تصفیه هوا | دستگاه تصفیه هوا | دستگاه تصفیه هوای رومیزی

1376  تعداد بازدید  |  دوشنبه 8 شهریور ماه 1400

تمیز نگه داشتن هوای داخل منزل می تواند تأثیر بسزایی در میزان آلاینده هایی که مادر و نوزاد معرض آن قرار دارند داشته باشد. یکی از بهترین دستگاه های موجود برای استفاده خانگی دستگاه تصفیه هواست

 

تأثیر آلودگی هوا بر بارداری

 

آلودگی هوا چیست؟

طبق تعریف ، آلودگی هوا عبارت است از وجود یا ورود ماده ای در هوا که دارای اثرات مضر یا سمی است. گزارش وضعیت ریه انجمن ریه آمریکا در سال 2017 نشان داد افرادی که با سطح ناسالم آلودگی هوا زندگی می کنند ، در معرض مرگ زودرس ، سرطان ریه ، حملات آسم و آسیب های رشدی و تولید مثل هستند. قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در بارداری می تواند خطر ابتلا به وزن کم هنگام تولد و زایمان زودرس را افزایش دهد ، همچنین بر سلامت و رشد کودک شما پس از تولد تأثیر می گذارد.

 

آلاینده های رایج هوای بیرون و تأثیر آنها بر سلامت فرزند شما

شما معمولاً نمی توانید آلاینده ها را ببینید یا ببویید ، بنابراین ممکن است چیزی نباشد که حتی به آن فکر می کنید. اگر باردار هستید ، بسیار مهم است که به این موضوع توجه کنید- نوزادان و نوزادان متولد نشده ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ایجاد مشکلات سلامتی به دلیل آلودگی هوا باشند. هیچ یک از این اطلاعات به منظور ترساندن شما نیست. در عوض ، هدف آن افزایش آگاهی شماست. در بخش بعدی ، ما به تدابیری می پردازیم که می توانید برای کاهش خطرات سلامتی فرزند خود انجام دهید.

 

ذرات معلق

ذرات معلق اصطلاحی است که به طبقه ای از ذرات آلاینده موجود در هوا ، اشاره می کند. اندازه این ذرات می تواند متفاوت باشد ، اما به طور کلی ، کوچکترین ذرات خطرناک ترین هستند. آنها می توانند از طریق انتشار طبیعی یا از انتشار اکسیدهای گوگرد ، اکسیدهای نیتروژن یا ترکیبات آلی فرار (VOC) رخ دهند.

 

قرار گرفتن در معرض ذرات معلق باعث مشکلات قلبی عروقی و تنفسی و همچنین افزایش خطر تولد نوزادان با وزن کم و مرگ و میر نوزادان به دلیل مشکلات تنفسی پس از تولد می شود.

 

ازن و دود سطح زمین

ازن یک لایه طبیعی تشکیل شده از سه اتم اکسیژن است که از ما در برابر اشعه خورشید محافظت می کند. مشکل تنفس ازن زمانی بروز پیدا میکند که ازن سطح زمین از طریق فعل و انفعالات شیمیایی ساخته شده توسط انسان و انتشار طبیعی ترکیبات آلی فرار (VOCs) ایجاد شود. هنگامی که ازن سطح زمین با ذرات معلق و گرما و نور خورشید ترکیب می شود ، دود تشکیل می شود.

 

مطالعات نشان داده است که قرار گرفتن در معرض ازن در زنان باردار می تواند خطر وزن کم هنگام تولد و همچنین مرگ و میر نوزادان را افزایش دهد. علاوه بر این ، نوزادان و کودکانی که در معرض تماس هستند ممکن است بیشتر به آسم مبتلا شوند. یک مطالعه انجام شده در 2013 نشان داد که زنان باردار در معرض ازن سطح زمین بیشتر در معرض خطر ابتلا به پره اکلامپسی هستند ، وضعیتی که با فشار خون بالا مشخص می شود و می تواند بر سلامت مادر و نوزاد تأثیر بگذارد.

 

دود سیگار دست دوم

بر هیچ کس پوشیده نیست که دود سیگار برای سلامتی همه مضر است. اگر قبل از بارداری سیگار می کشیدید ، احتمالاً پزشک به شما توصیه کرده است که سیگار را ترک کنید. با این حال ، ترک سیگار (یا هرگز سیگار نکشیدن) همیشه برای محافظت از شما و نوزاد شما در برابر آثار مضر دود تنباکو کافی نیست. دود دست دوم خانواده یا رهگذران هنوز می تواند تأثیر بگذارد.

 

به گفته انجمن بارداری آمریکا ، دود سیگار می تواند باعث «سقط جنین ، وزن کم هنگام تولد ، تولد زودرس ، نقص های یادگیری یا رفتاری در فرزند شما و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS)» شود.

 

آلاینده های رایج هوای داخل ساختمان و تأثیر آنها بر سلامت فرزند شما

 

گرده

اگرچه ممکن است گرده را به عنوان آلرژن و آلاینده در فضای باز تصور کنید ، اما می تواند از طریق پنجره ها و درهای باز وارد خانه شما شود و همچنین لباس های خود را بر روی آن حمل کنید. سطوح بالای قرار گرفتن در معرض گرده در دوران بارداری می تواند خطر ابتلای کودک به آسم در اوایل زندگی را افزایش دهد. برعکس ، علائم آلرژی نیز می تواند در دوران بارداری نیز ایجاد شود.

 

گرد و خاک

گرد و غبار یکی از رایج ترین آلاینده های هوای داخلی است و می تواند واکنش های آلرژیک را ایجاد کند.

 

آلاینده های احتراق

آلاینده های احتراق مانند مونوکسید کربن و دی اکسید نیتروژن از وسایلی مانند خشک کن ، اجاق گاز ، بخاری فضا و شومینه آزاد می شوند. حتی حداقل قرار گرفتن در معرض آن می تواند مشکلات سلامتی را برای مادر و نوزاد ایجاد کند. بر اساس گزارشی که توسط آژانس حفاظت از محیط زیست منتشر شده است ، قرار گرفتن در معرض آلاینده های احتراق می تواند "ظرفیت خون مادر در حمل اکسیژن (O2) را کاهش دهد و تحویل O2 به جنین در حال رشد را مشکل کند. مطالعات اپیدمیولوژیک و سم شناسی حیوانات نشان می دهد که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض CO2 به ویژه در سه ماهه اول بارداری ممکن است خطر زایمان زودرس ، کاهش رشد جنین و برخی نقص های مادرزادی مانند نقایص مادرزادی قلبی و نقایص شنوایی گوش را افزایش دهد.

 

ترکیبات آلی فرار (VOCs)

این ترکیبات آلی تقریباً در همه جا وجود دارند - از محصولات تمیز کننده گرفته تا رنگ و لوازم آرایشی - و به صورت گاز در هوا منتشر می شوند. برخی از انواع VOC عبارتند از فرمالدئید ، استون ، بنزن و اتیلن گلیکول. مانند سایر آلاینده های هوا ، VOC ها با آسم دوران کودکی مرتبط هستند.

 

چگونه خطرات سلامتی فرزند خود را کاهش دهیم

شما می خواهید فرزند خود را سالم نگه دارید. اگرچه نمی توانید قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا را به طور کامل از بین ببرید ، اما برای محدود کردن آن می توانید اقداماتی انجام دهید. حتی کاهش ناچیز آلاینده هایی که در معرض آنها هستید می تواند تا حد زیادی در حاملگی و زایمان سالم کمک کند.

 

 

 

 

 

در نزدیکی مناطق پر رفت و آمد ورزش نکنید

ذرات معلق و ازن سطح زمین اغلب به دلیل وجود گازها در نزدیک بزرگراهها یا خیابانهای پر رفت و آمد سنگین تر هستند. از آنجا که مصرف زیاد انرژی می تواند میزان آلاینده های هوا را در معرض ریه های شما قرار دهد ، بهتر است از ورزش در نزدیکی این مناطق خودداری کنید.

 

از دستگاه تصفیه هوای داخل ساختمان استفاده کنید

تمیز نگه داشتن هوای داخل منزل می تواند تأثیر بسزایی در میزان آلاینده هایی که در معرض آن قرار دارید داشته باشد. یکی از بهترین دستگاه های موجود برای استفاده خانگی دستگاه تصفیه هوای نایس مدل  CHA-G500A است که برای از بین بردن آلاینده ها ، آلرژن ها ، ویروس ها و کپک طراحی شده است.

 

فیلترهای هوا را عوض کنید

بارداری اغلب می تواند شما را گرم ، سپس سرد و سپس دوباره گرم کند. هنگامی که از واحدهای تهویه مطبوع و گرمایش استفاده می کنید ، مهم است که فیلترها را به طور مرتب تعویض کنید. آنها می توانند خاک ، گرد و غبار و شوره حیوانات خانگی را به دام بیندازند و همچنین باعث رشد کپک می شوند. تغییر آنها می تواند از انتشار این آلاینده هادر هوا جلوگیری کند.

 

از کپک و گرد و غبار خانه خودداری کنید

همانطور که می دانید ، کپک و گرد و غبار دو آلاینده رایج هوای داخل ساختمان هستند که ممکن است تأثیر منفی بر سلامت شما داشته باشند. گردگیری منظم گرد و غبار ، نگه داشتن خانه در سطح رطوبت مناسب و بررسی رشد کپک می تواند از مشکلات سلامتی جلوگیری کند.

 

 

وزن کم هنگام تولد ، آلرژی در دوران کودکی و آسم و مشکلات رشدی همه مواردی هستند که هیچ والدینی نمی خواهد با آن روبرو شود. خوشبختانه ، آگاهی از چگونگی تأثیر آلودگی هوا بر بارداری ، شما را در موقعیتی قرار می دهد که خطر سلامتی خود و فرزندتان را کاهش دهید.

 

بیشتر بدانید:

 

تصفیه هوا و مقابله با ذرات معلق

انتخاب بهترین دستگاه تصفیه هوا برای اتاق خواب

بررسی تفاوت تصفیه هوای هپا و تصفیه هوای یونی

چند راه برای تصفیه طبیعی هوای خانه

معرفی چهار گیاه تصفیه کننده هوای منزل

معرفی دستگاه تصفیه هوا