دستگاه تصفیه هوا|دستگاه تصفیه هوا رومیزی|دستگاه تصفیه هوا خانگی

725  تعداد بازدید  |  دوشنبه 22 آذر ماه 1400

در سال های اخیر استفاده از شمع های معطر در ایران رواج بیشتری پیدا کرده است ، این شمع‌های معطر معمولاً یک فضای آرام را القا می‌کنند، اما باید جنبه های خطرناک‌ سوزاندن آنها را حتما مدنظر داشته باشید.

چگونه شمع های معطر بر کیفیت هوا تأثیر می گذارند؟

در سال های اخیر استفاده از شمع های معطر در ایران رواج بیشتری پیدا کرده است ، این شمع‌های معطر معمولاً یک فضای آرام را القا می‌کنند، اما باید جنبه های خطرناک‌ سوزاندن آنها را حتما مدنظر داشته باشید.

 

شمع های معطر هنگام سوزاندن می توانند ترکیبات مضر را وارد هوا کنند که باعث علائم مختلفی از جمله تحریک گلو ، تنگی نفس شده و در صورت استفاده مداوم میتواند منجر به سرطان گردد. شمع‌های معطر سوزاندن مکرر این شمع ها بر کیفیت هوای خانه تأثیر منفی میگذارد و باعث آلودگی هوای داخل ساختمان می شود.

دانستن اینکه در هنگام خرید شمع به دنبال چه چیزی باشید، نحوه سوزاندن ایمن و صحیح آنها، به همراه تهیه یک دستگاه تصفیه هوا با فیلتر کربن فعال برای کمک به حفظ کیفیت هوای خانه شما ضروری است.

 

خطرات پنهان شمع های معطر

شمع های معطر دقیقا از چه چیزی ساخته شده اند؟ بیشتر شمع های معطر از موم پارافین در پایه استفاده می کنند که جنس پایه عموما از زغال سنگ، نفت یا شیل نفتی است.

موم پارافین در هنگام سوختن، آلودگی بنزن را که به طور معمول در دود سیگار وجود دارد، منتشر می کند. جایگزین های بهتر و مطمئن تری برای موم پارافین از جمله موم نارگیل، موم سویا و موم زنبور عسل وجود دارد.

 

طبق گزارش EPA در سال 2001، شمع‌های معطر هنگام سوزاندن ترکیبات آلی بدی مانند فرمالدئید منتشر می‌کنند و این موضوع برای افرادی که به طور منظم شمع‌های معطر را می‌سوزانند، خطرناک است.

 

یکی از بزرگترین خطراتی که در بازار وجود داشت، فتیله‌های سربی بودند که در سال 2003 ممنوع شدند. هنگامی که شمع‌هایی با فتیله سربی به طور منظم سوزانده می‌شدند، می‌توانستند با افزایش سطح غلظت سرب در هوای داخلی، به نگرانی‌های جدی برای سلامتی منجر شوند.

در حالی که این شمع‌های فتیله سربی از نظر فنی ممنوع شده اند، هنوز هم مهم است که به دنبال برچسب "بدون سرب" باشید تا تضمین کنید که در هنگام سوختن، آلودگی سرب وارد هوا نمی شود.

 

 

 

 

انتشارات سمی و VOCهای موجود در شمع های معطر

ترکیبات آلی فرار (VOCs) ترکیبات مبتنی بر کربن هستند که در دمای اتاق تبخیر می شوند و نقطه جوش پایینی دارند، به این معنی که می توانند به راحتی در هوایی که تنفس می کنیم پراکنده شوند و باعث مشکلات سلامتی شوند.

 

VOCهایی که از شمع های پارافین دار آزاد می شوند:

 

استالدئید - مایع یا گازی شفاف و بی رنگ که معمولاً برای تولید عطر استفاده می شود.

آکرولئین - مایعی بی رنگ با بوی تند که معمولاً در آفت کش ها استفاده می شود.

بنزن - یک مایع زرد روشن و قابل اشتعال است که در محصولاتی از جمله حلال های صنعتی، رنگ ها، چسب ها، مواد شوینده و بنزین یافت می شود.

فرمالدئید - یک ضد عفونی کننده و نگهدارنده موجود در مصالح ساختمانی و اکثر محصولات خانگی است

نفتالین - یک جامد کریستالی سفید رنگ است که برای ساختن حشره‌کش‌ها استفاده می‌شود.

اگرچه بسیاری از این VOC ها به طور طبیعی در غذاها و نوشیدنی ها وجود دارند، اما هنگامی که به طور منظم به مقدار زیاد بسوزانند یا استنشاق شوند خطرناک تر می شوند و می توانند منجر به مشکلات سلامتی شوند.

 

شمع های معطر و کیفیت هوای داخلی

چگونه شمع های سوزان بر کیفیت هوا تأثیر منفی می گذارد؟ هنگامی که شمع های معطر ساخته شده با موم پارافین سوزانده می شوند، ترکیبات آلی مضری آزاد می شوند که بر کیفیت هوای داخل خانه تأثیر منفی می گذارند.

موم پارافین و فتیله احتمالی سرب در هنگام سوختن ذرات خطرناک را در هوا آزاد می کنند. هنگام استنشاق منظم شمع های معطر مشکلات جزئی و گاهی جدی مانند سردرد و تنگی نفس ممکن است رخ دهد.

 

اگرچه ایمن‌ترین کار نسوزاندن شمع‌های معطر در داخل خانه است، اما دستگاه‌ تصفیه هوا می‌تواند به فیلتر کردن ذرات آزاد شده از شمع‌ها در هنگام سوختن کمک کند. در حالی که شمع‌ها هنگام سوختن می‌توانند به کیفیت هوا آسیب برسانند، دستگاه تصفیه هوا ، هوای محیط اطراف را جذب می‌کند، ذرات نامطلوب را فیلتر می‌کند و هوای تمیز را به فضای زندگی داخلی باز میگرداند.

شمع های معطر و ایمنی

لازم نیست خرید یا سوزاندن شمع ها را به طور کامل متوقف کنید، اما مهم است که هنگام خرید و استفاده از آنها ایمن بمانید.

نکاتی برای پیدا کردن شمع های معطر ایمن تر:

 

به دنبال برچسب "بدون سرب" باشید تا مطمئن شوید که شمع فتیله سربی ندارد

شمع های بدون عطر، موم زنبور عسل، موم نارگیل و شمع های سویا ارگانیک را انتخاب کنید.

به جای شمع های معطر، از انواع اسانس های طبیعی استفاده کنید .

 

یک دستگاه تصفیه هوا مجهز به فیلتر کربن فعال را به طور مرتب اجرا کنید تا به فیلتر کردن ذرات نامطلوب موجود در هوا کمک کند.