دستگاه تصفیه هوا | تصفیه هوای خانگی | دستگاه تصفیه هوای رومیزی

664  تعداد بازدید  |  پنجشنبه 4 آذر ماه 1400

چگونه می توانید تشخیص دهید که چه مواد سمی در خانه خود دارید؟ تا پایان این مقاله با ما در ارتباط باشید.

محیط پاک در خانه : جایگزین های ایمن برای محصولات خانگی سمی

 

چگونه می توانید تشخیص دهید که چه مواد سمی در خانه خود دارید؟ تا پایان این مقاله با ما در ارتباط باشید.

 

در آشپزخانه

پاک کننده های چندمنظوره ، پاک کننده های مبتنی بر آمونیاک، سفید کننده، پولیش های فلزی، مواد شوینده ، ضد عفونی کننده، پاک کننده فاضلاب، واکس یا پولیش کف، پاک کننده شیشه و پاک کننده اجاق گاز حاوی مواد شیمیایی خطرناکی هستند. چند نمونه عبارتند از:

 

هیپوکلریت سدیم (در سفید کننده کلر): اگر با آمونیاک مخلوط شود، گاز سمی کلرامین آزاد می کند. قرار گرفتن در معرض کوتاه مدت ممکن است باعث علائم خفیف آسم یا مشکلات تنفسی جدی تر شود.

تقطیرهای نفتی (در جلا دهنده های فلزی): قرار گرفتن در معرض کوتاه مدت می تواند باعث کدر شدن موقت چشم شود. قرار گرفتن در معرض طولانی تر می تواند به سیستم عصبی، پوست، کلیه ها و چشم ها آسیب برساند.

آمونیاک (در شیشه پاک کن): محرک چشم، می تواند باعث سردرد و تحریک ریه شود.

فنل و کرزول (در مواد ضدعفونی کننده): خورنده. می تواند باعث اسهال، غش، سرگیجه و آسیب کلیه و کبد شود.

نیتروبنزن (در مبلمان و براق کننده های کف): می تواند باعث تغییر رنگ پوست، استفراغ و مرگ شود.

فرمالدئید (مواد نگهدارنده در بسیاری از محصولات): سرطان زا برای انسان. محرک قوی چشم، گلو، پوست و ریه ها.

 

در کمد ابزار

تعدادی از محصولات احتمالاً حاوی مواد سمی هستند: فرش پاک کن، خوشبوکننده اتاق، نرم کننده لباس و لکه بر معمولاً حاوی مواد محرک یا سمی هستند.

مثال ها:

 

حلال های پرکلرواتیلن یا تری کلرواتان 1-1-1 (در پاک کننده های لک و فرش پاک کن): در صورت بلعیدن می توانند باعث آسیب کبد و کلیه شوند. پرکلرواتیلن یک ماده سرطان زای حیوانی و مشکوک به سرطان زا برای انسان است.

اسید هیدروکلریک یا سولفات اسید سدیم در پاک کننده کاسه توالت؛ می تواند پوست را بسوزاند یا در صورت بلعیدن باعث اسهال استفراغ و سوختگی معده شود. همچنین در صورت پاشیدن ناخواسته در چشم می تواند باعث نابینایی گردد.

باقیمانده‌های نرم‌کننده‌های پارچه، و همچنین عطرهای معمولی که در آنها استفاده می‌شود، می‌تواند برای افراد مستعد تحریک‌کننده باشد.

 

در اتاق نشیمن و اتاق خواب

حتی اثاثیه خانه های معمولی می تواند مضر باشد. پارچه هایی که برچسب "مقاوم در برابر چروک" دارند معمولاً با رزین فرمالدئید پوشیده شده اند، که شامل ملحفه‌ها ، پرده‌ها، لباس‌های خواب - هر پارچه بافته‌ای، به‌ویژه ترکیب‌های پلی‌استر/پنبه که به‌عنوان «پرس دائمی» یا «مراقبت آسان» به بازار عرضه می‌شوند، می‌شوند. مبلمان مدرن تر از محصولات چوب فشرده ساخته شده است که فرمالدئید و سایر مواد شیمیایی منتشر می کند. فرش معمولاً از الیاف مصنوعی ساخته می شود که با آفت کش ها و قارچ کش ها درمان شده اند. بسیاری از فرش های اداری یک ماده شیمیایی به نام 4-phenylcyclohexene منتشر می کنند، یک افزودنی ناخواسته به پشتی لاتکس مورد استفاده در بیشتر فرش های تجاری و خانگی، که تصور می شود یکی از مواد شیمیایی مسئول ساختمان های اداری "بیمار" است.

 

در حمام

بسیاری از لوازم آرایشی و بهداشتی شخصی حاوی مواد خطرناکی هستند. مثال ها:

 

کرزول، فرمالدئید، گلیکول، نیترات/نیتروزامین و ترکیبات گوگردی در شامپوها؛

پیشرانه های بوتان در اسپری مو (جایگزین متیلن کلرید سرطان زا)، و همچنین رزین های فرمالدئید.

پیشرانه های آئروسل، آمونیاک، فرمالدئید، تریکلوزان، کلروهیدرات آلومینیوم در ضد تعریق ها و دئودورانت ها

گلیکول ها، فنل، عطر و رنگ ها در لوسیون ها، کرم ها و مرطوب کننده ها.

 

جایگزین های ایمن برای سموم خانگی

تا قبل از جنگ جهانی دوم و اوج عصر شیمی که به دنبال تحقیقات مربوط به جنگ انجام شد، خانوارها از تعداد محدودی مواد ساده مانند صابون، سرکه، جوش شیرین، آمونیاک، بوراکس، الکل، نشاسته ذرت و برخی مواد غذایی برای از بین بردن لکه ها ، خوشبو کردن، جلا دادن چوب یا فلز، ضد عفونی کردن، دفع آفات، تمیز کردن حیوانات خانگی، شستشو و انجام کارهای خانگی بی شمار دیگر استفاده میکردند.

 

آفات با مواد طبیعی از بین میرفتند و علف های هرز با دست وجین می شدند اگرچه برخی از آفت کش های طبیعی مانند نیکوتین و روتنون برای انسان سمی بودند، اما در محیط ماندگار نبودند. آنها پس از استفاده به راحتی از بین می روند.یک آفت کش مشتق شده از انواع گل داودی ، طیف وسیعی از آفات را کنترل می کند. این ماده در گذشته به طور گسترده مورد استفاده قرار می گرفت اما در عصر جدید برای افزایش قدرت آن با سایر مواد شیمیایی مخلوط می شود.

 

ساختمان های گذشته با چوب، آجر، سنگ، شیشه، گچ و سیمان ساخته می شدند. مبلمان از چوب جامد ساخته شده بود که برای صیقل نگه داشتن آن روغن کاری شده بود. قالیچه یا فرش از پشم یا پنبه ساخته می شد. عایق با ضخیم ساختن دیوارها ساخته می شد و سقف را از زوناهای چوبی یا کاشی های سفالی یا سنگی می ساختند و دیوارها گچ کاری شده بودند.

 

اما مواد سمی در خانه های گذشته نیز وجود داشت. زنان خانه دار که از خطرات آنها آگاهی کافی نداشتند، از مواد شیمیایی مانند آرسنیک، سرب و جیوه برای انجام برخی کارهای خانه استفاده می کردند. رنگ های داخلی و خارجی اغلب با سرب ساخته می شدند. بسیاری از کودکان آمریکایی هنوز با میراث مسمومیت با سرب ناشی از خوردن تراشه های رنگ سرب زندگی می کنند. آزبست که در زمان کشف به علت ویژگی های مقاوم در برابر آتش آن یک ماده معدنی معجزه آسا نامیده میشد، اکنون به عنوان عامل سرطانی شناخته شده است که صدها هزار خانه، مدرسه و ساختمان های دیگر را در این کشور آلوده می کند.

 

برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض سموم خانه، نیازی به بازگشت به روش های گذشته نداریم، اما می توانیم برای آینده ای بهتر از گذشته درس بگیریم. ما چطوری می تونیم این کار را انجام بدهیم؟

 

معرفی جایگزین های ایمن

یک قفسه از مواد ساده و نسبتا ایمن را می توان برای انجام بیشتر کارهای نظافت منزل استفاده کرد. تنها چیزی که مورد نیاز است، آگاهی از نحوه عملکرد آنها و نحوه ترکیب مواد مختلف برای بدست آوردن قدرت پاک کنندگی مورد نیاز برای یک کار خاص است.

 

جوش شیرین بی کربنات سدیم است. دارای تعدادی خواص مفید است ، می تواند اسید را خنثی کند، مواد براق را بدون خراش جلا دهد، بو زدایی کند می توان از آن به عنوان خوشبو کننده در یخچال، روی فرش های بدبو، روی اثاثیه و روی وینیل استفاده کرد. می تواند به بوی بد مجاری فاضلاب کمک کننده باشد. همچنین می تواند آلومینیوم، کروم، جواهرات، پلاستیک، چینی، نقره، فولاد ضد زنگ و قلع را تمیز و جلا دهد. همچنین پارچه ها را نرم می کند و لکه های خاص را از بین می برد. جوش شیرین می تواند آب سخت را نرم کند همچنین میتوان از آن به عنوان دئودورانت زیر بغل و همچنین به عنوان خمیر دندان استفاده کرد.

 

بوراکس یک ماده معدنی طبیعی است که در آب قابل حل است. می تواند بو زدایی کند، رشد کپک را مهار کند، قدرت پاک کنندگی صابون یا مواد شوینده را افزایش دهد، لکه ها را از بین ببرد و می تواند با مواد جاذب مانند شکر برای کشتن سوسک ها استفاده شود.

 

نشاسته ذرت که از ذرت به دست می‌آید، می‌تواند برای تمیز کردن پنجره‌ها، جلا دادن مبلمان، شامپو کردن فرش‌ها استفاده شود.

 

ایزوپروپیل الکل یک ضدعفونی کننده عالی است.

 

آب لیمو که حاوی اسید سیتریک است، یک دئودورانت است و می توان از آن برای تمیز کردن شیشه و پاک کردن لکه های آلومینیوم، لباس و چینی استفاده کرد.

 

برای کارهای رایج خانگی، این استراتژی های غیر سمی را با استفاده از مواد تشکیل دهنده بالا امتحان کنید:

با باز کردن پنجره ها و درها برای مدت کوتاهی هوا را تازه کنید. برای مبارزه با بوی ناخوشایند آشپزی، ظروف نیمه پر از سرکه را در اطراف آشپزخانه بگذارید

 

دارچین و میخک را در ظرفی آب بجوشانید تا هوا معطر شود. 1/2 فنجان بوراکس را در ته سطل زباله یا سطل پوشک بپاشید تا از رشد کپک و باکتری که می تواند باعث ایجاد بو شود جلوگیری کند. قبل و بعد از خلال کردن پیاز، سرکه را روی دست بمالید تا بوی آن از بین برود. از کاسه های پات پوری استفاده کنید تا به هوای داخل رایحه دلپذیری بدهید.

 

پاک کننده همه منظوره را می توان از مخلوط سرکه و نمک یا از 4 قاشق غذاخوری جوش شیرین حل شده در 1 لیتر آب گرم تهیه کرد.

 

تمیز کردن شیشه و پنجره با این نکات آسان است: برای جلوگیری از رگه ها، هنگام تابش خورشید، پنجره ها را نشویید. از محلول سرکه و آب، محلول نشاسته ذرت، سرکه و آب، یا آب لیمو و آب استفاده کنید. با روزنامه پاک کنید مگر اینکه به جوهرهای کاغذ روزنامه حساس باشید.

 

در انتها اگر با توجه به آلاینده های قوی در عصر حاضر ، قادر به ضدعفونی کردن محیط خود با روش های بالا نبودید یک دستگاه تصفیه هوا مجهز به فیلتر کربن فعال میتواند تمامی آلاینده های شیمیایی حاصل از مواد ضدعفونی کننده ، شوینده ها و انواع لوازم آرایشی و بهداشتی را از محیط شما حذف کند و خانه شما را به محیطی امن برای زندگی و رشد فرزندانتان تبدیل کند.

 

 

 

بیشتر بدانید:

 

چیلر و کولرهای گازی کیفیت هوا را بدتر میکنند!!!

چرا باید قبل از زمستان یک دستگاه تصفیه هوای خانگی برای COVID-19 تهیه کنید؟

دستگاه تصفیه هوا و بازکردن پنجره ها کدام برای بالا بردن کیفیت هوا مفید تر است؟

به کمک این روش ها هوای خانه خود را تازه تر کنید

حداکثر بهره وری را با کمترین مصرف انرژی از دستگاه تصفیه هوا داشته باشید!!!