تعریفات کلی

2132  تعداد بازدید  |  دوشنبه 1 اردیبهشت ماه 1399

پیش از این ، ویروس ها به "عامل عفونت "شهرت داشتند. بدون شک بیماری و مرگ باعث افزایش چنین شهرتی شده بود. بیماری همه گیر آنفولانزای خوکی H1N1 در سال 2009 ، شیوع ابولا در غرب آفریقا در سال 2014 ، شیوع گسترده جهانی corona virus درسال 2020 در ذهن همگان نقش بسته است.دانشمندان و متخصصان بر این باور هستند که ویروس ها ابزاری برای پیشرفت در تحقیقات ساختاری موجودات زنده می باشند.

پیش از این ، ویروس ها به  "عامل عفونت "شهرت داشتند. بدون شک بیماری و مرگ باعث افزایش چنین شهرتی شده بود. بیماری همه گیر آنفولانزای خوکی H1N1 در سال 2009 ، شیوع ابولا در غرب آفریقا در سال 2014 ، شیوع گسترده جهانی corona virus  درسال 2020 در ذهن همگان نقش بسته است.دانشمندان و متخصصان بر این باور هستند که ویروس ها ابزاری برای پیشرفت در تحقیقات ساختاری موجودات زنده می باشند.

تفاوت ویروس و باکتری در چیست؟

باکتری ها و ویروس ها می توانند بسیاری از عفونت های شایع را ایجاد کنند. اما چه تفاوتی بین این دو نوع ارگانیسم عفونی وجود دارد؟

باکتری ها میکروارگانیسم های کوچکی هستند که از یک سلول واحد تشکیل شده اند. آنها می توانند انواع مختلفی از اشکال و ویژگی های ساختاری داشته باشند. باکتری ها  تقریباً در هر محیط قابل تصور ، از جمله در بدن انسان و یا دیگر موجودات زندگی کنند.

 

فقط تعداد معدودی از باکتری ها باعث ایجاد عفونت در انسان می شوند. به این باکتری ها باکتری های بیماری زا گفته می شود.

ویروس یک میکروارگانیسم عفونی ریز است که در سلولهای میزبان زنده تولید مثل می کند. در صورت آلوده شدن ، سلول میزبان مجبور است به سرعت هزاران نسخه مشابه از ویروس اصلی تولید کند. برخلاف اکثر موجودات زنده ، ویروس ها سلول های تقسیم کننده ندارند و در سلول میزبان آلوده جمع می شوند. اما برخلاف عوامل عفونی ساده تر مانند پریونها ، آنها حاوی ژنهایی هستند که به آنها اجازه می دهد جهش و تکامل یابند. بیش از 4،800 گونه ویروس از بین میلیون ها مورد در محیط زیست است که منشأ آنها ناشناخته است. برخی از آنها ممکن است از پلاسمیدها تشکیل شده باشند در حالی که برخی دیگر ممکن است از باکتریها تکامل یافته باشند. ویروس ها انگلی هستند. این بدان معنی است که آنها به سلولهای زنده یا بافتی نیاز دارند که در آن رشد کنند. ویروس ها می توانند با استفاده از اجزای سلول های خود برای رشد و تکثیر به سلولهای بدن شما حمله کنند. برخی ویروس ها حتی سلول های میزبان را نیز به عنوان بخشی از چرخه زندگی خود از بین می برند.

عفونت های باکتریایی چگونه گسترش می یابد؟

بسیاری از عفونت های باکتریایی مسری هستند ، به این معنی که می توانند از فردی به فرد دیگر سرایت کنند. راه های زیادی وجود دارد که می تواند اتفاق بیفتد .از جمله:

1-تماس نزدیک با شخصی که دارای عفونت باکتریایی است از جمله لمس کردن و بوسیدن

2-تماس با مایعات بدن فرد آلوده ، خصوصاً بعد از تماس جنسی یا هنگامی که فرد آلوده سرفه یا عطسه کند.

3-انتقال از مادر به فرزند در دوران بارداری یا تولد

4-تماس با سطوح آلوده مانند دستگیره ها یا دسته های شیر آب ، و سپس تماس با صورت ، بینی یا دهان

علاوه بر گسترش از شخص به فرد دیگر ، عفونت های باکتریایی می توانند از طریق نیش یک حشره آلوده نیز پخش شوند. علاوه بر این ، مصرف غذای آلوده یا آب همچنین می تواند منجر به عفونت باکتریایی شود شود.

عفونتهای باکتریایی رایج چیست؟
برخی از نمونه های عفونت های باکتریایی عبارتند از:

*گلو استرپ
*عفونت ادراری (UTI)
*مسمومیت با مواد غذایی باکتریایی
*سوزاک
*بیماری سل
*مننژیت باکتریایی
*سلولیت
*بیماری لایم
*کزاز

عفونت های ویروسی چگونه گسترش می یابد؟
مانند عفونتهای باکتریایی ، بسیاری از عفونتهای ویروسی نیز مسری هستند. آنها می توانندز یک شخص به افرد دیگر انتقال پیدا کنند ، از جمله:

1-در تماس نزدیک با شخصی که دارای عفونت ویروسی است
2-تماس با مایعات بدن فرد مبتلا به عفونت ویروسی
3-انتقال از مادر به فرزند در دوران بارداری یا تولد
4-تماس با سطوح آلوده
همچنین ، به طور مشابه با عفونت های باکتریایی ، عفونت های ویروسی می توانند با نیش حشرات آلوده یا از طریق مصرف مواد غذایی یا آب آلوده انتقال یابند.

عفونتهای ویروسی شایع چیست؟
برخی از نمونه های عفونت های ویروسی عبارتند از:

*آنفلوانزا
*سرماخوردگی
*گاستروانتریت ویروسی
*ابله مرغان
*سرخک
*مننژیت ویروسی
*زگیل
*نقص سیستم ایمنی بدن انسان (HIV)
*هپاتیت
*ویروس زیکا
*ویروس نیل غربی
* H1 N1
*Corona
 
 
 
بیشتر بدانیم: