دستگاه تصفیه هوا|دستگاه تصفیه هوا خانگی|دستگاه تصفیه هوا رومیزی

709  تعداد بازدید  |  شنبه 27 آذر ماه 1400

با شروع فصل سرما و راه اندازی مجدد وسایل گرمایشی و بخاری ها خطر پخش شدن مونوکسید کربن در خانه ها مجددا مطرح می شود در این مقاله می‌خواهیم منابع مختلف مونوکسید کربن در خانه‌تان را مورد بحث قرار دهیم، به همراه اینکه چگونه می‌توانید وجود این مادهد شیمیایی در خانه‌تان را بررسی کنید و به طور موثر آن را از محیط داخلی خود حذف کنید.

با کمک دستگاه تصفیه هوا قاتل خاموش را نابود کنید!!!!

با شروع فصل سرما و راه اندازی مجدد وسایل گرمایشی و بخاری ها خطر پخش شدن مونوکسید کربن در خانه ها مجددا مطرح می شود در این مقاله می‌خواهیم منابع مختلف مونوکسید کربن در خانه‌تان را مورد بحث قرار دهیم، به همراه اینکه چگونه می‌توانید وجود این مادهد شیمیایی در خانه‌تان را بررسی کنید و به طور موثر آن را از محیط داخلی خود حذف کنید.

 

مونوکسید کربن چیست و چرا خطرناک است؟

مونوکسید کربن (CO) گازی است که به آن قاتل خاموش نیز می گویند، زیرا بسیار خطرناک است و  می تواند به سرعت در یک محیط پخش شود. این ماده شیمیایی از سوختن سوخت های چوب، نفت، گاز طبیعی، پروپان، نفت سفید، زغال سنگ و بنزین تشکیل می شود.

این ماده شیمیایی در هنگام استنشاق نسبتاً سمی می شود - همانطور که وارد جریان خون می شود باعث می شود بدن شما نتواند به طور موثر اکسیژن را جذب کند که منجر به آسیب بافتی و در طول زمان و مرگ احتمالی می شود.

در نهایت شما می خواهید سطح مونوکسید کربن در هوای خانه خود را با هوشیاری کنترل کنید تا قرار گرفتن در معرض احتمالی که می تواند بر سلامت انسان تأثیر بگذارد را به حداقل برساند.

 

علائم وجود مونوکسید کربن در خانه

مونوکسید کربن می تواند یک ماده شیمیایی خطرناک باشد زیرا هم بی رنگ و هم بی بو است و به راحتی در محیط تشخیص داده نمیشود. برخی از افراد ممکن است حتی از قرار گرفتن در معرض این ماده شیمیایی تا زمانی که علائم در بدنشان شروع نشود، آگاه نباشند. علائم اولیه ای که ممکن است فرد از قرار گرفتن در معرض مونوکسید کربن در هوا تجربه کند می تواند شامل موارد زیر باشد:

 

سردرد

خستگی

تنگی نفس

حالت تهوع

سرگیجه

استفراغ

گیجی

از دست دادن هوشیاری

و مرگ احتمالی

 

 

 

 

 

 

چگونه مونوکسید کربن را از محیط خانه خود حذف کنیم؟

برای از بین بردن مونوکسید کربن به نوع خاصی از دستگاه تصفیه هوا  نیاز است

قبل از اینکه بررسی کنیم آیا دستگاه تصفیه هوا قادر به پاک کردن مونوکسید کربن از هوا است یا خیر، ابتدا باید حجم اتاق خود را اندازه گیری کنید. بهترین و پیشرفته‌ترین دستگاه تصفیه هوا در جهان اگر فن قدرتمندی نداشته باشد نمی‌تواند به شما کمک کند، زیرا این دستگاه تصفیه هوا قادر نخواهد بود هوای آن طرف اتاق شما را جذب کند. همچنین اگر فقط یک یا دو بار در ساعت هوای اتاق را جابه جا کند نیز به شما کمکی نخواهد کرد.

 

آزمایشی که توسط Wirecutter انجام شد نشان داد که 99.9 درصد از دود را می توان تنها در عرض یک ساعت از داخل اتاق پاک کرد، اما تنها در صورتی که دستگاه تصفیه هوا جریان هوای کافی داشته باشد و بتواند به سرعت هوا را مبادله کند.

 

متأسفانه، مشکل این است که بسیاری از تولیدکنندگان در مورد آنچه که دستگاه‌ تصفیه هوا می‌تواند انجام دهد، اغراق می‌کنند. مونوکسید کربن یک مسئله جدی است، بنابراین شما باید نوع مناسبی از دستگاه تصفیه هوا را انتخاب کنید، در غیر این صورت نمی توانید به نتیجه دلخواه دست پیدا کنید.

ارتفاع سقف و چیدمان فضا چیزی است که بسیاری از مردم نادیده می گیرند. توصیه های متراژ مربع بر اساس سقف 8 فوتی است. اگر اتاق شما سقف بلندی دارد، فن دستگاه تصفیه هوا  شما باید حتی قدرتمندتر باشد. همچنین، این توصیه ها بر اساس یک اتاق خالی و مستطیلی بدون هیچ مانعی است. اگر فضای شما با  دیوار حائل تقسیم شده یا دارای مبلمان سنگین است، باید بدانید که دستگاه تصفیه هوا شما به اندازه کافی موثر نخواهد بود.

 

فیلترهایی که می توانند مونوکسید کربن را حذف کنند

هنگامی که یک دستگاه تصفیه هوا پیدا کردید که می تواند تمام هوای اتاق شما را چندین بار در ساعت جابه جا کند، سپس باید به دنبال انواع فیلترهای مناسب باشید. اگر می خواهید مونوکسید کربن را با یک دستگاه تصفیه هوا حذف کنید، توصیه می کنم در اینجا واقع بین باشید. برای رسیدن به این هدف نیاز به فیلترهای با کیفیت خوب است، بنابراین نمی‌توانید انتظار داشته باشید که دستگاه تصفیه هوا ارزان باشد.

 

چیزی که واقعا باید به دنبال آن باشید یک فیلتر هپا واقعی است !!!!

یک فیلتر HEPA واقعی، طبق تعریف، می تواند 99.97 درصد از ذرات کوچک به اندازه 0.3 میکرومتر را از بین ببرد.

اما اگر از کسی که کمی در مورد شیمی می داند بپرسید، متوجه خواهید شد که مونوکسید کربن یک گاز است و گازها بسیار کوچکتر از 0.3 میکرومتر هستند. به عبارت دیگر، گازها فقط از فیلتر HEPA واقعی عبور می کنند. پس چرا به فیلتری مانند این نیاز دارید؟

مونوکسید کربن تنها یکی از نتایج احتراق ناقص است. اگر لوازم خانگی، شومینه یا مشکلات دیگری در خانه خود دارید، زباله، دوده و سایر ذرات در هوا نیز خواهید داشت. آنها نیز باید به دام بیفتند. جایی که مونوکسید کربن وجود دارد، معمولاً دود نیز وجود دارد.

 

اندازه بیشتر دود بین 0.1 تا 1.0 میکرومتر است. یک فیلتر HEPA واقعی قادر خواهد بود بخش بزرگی از آن را به دام بیندازد.

 

فیلتر کربن فعال (یک فیلتر خوب)

هنگامی که فیلتر HEPA واقعی دود، دوده و سایر ذرات گرد و غبار را به دام انداخت، برای از بین بردن مونوکسید کربن و سایر گازها به یک فیلتر حتی ریزتر نیاز دارید. برای انجام این کار، دستگاه تصفیه هوا شما به فیلتر کربن فعال نیاز دارد.

 

بیشتر انواع دستگاه تصفیه هوا در بازار دارای فیلتر کربن فعال هستند، بنابراین در ابتدا انتخاب آن آسان به نظر می رسد. اما اجازه ندهید که شما را گول بزنند. شما به یک فیلتر کربن فعال با کیفیت بالا نیاز دارید. نوع ارزان آن کمک چندانی به از بین بردن مونوکسید کربن نخواهد کرد. به دنبال فیلتر کربن فعال با گرانول های واقعی باشید. بسیاری از کارشناسان به شما خواهند گفت که این فیلتر باید حداقل 5 پوند وزن داشته باشد تا واقعاً تفاوت ایجاد کند. هر چه فیلتر سنگین تر باشد بهتر است.

 

نتیجه

یک فیلتر هپا واقعی و گرانول کربن فعال سنگین را انتخاب کنید تا به شما در از بین بردن دود و مونوکسید کربن کمک کند. البته به خاطر داشته باشید که یک دستگاه تصفیه هوا باید تنها یک مرحله در محافظت از خانه شما در برابر مونوکسید کربن باشد و نباید به عنوان پایان همه چیز، همه راه حل دیده شود.