دستگاه تصفیه هوا | دستگاه تصفیه هوای خانگی | دستگاه تصفیه هوای رومیزی

885  تعداد بازدید  |  سه شنبه 9 آذر ماه 1400

بسته به نوع آلاینده هایی که ممکن است بخواهید هدف قرار دهید، طیف گسترده ای از دستگاه تصفیه هوا وجود دارد که می توانید از بین آنها انتخاب کنید در این مقاله به بررسی انواع مختلف دستگاه تصفیه هوا فیلتردار و بدون فیلتر میپردازیم

دستگاه تصفیه هوای فیلتردار در مقابل دستگاه تصفیه هوای بدون فیلتر

 

بسته به نوع آلاینده هایی که ممکن است بخواهید هدف قرار دهید، طیف گسترده ای از دستگاه تصفیه هوا وجود دارد که می توانید از بین آنها انتخاب کنید ممکن است دستگاه تصفیه هوای خاصی وجود داشته باشد که برای شما و نیازهای شما منطقی تر باشد.

به طور کلی می توان دستگاه تصفیه هوا  را به دو دسته اصلی با فیلتر یا بدون فیلتر تقسیم کرد.

به طور خلاصه، دستگاه تصفیه هوا فیلتردار، برای حذف آلاینده‌ها از هوای داخل خانه به یک یا چند فیلتر متکی هستند، در حالی که دستگاه تصفیه هوا بدون فیلتر، هوا را با فناوری‌های مختلفی تمیز می‌کنند.

 

دستگاه تصفیه هوا با فیلتر در مقابل دستگاه تصفیه هوا بدون فیلتر

 

دستگاه تصفیه هوای فیلتردار آلاینده ها آلرژن ها، شوره، دود، بوی نامطبوع (از طریق فیلتر کربن) حذف میکنند

دستگاه تصفیه هوای بدون فیلتر باکتری ها، ویروس ها، سایر پاتوژن ها و میکروارگانیسم ها را حذف میکنند

 

از لحاظ صدا

دستگاه تصفیه هوای فیلتردار کاملا بدون صدا است اما دستگاه تصفیه هوای فیلتردار صدایی در محدوده متوسط تا زیاد دارد

 

تعمیر و نگهداری

دستگاه تصفیه هوا بدون فیلتر (معمولاً حداکثر هر سال یا دو سال) به تعمیر و نگهداری نیاز دارد اما دستگاه تصفیه هوا فیلتردار  تعمیر و نگهداری در حد معمولی (تعویض یا شستشوی فیلترها) را نیاز دارد

 

مصرف انرژی

مصرف انرژی دستگاه تصفیه هوا فیلتردار متوسط ​​تا زیاد است اما مصرف انرژی دستگاه تصفیه هوای بدون فیلتر حداقل میزان است

 

پوشش دهی

 معمولاً حداکثر 100 فوت مربع (برای فیلترهای HEPA) تا 3500 فوت مربع (برای یونیزرها)

 

 

 

 

 

 

بررسی انواع دستگاه تصفیه هوا بدون فیلتر

به طور کلی، دستگاه تصفیه هوای بدون فیلتر مفیدند ، اما همه یکسان ساخته نمی شوند. چهار نوع اصلی در حال حاضر در بازار وجود دارد:

 

یونی - گاهی اوقات به عنوان "یونیزه کننده" نامیده می شود، این دستگاه تصفیه هوا یون های منفی را آزاد می کند. این یون‌ها با معکوس کردن بار ذرات به آلاینده‌ها حمله می‌کنند و باعث می‌شوند که به سطوح زیرین (مانند مبلمان یا سطح زمین) بچسبند.

UV - این نوع دستگاه تصفیه هوا از نور UV (فرابنفش) برای کمک به تمیز کردن هوا استفاده می کند. میکروارگانیسم‌ها - ویروس‌ها، کپک‌ها، باکتری‌ها و غیره- شانسی در برابر اشعه ماوراء بنفش ندارند، و این باعث می‌شود که آنها کاملاً مؤثر باشند.

بر پایه اوزون – این دستگاه تصفیه هوا  کمی بحث برانگیز است زیرا گاز ازن تولید می کند تا هوای شما را از آلاینده ها پاک کنند، اما خود گاز ازن ممکن است مضر باشد.

PCO - اکسیداسیون فوتوکاتالیستی - به طور خلاصه، این دستگاه تصفیه هوا از یون‌هایی تولید می‌کند که آلاینده‌های هوا را از بین می‌برند.

آیا دستگاه تصفیه هوا بدون فیلتر کارایی مناسبی دارد ؟

دستگاه تصفیه هوا بدون فیلتر، با وجود نداشتن فیلتر، می‌توانند در تمیز کردن هوا خوب عمل کنند. بسته به آلاینده هایی که می خواهید هدف قرار دهید، آنها می توانند در تصفیه هوای شما مفید واقع شوند.

دستگاه تصفیه هوا بدون فیلتر برای شما مفید است، زیرا به حذف آلاینده‌هایی که می‌توانند برای سلامتی شما مضر باشند، کمک می‌کند، به خصوص اگر مشکلات پزشکی از جمله بیماری‌های تنفسی دارید.

 

بهترین انتخاب ما برای دستگاه تصفیه هوا بدون فیلتر

بهترین انتخاب ما برای دستگاه تصفیه هوا بدون فیلتر، دستگاه تصفیه هوا یونی است که به نام‌های یونیزر یا رسوب‌دهنده‌های الکترواستاتیک نیز شناخته می‌شوند.

این تصفیه‌کننده‌ها از نظر انرژی کارآمد هستند و در پاکسازی هوا موثر واقع می شوند.

 

دستگاه تصفیه هوا با فیلتر چگونه کار میکند؟

همانطور که انواع مختلفی از دستگاه تصفیه هوا بدون فیلتر وجود دارد، انواع مختلفی از دستگاه تصفیه هوا فیلتردار نیز موجود است دارد. این چهار نوع اصلی در حال حاضر در بازار عرضه می شوند:

 

انواع فیلتر دستگاه تصفیه هوا فیلتردار

فیلتر هپا – تا حد زیادی رایج‌ترین نوع فیلتر دستگاه تصفیه هوا، فیلترهای هپا هستند که برای حذف آلاینده‌های موجود در هوا بسیار خوب عمل می‌کنند. این باعث می‌شود دستگاه تصفیه هوا مجهز به فیلتر هپا دقیقا تداعی گر معنی اسم خود باشند، زیرا فیلتر HEPA مخفف فیلتر هوای ذرات با راندمان بالا است.

کربن فعال – این نوع فیلتر دستگاه تصفیه هوا از کربن فعال در فیلترهای خود استفاده می کند. مانند بسیاری از فیلترهای آب، این فرآیند با جذب کار می کند - وقتی آلاینده ها به فیلتر برخورد می کنند، از آن عبور نمی کنند زیرا توسط کربن به دام افتاده اند.

الکترواستاتیک - برخلاف دستگاه تصفیه هوا یونی، فیلتر های الکترواستاتیک برای یونیزه کردن آلاینده‌ها به الکتریسیته وابسته هستند. علاوه بر این، آنها معمولاً از یک فیلتر نیز برای جمع آوری ذرات باردار الکتریکی استفاده می کنند. به این ترتیب، آنها ترکیبی از فناوری‌های فیلتر و بدون فیلتر هستند.

فیلتر فلزی

این نوع فیلتر دستگاه تصفیه هوا معمولا از فلز استفاده می کنند (آلومینیوم یک انتخاب رایج است). این فیلترها به خوبی برای به دام انداختن ذرات آلاینده بزرگتر عمل می کنند، بنابراین اغلب در سیستم های HVAC ویافت می شوند. آنها همچنین می توانند به عنوان یک جزء اضافی در سایر سیستم های فیلتر مانند HEPA یا فیلترهای کربنی یافت شوند.

بهترین انتخاب ما برای فیلتر دستگاه تصفیه هوا

ما دستگاه تصفیه هوا مجهز به فیلتر هپا را به عنوان بهترین گزینه در بین دستگاه تصفیه هوای فیلتری توصیه می کنیم.

 

فیلترهای هپا باید تا 99.97 درصد ذرات را که اندازه آنها حداقل 0.3 میکرون است طبق مقررات ایالات متحده حذف کند.

 

دستگاه تصفیه هوا با فیلترهای HEPA کاملاً قابل اعتماد هستند و به ویژه برای مبتلایان به آسم و افرادی که در معرض آلرژن هایی مانند موهای حیوانات خانگی و کرک و پرز  هستند مفید است.

 

آیا دستگاه تصفیه هوا به فیلتر نیاز دارند؟

آیا باید یک دستگاه تصفیه هوا فیلتردار تهیه کنیدیا یک دستگاه تصفیه هوای بدون فیلتر؟

بسیاری از مردم به فیلترهای بسیار محبوب HEPA عادت کرده اند بنابراین به این باور می رسند که همه دستگاه های تصفیه هوا از فیلتر استفاده می کنند. با این حال ، همه دستگاه های تصفیه هوا به فیلتر نیاز ندارند.

 

تفاوت بین فیلتر و بدون فیلتر

تفاوت اصلی بین این تصفیه کننده ها کاملاً واضح است: یکی فیلتر دارد و دیگری ندارد.

 

 

دستگاه تصفیه هوا فیلتردار از یک یا چند فیلتر استفاده می‌کنند، در حالی که دستگاه تصفیه هوا بدون فیلتر فاقد فیلتر هستند اما از نوع دیگری از فناوری برای تصفیه هوای شما استفاده می‌کنند.

 

اینکه آیا یک مدل فیلتردار یا بدون فیلتر برای شما منطقی تر است یا نه، بستگی به نیاز شما دارد که در قسمت زیر به آن پرداخته خواهد شد.

در اینجا مزایا و معایب هر دو دستگاه تصفیه هوا فیلتردار و دستگاه تصفیه هوا بدون فیلتر آورده شده است تا به شما کمک کند تصمیم بگیرید چه چیزی برای شما بهترین است:

 

مزایای دستگاه تصفیه هوا فیلتردار

برای بو، گرد و غبار، شوره و انواع دیگر میکروارگانیسم ها و آلرژن ها عالی است

به طور بالقوه ایمن تر است زیرا آلاینده ها در داخل فیلتر(ها) به دام افتاده اند

عدم تولید اوزون که محرک است (به ویژه برای مبتلایان به آسم)

 

معایب دستگاه تصفیه هوای فیلتردار

لزوماً در ضدعفونی کردن میکروب‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌ها مؤثر نیست

به دلیل تعویض فیلترها به تعمیر و نگهداری بیشتری نیاز است

نویز بیشتر در مقایسه با دستگاه تصفیه هوا بدون فیلتردار دارد

 

مزایای دستگاه تصفیه هوا بدون فیلتر

بهترین برای ضدعفونی کردن میکروب ها، ویروس ها و باکتری ها

تعمیر و نگهداری کمتر مورد نیاز (بدون تعویض فیلتر)

 

معایب دستگاه تصفیه هوا بدون فیلتر

در کنترل بوها و ذرات بزرگتر مانند موهای حیوانات خانگی موثر نیست

به طور بالقوه چندان مؤثر نیست زیرا ذرات به جای به دام افتادن آزاد می شوند

آنها می توانند ازن تولید کنند که یک ماده تحریک کننده است (به ویژه برای مبتلایان به آسم)

نظرات نهایی – دستگاه تصفیه هوا بدون فیلتر در مقابل دستگاه تصفیه هوا با فیلتر HEPA

 

در نهایت، تفاوت اصلی در آلاینده هایی است که می خواهید هدف قرار دهید.

اگر حیوان خانگی ندارید و نگران از بین بردن مواد حساسیت زا و بو نیستید، احتمالاً یک دستگاه تصفیه هوای بدون فیلتر این کار را به خوبی انجام می دهد.

 

از طرف دیگر، اگر حیوانات خانگی دارید و می‌خواهید که  دستگاه تصفیه هوا شما مواد حساسیت ‌زا، بو و موهای حیوانات خانگی را جذب کند، دستگاه تصفیه هوا فیلتردار برای شما بهترین است.

 

عامل دیگری که باید در نظر گرفت این است که دستگاه تصفیه هوا مجهز به فیلتر HEPA هیچ محصول جانبی ایجاد نمی کنند و بنابراین برای همه کاملاً ایمن است. دستگاه تصفیه هوا بدون فیلتر یونی و سایر دستگاه تصفیه هوا بدون فیلتر ازن تولید می‌کنند که ممکن است باعث مشکلات سلامتی شود، به‌ویژه برای افرادی که از قبل مشکلات تنفسی دارند.

 

در حالی که فیلترهای HEPA به تنهایی بوها را جذب نمی کنند، بسیاری از آنها با فیلترهای زغال فعال نیز عرضه می شوند که کارایی بسیار خوبی برای از بین بردن بوی بد ارائه میدهد.

صحبت از هزینه، یکی دیگر از ملاحظات کلیدی برای بسیاری است که قابل درک است.

برای انتخاب دستگاه تصفیه هوایی که برای شما مناسب باشد باید اندازه اتاقی که دستگاه تصفیه هوای خود را در آن قرار می دهید توجه کنید

هنگامی که تصمیم گرفتید هرکدام از دستگاه های تصفیه هوای فیلتردار یا بدون فیلتر را انتخاب کنید اطمینان حاصل کنید که با توجه به متراژ اتاق پوشش مناسبی برای شما ایجاد می کند،

 

به طور کلی، دستگاه های تصفیه هوا HEPA محبوب‌تر و به‌طور گسترده‌تر تولید می‌شوند و به‌طور بالقوه دسترسی به آن‌ها آسان‌تر است.

 

مهم نیست که چه چیزی را انتخاب می کنید، امیدواریم این راهنما در پاسخگویی به سوالات شما در مورد  دستگاه تصفیه هوا کمک کرده باشد و به شما امکان دهد تصمیم آگاهانه تری در مورد اینکه آیا دستگاه تصفیه هوای فیلتردار یا بدون فیلتر برای شما مناسب است، بگیرید.

 

 

 

بیشتر بدانید:

 

آلاینده های هوای داخل خانه

تاثیر تصفیه هوا بر سلامت ریه و قلب

آیا دستگاه تصفیه هوا بوی دود را حذف میکند؟

اهمیت یون های منفی

انتخاب بهترین تصفیه هوا برای اتاق خواب

 معرفی دستگاه تصفیه هوا