فیلتر کربن در صورت فرسوده شدن نیاز به تعویض دوره ای دارند. برای کسانی که دارای پیش فیلتر قابل شستشو هستند، هنگامی که با گرد و غبار و مو مسدود شده است، به آرامی آن را جاروبرقی بکشید.

همه پنجره ها را بسته نگه دارید - این کار برای جلوگیری از خروج هوای فیلتر شده و تمیز و ورود هوای آلوده به داخل است. همچنین به بهبود طول عمر دستگاه تصفیه هوا کمک می کند. بسیار مفید است به ویژه در یک منطقه آلوده یا در طول فصل گرده.

دستگاه تصفیه هوا را همیشه روشن نگه دارید - حتی اگر برای کار بیرون از خانه هستید دستگاه تصفیه هوا خود را خاموش نکنید. یک دستگاه تصفیه هوا به گونه ای طراحی شده است که 24 ساعت شبانه روز کار کند تا اطمینان حاصل شود که هوای داخل خانه همیشه تمیز است. نگران هزینه نباشید زیرا انواع دستگاه تصفیه هوا مدرن از نظر انرژی کارآمد هستند بنابراین بار زیادی بر روی صورتحساب آب و برق شما ایجاد نمی کند.

قرار دادن دستگاه تصفیه هوا به دور از مانع و حائل - برای بهینه سازی توزیع هوای تمیز، مطمئن شوید که دستگاه تصفیه هوا توسط اشیا احاطه نمی شود. برای جلوگیری از اختلال در جریان هوا، چند فوت فاصله بین دیوار یا مبل بگذارید.

از مولد ازن/ازن ساز اجتناب کنید - همانطور که قبلا ذکر شد، مولد ازن دستگاه تصفیه هوا نیست. اوزونی تولید می کند که برای ریه های ما مضر است و توسط EPA پشتیبانی نمی شود. در عوض، از یک دستگاه تصفیه هوا HEPA که ایمن است و در برابر سرفه موثر است، استفاده کنید.

چرا و چگونه سرفه های شبانه را متوقف کنم؟

سرفه‌های شبانه ، طول شب هنگامی که روی تخت دراز می‌کشید بدتر می‌شود. هنگامی که خلط و مخاط پشت گلو جمع می شوند، رفلکس های طبیعی بدن هر گونه ماده خارجی را به بیرون می کند. برای کمک به تسکین سرفه های غیرقابل کنترل در شب، در اینجا چند مرحله ساده وجود دارد که به شما کمک می کند تا در طول شب به راحتی بخوابید.

 

داروهای مسکن، داروهای سرکوب کننده، یا قطره سرفه مصرف کنید. داروی سرماخوردگی نیز به کاهش ترشحات کمک می کند.

برای کاهش سوزش گلو، یک قاشق عسل را به آب گرم اضافه کنید. چای نیز موثر خواهد بود.

نوشیدن مقدار زیادی آب.

یک دوش بخار آب گرم بگیرید.

دستگاه تصفیه هوا با فیلتر HEPA می تواند به حذف آلرژن هایی که عامل بسیاری از سرفه ها هستند کمک کند.

با استفاده از مرطوب کننده رطوبت به هوا اضافه می شود و سرفه خشک کاهش می یابد.

 

بیشتر بدانید:

 

به کمک این روش ها هوای خانه خود را تازه تر کنید

دستگاه تصفیه هوا و مقابله با آلرژی حیوانات خانگی

آیا دستگاه تصفیه هوا می تواند بوها را از بین ببرد؟

انتخاب بهترین دستگاه تصفیه هوا برای اتاق خواب

مقایسه دستگاه های تصفیه هوای نایس