دستگاه تصفیه هوا | تصفیه هوا | دستگاه تصفیه هوا رومیزی

2136  تعداد بازدید  |  سه شنبه 9 شهریور ماه 1400

کنه های گرد و غبار یکی از رایج ترین محرک های علائم آلرژی و آسم هستند. برخی از دستگاه های تصفیه هوا می توانند آلرژن های موجود در گرد و غبار هوا را از خانه شما حذف کنند.

تصفیه هوا از کنه های گرد و غبار

 

زندگی با آلرژی یا آسم می تواند گاهی اوقات زندگی روزمره شما را شبیه قدم زدن در میدان مین کند. هنگامی که قرار گرفتن در معرض آلرژن های خاص باعث می شود علائم شما شعله ور شوند  ، ساختن خانه شما به مکانی امن و عاری از عوامل محتمل اهمیت بیشتری پیدا می کند.

 

متأسفانه ، تا زمانی که انسان در خانه زندگی می کند ، کنه های گرد و غبار به دنبال آن خواهند آمد. این آفت های کوچک در خانه شما زندگی می کنند و از گرد و غبار تغذیه می کنند و به اندازه کافی کوچک هستند که در کوچکترین گوشه ها و مخروط ها پنهان می شوند.

 

کنه های گرد و غبار چیست و از کجا می آیند؟

کنه های گرد و غبار یکی از رایج ترین محرک های علائم آلرژی و آسم هستند. این آفات میکروسکوپی در تمام طول سال در خانه های سراسر جهان وجود دارد. مانند عنکبوت ها ، کنه های گرد و غبار بندپایان هستند ، به این معنی که هشت پا دارند. با این حال ، برخلاف عنکبوت ها ، کنه های گرد و غبار بسیار کوچک هستند که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند.

 

اگرچه کنه های گرد و غبار در تمام طول سال وجود دارند ، اما معمولاً در ماه های مرطوب تابستان تعداد بیشتری از آنها وجود دارد. آنها در محیط های گرم و مرطوب رشد می کنند

کنه های گرد و غبار عموماً هوای گرم و رطوبت 70 تا 80 درصد را ترجیح می دهند.

 

خوشبختانه ، شما نیازی به نگرانی در مورد گاز گرفتن یا نیش زدن توسط کنه های گرد و غبار ندارید - حتی اگر آنها آنقدر بزرگ باشند که شما را گاز بگیرند ، به این کار علاقه ای ندارند. کنه های گرد و غبار عمدتاً از سلول های مرده پوست که توسط انسان و حیوان ریخته می شوند تغذیه می کنند. این سلول های مرده پوست بخش عمده ای از گرد و غبار خانگی هستند ، به همین دلیل است که کنه های گرد و غبار بسیار جذب آن می شوند.

 

در خانه ، کنه های گرد و غبار بیشتر روی فرش ، تشک ، پرده و مبلمان روکش دار یافت می شوند. آنها تمایل دارند در اتاق ها و مناطقی که افراد بیشتر وقت خود را در آن می گذرانند ، با غلظت بالاتری جمع شوند. کنه های گرد و غبار نمی توانند پرواز کنند ، اما آنها (همراه با فضولات خود) به راحتی توسط فعالیت های انسانی مانند جارو برقی ، نشستن روی مبلمان ، خوابیدن به هوا منتقل می شوند.

 

کنه های گرد و غبار چگونه می توانند بر سلامتی شما تأثیر بگذارند؟

وقتی مواد حساسیت زا گرد و غبار وارد هوا می شوند ، به دلیل اندازه میکروسکوپی به راحتی قابل تنفس هستند. اگر به مواد حساسیت زا گرد و غبار حساس هستید ، استنشاق این ذرات می تواند باعث شود که سیستم ایمنی بدن شما مورد حمله قرار گیرد .

 

افرادی که به کنه های گرد و غبار حساسیت دارند ، هنگام تنفس ذرات کنه گرد و غبار ، تورم بینی را تجربه می کنند. این می تواند علائمی مانند موارد زیر را ایجاد کند:

 

آبریزش بینی

گرفتگی بینی

عطسه یا سرفه

خارش و آبریزش چشم

خارش در بینی ، گلو یا سقف دهان

فشار یا درد در صورت

اگر کنه های گرد و غبار یکی از عوامل محرک آسم شما هستند ، قرار گرفتن در معرض ممکن است علائم بیشتری ایجاد کند ، از جمله:

 

مشکل در تنفس

درد یا گرفتگی قفسه سینه

خس خس کردن

حملات سرفه

مشکلات خواب ناشی از علائم فوق

بیشتر تماس با مواد حساسیت زا گرد و غبار در رختخواب اتفاق می افتد. چرخش در خواب ، تختخواب و سایر حرکات می تواند ذرات کنه گرد و غبار را به هوا منتقل کند. اگر به کنه های گرد و غبار حساس هستید ، ممکن است متوجه حساسیت و علائم آسم خود شوید که در شبو صبح زود پس از تماس طولانی مدت با ذرات بدتر می شود.

 

 

 

 

آیا دستگاه های تصفیه هوا می توانند به حذف کنه های گرد و غبار کمک کنند؟

پاسخ کوتاه بله است ، برخی از دستگاه های تصفیه هوا می توانند آلرژن های موجود در گرد و غبار هوا را از خانه شما حذف کنند.

 

کدام نوع دستگاه تصفیه هوا برای کنه های گرد و غبار بهتر است؟

اگر قصد دارید از یک دستگاه تصفیه هوا برای کنترل آلرژن های آلوده به کنه گرد و غبار در خانه خود استفاده کنید ، ادامه بررسی ما را مطالعه کنید.

 

فیلترهای HEPA

رایج ترین نوع تصفیه کننده هوا در بازار ، فیلترهایHEPA  ، برای به دام انداختن آلودگی ذرات طراحی شده اند. وقتی هوا از فیلتر عبور می کند ، حداقل 99.97٪ ذرات معلق در هوا را که 0.3 میکرون یا بزرگتر هستند جذب میکند. (، کنه های گرد و غبار حدود 250 میکرون هستند ، اگرچه قسمت های بدن و مواد زائد آنها می تواند بسیار کوچکتر باشد.)

 

 

فیلترهای هپا ممکن است قادر به جذب آلرژن های کنه گرد و غبار باشند اما در برابر آلاینده های گازی مانند ترکیبات آلی فرار (VOC) موثر نیستند ، مگر اینکه به فناوری اضافی مجهز شده باشند.

 

فیلترهای کربن

در جایی که فیلترهای HEPA فقط می توانند ذرات معلق در هوا را به دام بیندازند ، فیلترهای کربنی به شدت برای جذب گازها طراحی شده اند. آنها این کار را از طریق فرایند جذب انجام می دهند ، به این معنی که آلاینده های گازی با عبور هوا از فیلتر به فیلتر می چسبند. با این حال ، این فرایند روی ذرات کار نمی کند. مواد حساسیت زا گرد و غبار (همراه با آلاینده های ذرات دیگر) می توانند به سادگی از فیلتر عبور کنند.

 

یون سازها و ژنراتورهای ازن

ژنراتورهای یونی با شارژ ذرات معلق در اتاق و جذب آنها به سطوح کار می کنند. به طور خلاصه ، این فناوری آلاینده ها را سنگین و "چسبناک" می کند به طوری از هوا روی سطوح خانه شما می نشیند. جریان هوا و فعالیت های انسانی ممکن است باعث شود ذرات رسوب شده دوباره وارد هوا شوند.

 

ژنراتورهای ازن به عنوان تصفیه کننده هوا نیز فروخته می شوند ، اما تحقیقات آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) نشان داد که ازن راهی موثر برای حذف هر نوع آلاینده از هوا نیست.

 

فیلترهای EPA ممکن است قادر به جذب آلرژن های کنه گرد و غبار باشند ، در برابر آلاینده های گازی مانند ترکیبات آلی فرار (VOC) مffeثر نیستند ، مگر اینکه به فناوری اضافی مجهز شده باشند.

 

فیلترهای کربن

در جایی که فیلترهای HEPA فقط می توانند ذرات معلق در هوا را به دام بیندازند ، فیلترهای کربنی به شدت برای جذب گازها طراحی شده اند. آنها این کار را از طریق فرایندی به نام جذب انجام می دهند ، به این معنی که آلاینده های گازی با عبور هوا از فیلتر به فیلتر می چسبند. با این حال ، این فرایند روی ذرات کار نمی کند. مواد حساسیت زا گرد و غبار (همراه با آلاینده های ذرات دیگر) می توانند به سادگی از فیلتر عبور کنند.

 

یون سازها و ژنراتورهای ازن

ژنراتورهای یونی با شارژ ذرات معلق در اتاق و جذب آنها به سطوح کار می کنند. به طور خلاصه ، این فناوری آلاینده ها را سنگین و "چسبناک" می کند به طوری که هوا را ترک کرده و روی سطوح خانه شما می نشیند. جریان هوا و فعالیت های انسانی ممکن است باعث شود ذرات رسوب شده دوباره وارد هوا شوند.

 

ژنراتورهای ازن به عنوان تصفیه کننده هوا نیز فروخته می شوند ، اما تحقیقات آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) نشان داد که ازن راهی موثر برای حذف هر نوع آلاینده از هوا نیست.

آیا راه های دیگری برای از بین بردن کنه های گرد و غبار وجود دارد؟

در حالی که یک دستگاه تصفیه هوا می تواند به حذف آلرژن های کنه گرد و غبار از هوای خانه شما کمک کند ، تحقیقات به ما می گوید که استفاده از چند روش کنترل کنه گرد و غبار معمولاً بهتر نتیجه می دهد و شما از رویکرد چند مرحله ای بیشترین سود را خواهید برد. اقداماتی که می توانید برای محافظت از خانه در برابر گرد و غبار انجام دهید عبارتند از:

 

ملافه های خود را هر هفته در آب گرم بشویید تا هر گونه کنه گرد و غبار که ممکن است در آنجا نشسته باشد را از بین ببرد.

رطوبت خانه خود را کاهش دهید. کنه های گرد و غبار برای زنده ماندن به آب موجود در هوا تکیه می کنند. به یاد داشته باشید ، رطوبت 70 تا 80 is محل رشد کنه های گرد و غبار است.

هنگام تمیز کردن از ماسک استفاده کنید. اگر به کنه های گرد و غبار حساس هستید ، باید هنگام تمیز کردن ، خود را از قرار گرفتن در معرض خطر محافظت کنید (یا از فردی که حساسیت ندارد بخواهید کمک کند).

با گنجاندن نکات فوق در روال عادی خود - و رعایت آن - میتوانید قرار گرفتن در معرض کنه های گرد و غبار را کاهش داده و به راحتی در خانه خود تنفس کنید.

 

 

بیشتر بدانید:

 

تصفیه هوا و مقابله با ذرات معلق

تصفیه هوا و تاثیر آن بر آلرزی تابستانی

تصفیه هوا و انتشار ویروس کرونا در محیط

چند راه برای تصفیه طبیعی هوای خانه

با تصفیه هوا از کسلی و بیحالی دور بمانید

معرفی دستگاه تصفیه هوا