دستگاه تصفیه هوا | تصفیه هوا | دستگاه تصفیه هوای رومیزی

1424  تعداد بازدید  |  شنبه 27 شهریور ماه 1400

کیفیت هوای داخلی (IAQ) یک عامل مهم در تعیین میزان قابل سکونت بودن یک خانه است. دستگاه تصفیه هوا همواره کیفیت هوا را بهبود میبخشد و هوای تازه را برای شما فراهم می آورد. برخی دستگاه های تصفیه هوا مجهز به سنسور تشخیص آلودگی هوا هستند و هنگامی که سطح آلاینده های هوای خانه شما از حد مطلوب خارج شود این سنسور ها آن را تشخیص داده و هشدار میدهند.

چگونه می توان کیفیت هوا را بدون دستگاه تصفیه هوا در خانه خود آزمایش کرد؟

 

کیفیت هوای داخلی (IAQ) یک عامل مهم در تعیین میزان قابل سکونت بودن یک خانه است. دستگاه تصفیه هوا همواره کیفیت هوا را بهبود میبخشد و هوای تازه را برای شما فراهم می آورد. برخی دستگاه های تصفیه هوا مجهز به سنسور تشخیص آلودگی هوا هستند و هنگامی که سطح آلاینده های هوای خانه شما از حد مطلوب خارج شود این سنسور ها آن را تشخیص داده و هشدار میدهند.

با این حال ، اکثر مردم بر ایمنی و راحتی خانه مانند سیستم زنگ خطر و سیستم تهویه مطبوع (گرمایش/سرمایش)  تمرکز می کنند و از اهمیت هوای پاک غافل می شوند.

 

آلودگی هوای داخل خانه متشکل از گازها و ذرات مضر است. این آلاینده ها به 3 گروه شیمیای(CO ، CO2 ، VOCs ،  (Rnبیولوژیکی (باکتری ها ، ویروس ها ، قارچ ها ، انگل ها) و آلودگی های فیزیکی (مو ، فیبر ، گرد و غبار ، آفات) طبقه بندی می شود. قرار گرفتن مداوم در معرض آن ها بر ریه های ما تاثیر منفی خواهد گذاشت.  EPAنشان می دهد که میزان آلاینده های هوای داخل ساختمان ممکن است 2-5 برابر بیشتر از فضای باز باشد. در موارد شدید ، آلاینده های داخلی حتی ممکن است 100 برابر بیشتر از محیط بیرون باشند. با توجه به اینکه ما 90 درصد زمان خود را در خانه می گذرانیم ، این رقم هشداردهنده است.

 

 

 

10  نوع از رایج ترین منبع آلودگی هوای داخل ساختمان

آزبست

آلاینده های بیولوژیکی

مونوکسید کربن (CO)

فرمالدئید

دی اکسید نیتروژن (NO2)

سموم دفع آفات رادون (Rn)

ذرات داخل ساختمان (PM2.5)

دود دست دوم

اجاق گاز ، بخاری ، شومینه

ترکیبات آلی فرار (VOCs)

 

علائم بد بودن کیفیت هوای داخل ساختمان

ضریب هوشی ضعیف ، تحریک پذیری ، اختلال یادگیری و نوسانات خلقی برخی از علائم کیفیت پایین هوای منزل هستند.

آلودگی هوای خانه اغلب نادیده گرفته می شود زیرا اکثر مردم بیماری خود را با عوامل دیگر مرتبط می دانند. اگر با وجود اینکه خانه تمیز و مرتب است عطسه یا سرفه زیاد می بینید ، ممکن است فضای خانه شما ناسالم باشد. در اینجا چند نشانه از کیفیت بد هوا در خانه آورده شده است.

عطسه زیاد

سرفه کردن

چشم های قرمز

گلو درد

تنگی نفس

سردرد/ میگرن/ سرگیجه

خستگی

 

نحوه تست کیفیت هوا در خانه

تعداد زیادی از تجهیزات تست کیفیت هوای داخل ساختمان وجود دارد که می تواند این کار را انجام دهد. از مانیتور کیفیت هوا ، آشکارسازهای مونوکسید کربن ، کیت آزمایش خانگی DIY ، آزمایش کپک خانگی ، کیت تست فرمالدئید ، کیت تست آلرژن ، کیت تست بخارهای آلی ، کیت تست سرب و آزمایش رادون نشسته. با وجود اینکه هر روش آزمایش ممکن است کمی متفاوت باشد ، نتیجه قابل اعتماد و دقیق است.

 

چگونه می توانم کیفیت هوای خانه را بهتر کنم؟

بسته به نتیجه آزمایش کیفیت هوا، چند کار ساده وجود دارد که می توانید برای داشتن هوای تمیز و تازه در خانه انجام دهید. قبل از هر چیز ، یک دستگاه تصفیه هوا خوب مجهز به فیلتر هپا تهیه کنید تا مشکل آلودگی هوای داخل خانه شما برطرف شود.

این دستگاه ها به کمک پیش فیلتر تمام ذرات معلق در هوا را جذب کرده و آنها را روی فیلتر هلا به دام می اندازد.

فیلتر های مکانیکی مانند فیلتر کربن فعال یا فیلتر HEPA آلاینده هایی مانند گرد و غبار ، کپک ، گرده ، دود ، رادون ، فرمالدئید و VOC را جذب میکنند و روشی اثبات شده ، قابل اعتماد و مقرون به صرفه برای تامین هوای تمیز مداوم در طول روز هستند.

 

در ادامه چند روش کم هزینه برای ایمن نگه داشتن خانه شما را بررسی میکنیم.

با بازکردن پنجره ها و درهای بیشتر ، تهویه اتاق خود را بهبود بدهید. اگر در منطقه صنعتی یا نزدیک بزرگراه اقامت دارید ، این روش مناسب نیست. همچنین ، استفاده از وسایل گازسوز مانند اجاق گاز را محدود کنید و به جای آنها لوازم برقی را جایگزین کنید. این امر سطح CO2 خانه را تا حد زیادی کاهش می دهد. تا آنجا که ممکن است از محصولات خانگی سازگار با محیط زیست برای کاهش آلاینده های سمی استفاده کنید. هر 2-3 ماه یکبار فیلتر هوای HVAC خود را تمیز کنید تا آلرژن ها کمتر در هوا پخش شوند. در نهایت ، هر گونه ترک روی زمین یا دیوار را برطرف کنید تا میزان رادون ورودی کاهش یابد.

 

بیشتر بدانید:

 

چند راه برای تصفیه طبیعی هوای خانه

چگونه میتوان فیلتر دستگاه تصفیه هوا را تمیز کرد؟

انتخاب بهترین دستگاه تصفیه هوا برای اتاق خواب

بررسی تاثیر استفاده از دستگاه تصفیه هوا بر مشکلات خواب

مقایسه دستگاه های تصفیه هوای نایس

معرفی دستگاه تصفیه هوا