دستگاه تصفیه هوا | تصفیه هوا | دستگاه تصفیه هوای رومیزی

1463  تعداد بازدید  |  شنبه 13 شهریور ماه 1400

از دستگاه تصفیه هوا برای پاکسازی هوا با حذف یا غیرفعال کردن آلاینده ها از هوا استفاده می شود.از طرف دیگر یک مرطوب کننده هوا مولکول های آب را به هوا اضافه میکند.

دستگاه تصفیه هوا در مقابل مرطوب کننده: به کدام یک نیاز دارید؟

 

دستگاه های تصفیه هوا و مرطوب کننده ها هر دو می توانند بر هوایی که در خانه تنفس می کنید تأثیر بگذارند ، اما هر کدام به منظور متفاوتی با مزایای منحصر به فرد عمل می کنند. اگر به دنبال راه هایی برای کمک به آلرژی ، علائم تنفسی یا شرایط هوای خشک هستید ، یا اگر می خواهید محیطی سالم برای کودک خود ایجاد کنید ، باید تفاوت های دستگاه تصفیه کننده هوا و مرطوب کننده و نحوه استفاده از هر کدام را به طور موثر درک کنید.

  

ما نحوه عملکرد هر دستگاه و بهترین روشهای استفاده ایمن از آنها را توضیح می دهیم و بررسی خواهیم کرد که در شرایط مختلف باید از کدام دستگاه استفاده کنید.

 

تفاوت بین دستگاه تصفیه هوا و مرطوب کننده چیست؟

از دستگاه تصفیه هوا برای پاکسازی هوا با حذف یا غیرفعال کردن آلاینده ها از هوا استفاده می شود. دو جزء اساسی یک دستگاه تصفیه هوا یک فن و یک سطح فیلتر هستند ، اگرچه تکنولوژی فیلتراسیون می تواند متفاوت باشد ، از فیلترهای HEPA گرفته تا یونیزه کننده ها تا انواع فناوری های جدید. در اکثر دستگاه های تصفیه هوا ، هوا از دستگاه عبور می کند ، آلاینده ها در فیلتر به دام می افتند یا حذف می شوند و هوای تمیز به داخل اتاق بازگردانده می شود. دستگاه های تصفیه هوا رطوبت هوا را اضافه نمی کنند.

 

از طرف دیگر یک مرطوب کننده ، هوا را تمیز نمی کند. به سادگی آب را به وسیله جوشاندن و تبدیل آن به بخار ،  ارتعاش قطرات آب با فناوری اولتراسونیک یا تبخیر آن با استفاده از فن و فتیله به هوا اضافه می کند. توجه داشته باشید که اگر از آب لوله کشی به جای آب مقطر استفاده شود ، رطوبت سازهای مافوق صوت نیز ممکن است ذرات معدنی کوچکی را وارد هوا کنند. اثرات این ذرات بر سلامتی چندان شناخته شده نیست ، اما تحقیقات نشان می دهد که آنها می توانند تاثیرات نامناسبی بر بافت ریه داشته باشند.

 

 

 

 

دستگاه های تصفیه هوا و مرطوب کننده ها چه تاثیری بر سلامت شما دارند؟

دستگاه های تصفیه هوا و مرطوب کننده ها تأثیرات متفاوتی بر کیفیت هوا دارند که می تواند بر سلامت ما تأثیر بگذارد. در اینجا برخی از رایج ترین شرایط ذکر شده است:

 

آسم و آلرژی - برخی از دستگاه های تصفیه هوا برای کاهش آلرژن های موجود در هوا طراحی شده اند ، مانند کنه های گرد و غبار ، شوره حیوانات خانگی ، گرده یا اسپورهای کپک. بسیاری از افرادی که از آلرژی یا آسم رنج می برند ، از دستگاه تصفیه هوا برای کاهش قرار گرفتن در معرض این محرک ها استفاده می کنند. این مواد حساسیت زا بر روی ذراتی که در هوا شناور هستند حمل می شوند و اغلب آنقدر کوچک هستند که برای ساعت ها معلق می مانند. فیلترهای هوای هپا این ذرات را جذب می کنند ، در حالی که دستگاه تصفیه هوا نایس با بهره گیری  از سیستم NAV)natural air vaccine) با تولید آنیون هایی با عصاره طبیعی مرکبات و واکنش آن با رادیکال های OH می تواند انواع باکتری ها و ویروس ها باقیمانده در هوا را به طور موثری از بین ببرد.

 

از طرف دیگر ، دستگاه های مرطوب کننده هیچ تاثیری بر سطح آلرژن ها ندارند. در عوض ، آنها ممکن است در صورتی که مجراهای بینی شما خشک و تحریک شوند کمک کننده باشند. توجه داشته باشید که دستگاه های مرطوب کننده علائم آلرژی یا آسم را کاهش نمی دهند و حتی ممکن است خطر ابتلا به آلرژی و آسم را افزایش دهند. علاوه بر این ، اگر دستگاه مرطوب کننده به درستی تمیز نشود ، می تواند باعث ایجاد کپک شود و در واقع اسپورهای کپک را به هوا وارد کرده و باعث ایجاد علائم آلرژی و آسم شود.

سرماخوردگی ، آنفولانزا و تحریک تنفسی - دستگاه های تصفیه هوا ذرات موجود در هوا را جذب می کنند ، اما نمی تواند به سرماخوردگی موجود کمک کند ، ولی با حذف عامل ایجاد سرماخوردگی میتوانند از بیماری پیشگیری کرده و با کنترل تحریک کننده های تنفسی از هوا علائم شما را کاهش دهند..

یک دستگاه مرطوب کننده ممکن است به رفع گرفتگی بینی و ناراحتی ناشی از سرماخوردگی یا آنفولانزا کمک کند. میزان مناسب رطوبت نیز ممکن است مزایای محافظتی در برابر ویروس ها ایجاد کند.

درک این نکته نیز ضروری است که یک مرطوب کننده نمیتواند شما را هنگامی که بیمار شده اید درمان کند ، اما با جلوگیری از خشکی و خارش بینی و گلو علائم را کمتر می کند.

 

یک دستگاه مرطوب کننده رطوبت هوا را افزایش می دهد ، بنابراین رطوبت نسبی را افزایش داده و شرایط هوای خشک را بهبود می بخشد. وقتی هوا خیلی خشک است ، اغلب در زمستان که بخاری روشن است ، می تواند بینی و گلو را تحریک کند.

 

تصفیه کننده هوا در مقابل مرطوب کننده: کدام در شرایط مختلف بهتر عمل می کند؟

تصفیه کننده هوا یا مرطوب کننده ممکن است در شرایط مختلف بهتر از دیگری باشد.

 

برای نوزادان - اگر مشکل اصلی هوا خشک است ، مرطوب کننده می تواند در مهد کودک بهتر باشد و همانطور که در بالا ذکر شد می تواند از خشکی و خارش بینی و گلو جلوگیری کند. FDA بیان می کند که استفاده از یک مرطوب کننده بخار سرد ممکن است با کمک به تنفس راحت تر به نوزادانی که علائم سرفه و سرماخوردگی دارند کمک کند ، با این حال ، از مرطوب کننده غبار گرم نباید استفاده شود ، زیرا می تواند اثر عکس داشته باشد.

 

برای کیفیت طولانی مدت هوا ، یک دستگاه تصفیه هوا می تواند آلاینده های موجود در هوا را کاهش دهد ، از جمله سموم احتمالی ناشی از دود تنباکو ،  عوامل آلرژی زا و آسم مانند هاگ های کپک یا شوره و گرده حیوانات خانگی و سایر محرک های تنفسی احتمالی.

 این باعث می شود دستگاه تصفیه هوا در طول سال انتخاب بهتری برای اتاق نوزاد باشد.

 

برای آلرژن ها - یک دستگاه تصفیه هوا می تواند به کاهش سطح آلرژن ها در هوا کمک کند. یک واحد با فیلتر HEPA می تواند به دام انداختن ذرات کمک کند ،

اگرچه دستگاه های مرطوب کننده ممکن است به رفع گرفتگی بینی یا سایر سوزش ها کمک کنند ، اما در واقع می توانند آلرژی را بدتر کنند زیرا رطوبت بیشتر میزان بقای کنه های گرد و غبار را بهبود می بخشد.

 

برای آسم - اگر هوای خشک نیز مشکلی ایجاد کند ، یک دستگاه مرطوب کننده می تواند علائم آسم را کاهش دهد ، اما بر خود آسم تأثیر نمی گذارد ، و سطح رطوبت بالاتر در واقع با حملات آسم ارتباط دارد زیرا می تواند باعث رشد باکتری های مضر ، کنه های گرد و خاک و کپک شود. از آنجا که حملات آسم اغلب توسط آلاینده های هوا ایجاد می شود ، یک دستگاه تصفیه هوا که می تواند این آلاینده ها را حذف کند برای آسم بهتر است.

 

برای عملکرد موثر ، دستگاه های تصفیه هوا و مرطوب کننده ها باید به درستی نگهداری شوند. برای مرطوب کننده ، این به معنای تمیز کردن مکرر است. همچنین استفاده از آب مقطر با دستگاه های مرطوب کننده اولتراسونیک برای جلوگیری از افزودن ذرات معدنی به هوا ، بسیار مهم است . برای یک دستگاه تصفیه هوا ، تعمیر و نگهداری در درجه اول به معنای تعویض منظم فیلترها است.

 

راه حل ما

دستگاه تصفیه هوا نایس یک راه حل طولانی مدت برای کیفیت هوای داخل منزل شما است که به شما و خانواده شما کمک می کند هوای پاک را در طول سال تنفس کنید. در حالی که یک دستگاه مرطوب کننده اغلب به صورت کوتاه مدت زمانی که هوا خیلی خشک است یا یکی از اعضای خانواده سرما خورده است استفاده می شود ، هر روز می توان از دستگاه تصفیه کننده هوا برای کاهش آلرژن و سایر آلاینده های هوا استفاده کرد. دستگاه تصفیه هوا نایس ویروس ها ، مواد شیمیایی موجود در هوا و مواد حساسیت زا مانند کپک ، گرده و کنه گرد و غبار را از بین می برد و هوای پاکی را برای شما و خانواده شما فراهم می کند.

 

 بیشتر بدانید:

 

آلاینده های هوای داخل خانه

چرا دستگاه تصفیه هوا

استفاده از تصفیه هوا برای بهبود سلامت

انتخاب بهترین تصفیه هوا برای اتاق خواب

تصفیه هوای خانه و ویروس کرونا

معرفی دستگاه تصفیه هوا