دستگاه تصفیه هوا |تصفیه هوا | دستگاه تصفیه هوای رومیزی

2287  تعداد بازدید  |  چهارشنبه 17 شهریور ماه 1400

با گذشت زمان آلاینده های موجود در هوا بر روی فیلتر های دستگاه تصفیه هوای شما جمع میشوند و بهتر است بسته به نوع فیلتر های آن ها اقدام به تمیز کردن دستگاه خود کنید.

چگونه میتوان فیلتر دستگاه تصفیه هوا را تمیز کرد؟

 نحوه تمیز کردن فیلتر تصفیه هوا بستگی به نوع فیلتر تصفیه کننده هوا دارد. برخی از فیلترهای تصفیه هوا را نمی توان تمیز کرد و فقط باید تعویض شوند. انواع دیگر را فقط می توان با جاروبرقی یا دمیدن با هوای فشرده تمیز کرد ، برخی را می توان با یک پارچه مرطوب پاک کرد ، در حالی که برخی دیگر را می توان با خیساندن در آب شستشو داد.

 

آیا باید فیلتر تصفیه هوا را تمیز کنید؟

قبل از اینکه بخواهید فیلتر تصفیه هوا را تمیز کنید ، اولین چیزی که باید از خود بپرسید این است که آیا فیلتر تصفیه هوا شما حتی قابل تمیز شدن است یا خیر.

این که آیا می توانید فیلتر تصفیه هوا را تمیز کنید به چند مورد بستگی دارد. اول از همه ، بستگی به نوع دستگاه تصفیه هوا دارد. ثانیا ، بستگی به وضعیت فیلتر شما دارد.

 

انواع مختلفی از دستگاه های تصفیه هوا وجود دارد. برخی از آنها دارای فیلتر هستند و برخی دیگر بدون فیلتر هستند .اگر تصفیه هوا بدون فیلتر دارید ، از نظر فنی فیلتری برای تمیز کردن ندارید.

معمولاً جزء معادل فیلتر در دستگاه تصفیه هوا بدون فیلتر ، نوعی لامپ UV یا مجموعه ای از میله ها یا صفحات فلزی یا نوعی ظرف یا محفظه تصفیه است که در آن آلاینده های داخلی به دام افتاده یا خنثی می شوند.

برای برخی از دستگاه های تصفیه هوا بدون فیلتر ، سیستم فیلتراسیون آنها ممکن است نیاز به تمیز کردن داشته باشد ، در حالی که برخی دیگر می توانند در تمام طول عمر خود بدون نیاز به تمیز کردن خوب کار کنند.

 

در مورد دستگاه های تصفیه هوا فیلتردار ، فیلترها به انواع دائمی یا یکبار مصرف طبقه بندی می شوند و می توانید از این فیلترها به عنوان فیلترهای مکانیکی نام ببرید زیرا عمدتا از واکنش های شیمیایی برای خلاص شدن از آلودگی هوا استفاده نمی کنند.

فیلترهای دائمی معمولاً تا عمر دستگاه شما دوام می آورند ، اما در صورت نیاز می توان آنها را تعویض کرد. از طرف دیگر ، فیلترهای یکبار مصرف بسته به دفعات استفاده از دستگاه تصفیه هوا نیاز به تعویض دوره ای دارند.

وقتی نوبت به تمیز کردن فیلترها می رسد ، متوجه خواهید شد که اگرچه می توان آنها را تا حدی تمیز کرد ، اما تمیز کردن فیلترهای HEPA و کربن فعال ایده خوبی نیست.

 

 

فیلترهای HEPA از الیاف کاغذ ساخته شده اند و اگر سعی می کنید آنها را تمیز کنید ، یا با آب شستشو یا با جاروبرقی پاکسازی کنید، در نهایت الیاف را از بین می برید و فیلتر = را در تمیز کردن هوا کم اثر می کنید. این امر در مورد اکثر فیلترهای مکانیکی صدق می کند زیرا موادی که از آنها ساخته شده اند در برابر آب مقاوم نیستند.

گفته شده برخی از فیلترهای HEPA به گونه ای طراحی شده اند که قابل تمیز شدن و استفاده مجدد هستند. با شستن آنها می توانید عمر این نوع فیلترهای HEPA را برای مدتی افزایش دهید.

با این حال ، در نهایت ، شما باید فیلتر خود را جایگزین کنید.

 

اینکه می توانید فیلتر خود را تمیز کنید یا خیر ، بستگی زیادی به فرسودگی فیلتر شما دارد. به عبارت دیگر ، اگر فیلتر شما فرسوده شده و عمر مفید خود را سپری کرده است ، تمیز کردن آن فایده ای ندارد و بهتر است فقط آن را به طور کامل تعویض کنید.

به این ترتیب اکثر فیلتر های هپا ، کربن فعال و انواع فیلتر های مواد محلول بهتر است تمیز نشوند و پیش فیلتر ، فیلتر های یونی ، فیلتر های زنراتور ازن وفیلتر های UV قابل شست و شو هستند.

 

ابزارهای متداول برای تمیز کردن فیلترهای تصفیه هوا

برای شست و شوی پیش فیلتر و فیلتر های uv بهتر است از صابون مایع، اسپری گاز فشرده و اسفنج استفاده کنید. دستگاه تصفیه هوای ازتن هم بهتر است با دستمال الکی ، تیغ و پارچه تمیز شود .

 

نحوه تمیز کردن مقدماتی/پیش فیلترها

یکی از اجزای رایج دستگاه های تصفیه هوا معمولی فیلتر اولیه است. فیلتر اولیه نیز معمولاً به عنوان پیش فیلتر نامیده می شود. هنگام تمیز کردن سیستم فیلتراسیون تصفیه هوا ، اولین کاری که باید انجام دهید این است که بررسی کنید سیستم دارای پیش فیلتر است یا خیر.

 

اگر بر روی دستگاه خود یک پیش فیلتر دارید ، این اولین قسمتی از فیلتر شماست که باید تمیز کنید. برخی از پیش فیلترها یکبار مصرف هستند اما بیشتر آنها را می توان شستشو داد و از آنها استفاده کرد. پیش فیلتر شما اولین خط فیلتراسیون است قبل از اینکه آلاینده ها به بقیه سیستم تصفیه هوای شما برسند.

 

معمولاً پیش فیلتر تمام ذرات آلاینده بزرگتر در هوا مانند مو ، پرز و غیره را به دام می اندازد و ذرات کوچکتر مانند دود و گرد و غبار را در بین بقیه سیستم فیلتراسیون باقی می گذارد. به همین دلیل کاملاً کثیف می شود.

برای تمیز کردن فیلتر اولیه خود ، ابتدا مطمئن شوید که دستگاه تصفیه هوا را خاموش کرده و از پریز برق جدا کرده اید ، سپس بسته به نحوه طراحی دستگاه تصفیه کننده ، قسمت فیلتراسیون دستگاه تصفیه هوا را با پیچ گوشتی یا قفل درب دستگاه تصفیه کننده باز کنید.

 

پس از باز شدن ، فقط پیش فیلتر را بیرون بکشید. مطمئن شوید که از ماسک استفاده می کنید و آن را به آرامی بیرون می آورید تا آلودگی های به دام افتاده روی فیلتر را به هوای خود باز نگردانید.

 

ترجیحاً کل فرایند تمیز کردن را در خارج از خانه انجام دهید. فیلترهای پیش فیلتر معمولاً کاملاً محکم هستند بنابراین قبل از انجام هر کاری فیلتر را به آرامی بکوبید و تکان دهید تا گرد و غبار یا بقایای روی آن از بین برود.

هنگامی که به فیلتر ضربه خوبی دادید ، می توانید آن را به آرامی با آب و صابون از هر طرف بشویید. هنگام تکان دادن پیش فیلتر ، می توانید قبل از شروع به شستن فیلتر ، از یک قوطی گرد و غبار نرم و یک برس نرم برای پاکسازی آلودگی های سرسخت استفاده کنید.

 

بعد از آن ، وقتی فیلتر تمیز شد ، آن را با یک پارچه تمیز خشک کنید و بگذارید بیرون از دستگاه تصفیه شود تا کاملاً خشک شود در حالی که بقیه فیلترهای دستگاه تصفیه هوا را تعویض یا تمیز می کنید. وقتی همه چیز تمیز شد ، دستگاه تصفیه هوای خود را دوباره کنار هم قرار دهید و آماده باشید.

 

نحوه تمیز کردن فیلترهای مکانیکی تصفیه کننده هوا

انواع زیادی از دستگاه های تصفیه هوا غربال مولکولی وجود دارد. تفاوت بین فیلترهای معمولی هوا در نوع فیلتر مورد استفاده آنها است. رایج ترین نوع فیلتر تصفیه هوا مبتنی بر فیلتراسیون، هپا است در اکثر دستگاه های تصفیه هوا فیلتر های مبتنی بر کربن فعال همراه با فیلترهای فلزی ، فیلترهای فوم ، فیلترهای پلی استر و فیلترهای الکترواستاتیک بخش مکانیکی دستگاه تصفیه هوا را تشکیل میدهند

بهتر است همیشه هنگام تمیز کردن فیلترهای مکانیکی احتیاط کنید ، مخصوصاً فیلترهایی که از مواد شکننده تری مانند HEPA و یا فیلترهای هوا با فوم ساخته شده اند.

اگر دستگاه شما فیلترهای سفت و محکم فلزی و پلاستیکی دارد می توانید فیلتر خود را مانند ظروف معمولی آن را بشویید. سپس قسمت بعدی خشک کردن فیلتر شما است.

در مورد فیلترهای شکننده هپا بهتر است اجازه دهید که فیلتر شما در زیر نور خورشید به صورت طبیعی خشک شود و از خشک کردن آن ها با بخار شو یا سشوار خودداری کنید

 

شست و شوی انواع دیگر فیلترهای دستگاه تصفیه هوا

فیلتر های یونی بهتر است اول از دستگاه جدا شده و سپس مانند ظروف عادی شسته شوند برای تمیز کرئن فیلتر های ژنراتور ازن که معمولا از صفحات فلزی تشکیل شده اند بهتر است با دستمال مرطوب یا الکی اقدام به پاکسازی فیلتر ها کنید

 

 

در مورد تمکیزکردن تمامی انواع فیلتر ها توجه داشته باشید که شست و شو در فضای باز و خارج از منزل صورت گیرد تا آلاینده های روی فیلتر ها مجددا به فضای خانه بازگردانده نشوند.

 

بیشتر بدانید:

 

نکات مهم در مورد محل قرارگیری دستگاه تصفیه هوا

دستگاه تصفیه هوا در مقابل دستگاه مرطوب کننده

آیا دستگاه تصفیه هوا می تواند بوها را از بین ببرد؟

معرفی کیسه های قابل حمل دستگاه تصفیه هوا

انتخاب بهترین تصفیه هوا برای اتاق خواب

معرفی دستگاه تصفیه هوا