تصفیه هوای خانگی | تصفیه هوا | فیلتر هوا

1465  تعداد بازدید  |  یکشنبه 24 مرداد ماه 1400

هنگام انتخاب ماسک چندین معیار باید در نظر گرفته شود که ماسک دارای فیلتر چند لایه با لایه های متراکم الیاف باشد تا از ورود آلاینده های هوا به سیستم تنفسی شما جلوگیری کند.

 

چگونه بهترین ماسک را انتخاب کنیم؟

هنگام انتخاب ماسک چندین معیار باید در نظر گرفته شود که ماسک دارای فیلتر چند لایه با لایه های متراکم الیاف باشد تا از ورود آلاینده های هوا به سیستم تنفسی شما جلوگیری کند.

نحوه عملکرد ماسک چند لایه به این صورت است:

لایه بالا: ذرات بزرگ را فیلتر می کند

لایه میانی: ذرات کوچک را فیلتر می کند

لایه داخلی: اجازه خروج رطوبت را می دهد

 

 

 

ماسک باید ضد نشت باشد

اگر ماسک شما خوب روی صورت قرار نمی گیرد و اجازه می دهد هوا از مناطقی که با صورت شما همخوانی ندارند خارج شود ، اثر محافظتی ماسک به شدت آسیب می بیند.

اکثر ماسک ها با این ملاحظه طراحی نشده اند و اجازه می دهند هوا در ناحیه بینی و گونه به داخل و خارج نشت کند. شما باید ماسکی را انتخاب کنید که متناسب با انواع مختلف صورت باشد یا حداقل بتوان آن را متناسب با صورت شما تنظیم کرد.

سه نوع عمده ماسک در بازار موجود است. یکی ماسک جراحی ، دیگری ماسک پارچه ای و آخرین ماسک N95 است.

 

 

بیایید نگاهی به انواع مختلف ماسک ها بیندازیم که می تواند به شما در انتخاب بهتر کمک کند:

ماسک جراحی- این یک ماسک گشاد است که توانایی فیلتر کردن 60 درصد ذرات تنفسی را دارد. بسیاری از مردم ماسک های جراحی را ترجیح می دهند زیرا به راحتی می توان از آنها نفس کشید. اما این ماسک ها باید بعد از هربار استفاده دور ریخته شوند.

ماسک جراحی دو کار را انجام می دهد:

در هنگام بازدم ، قطرات بزاق یا ترشحات دستگاه تنفسی فوقانی جلوگیری می کند. اگر ماسک جراحی توسط مراقب پوشیده شود ، از بیمار و محیط او (هوا ، سطوح ، تجهیزات ، محل جراحی) محافظت می کند. اگر توسط بیمار با بیماری مسری پوشیده شود ، از آلوده شدن محیط اطراف جلوگیری می کند.

از پوشنده در برابر عفونت منتقل شده توسط "قطرات" یا در برابر خطر پاشیدن مایعات تنفسی آلوده محافظت می کند. در حالت دوم ، ماسک جراحی باید دارای یک لایه ضد آب باشد. همچنین می تواند برای محافظت از چشم ها به یک محافظ مجهز شود.

 

ماسک پارچه ای- ماسک های پارچه ای از مواد طبیعی ساخته شده اند. اثربخشی این ماسک کاملاً به طراحی آن بستگی دارد. به گفته برخی از کارشناسان ، نمی توان به ماسک های پارچه ای به طور کامل اعتماد کرد زیرا ویروس های کوچک هنوز می توانند از طریق آنها وارد شوند.

 

ماسک N95- همچنین به عنوان یک ماسک فیلتردار شناخته می شود ، که یک ماسک محکم صورت است که می تواند 95 درصد ذرات بزرگ و کوچک هوا را فیلتر کند. اعتقاد بر این است که این ماسک در بین این سه ماسک موثرترین است. هم از فرد پوشنده و هم از شخصی که در نزدیکی او ایستاده محافظت می کند.

 

تفاوت ماسک های N95  و KN95

تنها تفاوت این دو ماسک سازمان تایید کننده آن هاست، ماسک kn95 مورد تایید سازمان بهداشت چین است اما ماسک N95 مورد تایید سازمان بهداشت کشور آمریکاس

بسیاری از کاربران بیشتر به این فکر می کنند که ماسک چند درصد ذرات را جذب می کند. در این معیار ، ماسک های تنفسی N95 و KN95 یکسان هستند. هر دو ماسک دارای 95 درصد ذرات ریز (به طور دقیق 0.3 میکرون ذرات) هستند.

 

نکته کلیدی که باید در نظر داشته باشید این است که ماسک های جراحی فقط در برابر عوامل عفونی که از طریق "قطرات" منتقل می شوند محافظت می کنند ، در حالی که ماسک های فیلتردار همچنین در برابر استنشاق عوامل عفونی که از طریق مسیرهای "هوابرد" منتقل می شوند ، محافظت ایجاد می کنند.

 

 بیشتر بدانید:

 

تصفیه هوا و انتشار ویروس کرونا در محیط

استفاده از تصفیه هوا برای بهبود سلامت

تاثیر تصفیه هوا بر سلامت ریه و قلب

با تصفیه هوا از کسلی و بیحالی دور بمانید

تصفیه هوا و تکنیک های تنفس سالم

معرفی دستگاه تصفیه هوا