دستگاه تصفیه هوا | تصفیه هوا | دستگاه تصفیه هوا رومیزی

980  تعداد بازدید  |  دوشنبه 8 شهریور ماه 1400

زندگی در شهر های بزرگ به گونه ایست که حق انتخاب هوای پاک را از شهروندانش سلب کرده است.بهتر است برای تجربه هوای پاکیزه در منزل و محل کار دستگاه تصفیه هوا داشته باشید.

چرا هنگام اسباب کشی باید به کیفیت هوا توجه کنید؟

 

هنگام جستجوی خانه جدید ، کیفیت خوب هوای داخلی ممکن است در لیست ضرورت های شما نباشد ، اما همچنان باید به آن توجه شود. در حالت ایده آل ، دیوارها ، درها و پنجره های خانه شما باید به اندازه کافی محکم و عایق بندی شده باشند تا از ورود آلودگی هوای بیرون به داخل جلوگیری شود. اما از طرف دیگر ، بدون تهویه مناسب ، آنها می توانند آلاینده هایی مانند گرد و غبار ، شوره حیوانات خانگی و اسپورهای کپک را به دام بیندازند و باعث شوند که آلاینده های هوای داخل ساختمان به مراتب بدتر از آنهایی که در خارج از منزل پیدا می شوند ، ایجاد شود.

 

 

 

 

خانه ای با کیفیت هوای داخلی ضعیف ، باید مورد توجه قرار گیرد. موارد ایجادکننده  آلایندگی شامل مشکلات تهویه مطبوع ، ترک های ساختاری که موجب ورود هوای بیرون (و آلودگی هوا) و مشکلات تجمع رطوبت و رشد کپک ، می شود.

گذشته از کیفیت هوای داخلی ، باید کیفیت کلی هوای محله احتمالی خود را نیز در نظر بگیرید. مناطق پرتردد و صنعتی در نزدیکی خانه جدید شما می توانند آلاینده هایی ایجاد کنند که بر کیفیت هوای بیرون تأثیر می گذارد. اگر به مناطق روستایی تری می روید ، تراکتورها و معادن سنگی ، کیفیت هوا را تحت تأثیر قرار می دهد.

 

همچنین به خاطر داشته باشید که کودکان و افرادی که مبتلا به آلرژی ، آسم و بیماریهای قلبی یا ریوی هستند ممکن است نسبت به آلودگی هوای داخل و خارج حساس تر باشند. آنها ممکن است بیماریهای تنفسی مانند برونشیت را در مناطق آلوده بیشتر از مناطق دارای هوای تمیز تجربه کنند.

 

کیفیت پایین هوا چگونه می تواند بر سلامتی شما تأثیر بگذارد؟

بیشتر آلاینده هایی که بر هوای داخل ساختمان تأثیر می گذارند به دو دسته تقسیم می شوند - ذرات معلق و آلاینده های گازی

ذرات معلق (PM) به هر ذره یا قطره مایع معلق در هوا اطلاق می شود. تنها بزرگترین PM (یعنی اسپورها و گرده های گیاهی خاص) را می توان با چشم غیر مسلح مشاهده کرد ، در حالی که اکثر ذرات معلق در هوا میکروسکوپی هستند.

وقتی ذرات کوچکتر و سبک تر می شوند ، این پتانسیل را دارند که مدت بیشتری در هوا بمانند و همچنین می توانند اثرات قابل توجهی بر سلامتی ایجاد کنند. قرار گرفتن در معرض PM می تواند علائم شبیه به آلرژی ، از جمله سوزش در چشم ، بینی و گلو را ایجاد کند. همچنین می تواند علائم بیماریهای کرونری و تنفسی را بدتر کند و به مرگ زودرس در افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی کمک کند.

 

بسیاری از آلاینده های گازی در گروه ترکیبات آلی فرار (VOCs) قرار می گیرندVOC ها طیف وسیعی از مواد شیمیایی هستند که همه آنها سمی نیستند. با این حال ، بسیاری از VOC ها معمولاً توسط محصولات خانگی ساطع می شوند ، مانند فرمالدئید ، بنزن و متیلن کلراید ، مشخص شده است که باعث ایجاد اثرات کوتاه مدت و بلند مدت بر سلامتی می شود. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تحریک چشم ، بینی و گلو ؛

سردرد ؛

از دست دادن هماهنگی ؛

تهوع و استفراغ؛

مشکلات پوستی ؛

آسیب به کبد ، کلیه ها و سیستم عصبی مرکزی ؛

سرطان.

با هر نوع آلاینده ای ، شدت اثرات بهداشتی مرتبط با آن به دو عامل بستگی دارد: غلظت آلاینده در هوا و مدت زمان قرار گرفتن در معرض آن.

 

چه عواملی باعث کیفیت پایین هوای داخل خانه می شود؟

بین مواجهه با گرد و غبار کل خانه قدیمی و وسایل تمیز کننده کافی برای تمیز کردن خانه جدید ، ممکن است بیش از آنچه در حین اسباب کشی خود تصور می کنید در معرض آلاینده ها قرار بگیرید. در اینجا برخی از رایج ترین مواردی که باید در نظر گرفته شوند آورده شده است.

 

گرد و خاک

هنگامی که شروع به بسته بندی همه چیز در خانه خود می کنید ، یافتن مقدار زیادی گرد و غبار اجتناب ناپذیر است. گرد و غبار خانگی می تواند حاوی شوره حیوان خانگی ، کنه گرد و غبار ، سلول های مرده پوست ، گرده ، بقایای غذا ، پرز ، حشرات و فضولات حشرات و ذرات معلق ناشی از سیگار کشیدن و پخت و پز باشد - همه اینها می تواند زندگی را برای مبتلایان به آلرژی و مبتلایان به بیماریهای تنفسی ناخوشایند کند.

 

محصولات پاک کننده

صرف نظر از وضعیت آن ، ایده خوبی است که قبل از نقل مکان خانه جدید خود را کاملاً تمیز کنید. با این حال ، بسته به اینکه از چه وسایل نظافتی استفاده می کنید ، ممکن است فرایند تمیز کردن برای کیفیت هوای داخلی شما عالی نباشد. بسیاری از محصولات نظافتی خانگی منابع ترکیبات آلی فرار هستند. این ترکیبات در دمای اتاق به سرعت تبخیر می شوند و تقریباً غیرممکن است که هنگام تمیز کردن آنها را تنفس نکنید. به علاوه ، اگر بیش از یک محصول تمیز کننده یا ضدعفونی کننده به طور همزمان استفاده می کنید ، VOC می تواند در هوا مخلوط شده و ترکیبات مضر اضافی ایجاد کند.

 

آفت کش ها

مانند محصولات تمیزکننده ، سموم دفع آفات ممکن است باعث تمیزتر شدن خانه جدید شما به قیمت کیفیت هوای داخلی شما شود. این محصولات ذاتاً سمی هستند و می توانند به صورت پودر ، مایعات ، بمب های حشره ای و اسپری های حشره فروخته شوند. هر دو ماده فعال و غیر فعال آنها می توانند حاوی VOC و سایر مواد شیمیایی باشند که می تواند بر کیفیت هوای داخل خانه تأثیر منفی بگذارد و موجب طیف گسترده ای از بیماری های مختلف شود.

 

بخارات رنگ

یک لایه رنگ تازه می تواند به خانه شما حس جدیدی بدهد ، اما متأسفانه حلالهای مورد استفاده در برخی از رنگها حاوی VOC هستند که با خشک شدن رنگ ، تبخیر شده و بر کیفیت هوای داخلی تأثیر می گذارد. در حال حاضر اکثر خطوط رنگ شامل رنگ با VOC کم است که برای کیفیت هوا گزینه بهتری است ، به ویژه اگر قرار باشد فضا تازه رنگ آمیزی شده بلافاصله اشغال شود.

 

نگرانی های دیگر در مورد کیفیت هوا

در حالی که می توانید در حین جابه جایی اقداماتی را برای به حداقل رساندن آلودگی هوای داخل خانه انجام دهید ، هیچ کاری نمی توانید در مورد نحوه برخورد صاحبان قبلی با خانه انجام دهید. آلودگی های موجود ممکن است در هوا بماند که می تواند بر کیفیت هوای خانه تأثیر بگذارد-به ویژه در فرش و مجاری تهویه مطبوع ، که محل اصلی جمع آوری آلاینده ها هستند ، مانند:

 

موهای حیوان خانگی و شوره سر ؛

کپک ؛

گرد و غبار و خاک ؛

بقایای مواد شیمیایی تمیز کننده و آفت کش ها

جابجایی فرصتی عالی برای تعیین کیفیت استانداردهای کیفیت هوا در خانه ای است که قصد دارید در آن زندگی کنید. خوشبختانه ، برای محافظت از کیفیت هوای داخل خانه ، لازم نیست از تمیز کردن ، رنگ آمیزی یا خرید مبلمان جدید صرف نظر کنید. در عوض ، می توانید از نکات زیر برای کاهش حضور آلاینده های داخلی استفاده کنید.

 

قبل از خرید ، کیفیت هوای خانه را بررسی کنید. هرگونه بوی عجیب ، رطوبت بیش از حد ، فرش کثیف یا برای کاهش میزان گرد و غبار وارد شده در هوا هنگام جابجایی ، وسایل خانه خود را قبل از آوردن آنها به خانه جدید با یک پارچه مرطوب پاک کنید. این کار بیشتر گرد و غبار را بجای ارسال به هوا برای نشستن در سطحی دیگر ، جذب می کند. بهتر است قبل از شروع به جابجایی وسایل خود،  از یک دستمال مرطوب و پارچه مرطوب برای غبار روبی خانه جدید استفاده کنید.

هنگام تمیز کردن یا رنگ آمیزی خانه جدید خود ، محصولات کم یا بدون VOC را انتخاب کنید ،. هنگام استفاده از محصولاتی که ممکن است حاوی VOC باشند ، پنجره ها و درها را برای افزایش تهویه باز کنید.

 

از دستگاه تصفیه هوا برای تنظیم کیفیت هوا در خانه خود استفاده کنید. یک دستگاه تصفیه هوا می تواند به خلاص شدن از شر آلاینده هایی که در هوا وجود دارد ، کمک کند. اگر تصمیم به خرید دستگاه تصفیه هوا دارید ، مطمئن شوید که دستگاه مناسب به نسبت اندازه اتاق خود را انتخاب کرده اید. علاوه بر این ، به دنبال یک دستگاه تصفیه هوا باشید که بتواند PM و VOC ها را از هوا فیلتر کند (همه مدلها نمی توانند این کار را انجام دهید)

نهایتا زندگی در شهر های بزرگ به گونه ایست که حق انتخاب هوای پاکیزه را از شهروندانش سلب کرده است.بنابراین وقتی در  شهرهای بزرگ و صنعتی زندگی میکنید بهتر است در منزل و محل کار دستگاه تصفیه هوا داشته باشید.

 

بیشتر بدانید:

 

تصفیه هوا و مقابله با ذرات معلق

انتخاب بهترین تصفیه هوای برای اتاق خواب

بررسی تفاوت تصفیه هوای هپا و تصفیه هوای یونی

چند راه برای تصفیه طبیعی هوای خانه

معرفی چهار گیاه تصفیه کننده هوای منزل

معرفی دستگاه تصفیه هوا