دستگاه تصفیه هوا خانگی|دستگاه تصفیه هوا|دستگاه تصفیه هوا رومیزی

905  تعداد بازدید  |  سه شنبه 30 آذر ماه 1400

برخی از خانه ها، به ویژه خانه های شهری، اغلب دارای اتاق های داخلی بدون پنجره هستند. تهویه آن اتاق ها به دلایل واضح دشوار است، در این مقاله بررسی میکنیم که چه نوع دستگاه تصفیه هوا برای این نوع محیط ها مناسب تر است

چگونه بهترین دستگاه تصفیه هوا را برای یک اتاق بدون پنجره انتخاب کنیم

 

برخی از خانه ها، به ویژه خانه های شهری، اغلب دارای اتاق های داخلی بدون پنجره هستند. تهویه آن اتاق ها به دلایل واضح دشوار است، بنابراین یک دستگاه تصفیه هوا یکی از معدود راه حل ها برای تمیز نگه داشتن هوای آن است.

 

اما چگونه می توان دستگاه تصفیه هوا مناسب برای اتاقی بدون پنجره انتخاب کرد؟ یک تصفیه کننده هوا را انتخاب کنید که بر تهویه طبیعی ضعیف اتاق غلبه کند. برای انجام این کار، بهترین دستگاه تصفیه هوا است که بتواند هوای اتاق را حداقل 4 بار در ساعت تغییر دهد. همچنین باید رتبه CADR دستگاه تصفیه هوا را با حجم اتاق مطابقت دهید و همچنین به دنبال تصفیه کننده های هوا با فیلترهایی باشید که می توانند اکثر آلاینده ها را حذف کنند.

 

جریان هوا مهم است

در اتاقی که دسترسی به هوای تازه بیرون ندارد، مهم است که به اندازه سایر اتاق ها و یا حتی بیشتر هوای تازه را وارد فضای اتاق کنید. در اینجا، ایجاد جریان هوای قدرتمند اهمیت زیادی دارد، زیرا این اتاق ها از دسترسی به هوای تازه بسیار دور است.

 

در دستگاه تصفیه هوا معیاری وجود دارد که میزان جریان هوا را اندازه میگیرد که به نام تغییرات هوا در ساعت یا ACH شناخته می شود.

 

ACH  به سادگی به شما می گوید که در یک ساعت یک دستگاه تصفیه هوا چه میزان از هوای اتاق را تغییر میدهد. به عنوان مثال، اگر ACH 3 برابر باشد، به این معنی است که هوای اتاق 3 بار در ساعت یا هر 20 دقیقه یک بار به طور کامل تغییر می کند.

 

علاوه برACH  مورد دیگری که باید بررسی شود معیار CADR است

 

CADR

بسیاری از شرکت های تولید کننده دستگاه تصفیه هوا خصوصا شرکت های وارداتی اطلاعات کامل مورد نیاز برای تصمیم گیری آگاهانه را به مصرف کننده نمی دهند.

اگر می‌خواهید اتاقی بدون پنجره را تهویه کنید، واقعاً باید محصولی که از استانداردی به نام CADR پیروی می‌کند تهیه کنید.

CADR مخفف Clean Air Delivery Rate است و به عنوان یک برچسب AHAM Verifide بر روی هر دستگاه تصفیه هوا نمایش داده می شود.

 

ACH به تنهایی به شما نمی گوید دقیقا چه مقدار هوا می تواند از طریق یک دستگاه تصفیه هوا خارج شود، بلکه فقط سرعت جابه جایی هوا بر دقیقه را به شما نشان می دهد. بنابراین شما به CADR نیاز دارید تا این اطلاعات گمشده را بدست آورید CADR اندازه‌گیری می‌کند که یک دستگاه تصفیه هوا در هر دقیقه چند متر مکعب هوا را می‌تواند وارد محیط کرده و در عین حال ۸۰ درصد آلاینده‌ها را نیز حذف کند.

 

اگر با وجود این اصطلاحات سردرگم شده اید اجازه بدهید مثالی را بررسی کنیم :

 

فرض کنید یک اتاق بدون پنجره دارید که 3در 3 متر  است و سقف 3 متری دارد. این به این معنی است که حجم اتاق شما 27 متر مکعب است. همچنین به این معنی است که شما به یک دستگاه تصفیه هوا با رتبه 10 CADR متر در دقیقه نیاز دارید.

 

برای محاسبه رتبه بندی CADR که برای اتاق خود نیاز دارید، از جدول تبدیل CADR در این پست استفاده کنید.

 

 

 

آلاینده های اتاق را بشناسید

وقتی صحبت از آلاینده های موجود در اتاق بدون پنجره می شود، شرایط  منحصر به فرد است. برای مثال، هیچ نور فرابنفش طبیعی وجود ندارد که کپک، ویروس یا باکتری را از بین ببرد. این موضوع در اتاق های واقع در زیرزمین و سطوح پایین تر نیز مطرح است.

همچنین، اگر خانه شما یک خانه نوساز است و یا کفپوش یا مبلمان جدیدی را وارد این اتاق کرده اید، در صورت تهویه ضعیف ، گازهای سمی ناشی از آن محصولات مدت بیشتری در محیط باقی خواهند ماند.

 

شما باید بفهمید که چه نوع آلاینده هایی بیشتر بر هوای این نوع اتاق تأثیر می گذارند و سپس به آنها رسیدگی کنید. ذرات بزرگتر مانند گرد و غبار، شوره حیوانات خانگی و گرده توسط دستگاه تصفیهوا ، حتی دستگاه های ارزان ، حذف می شوند. ذرات ریزتر مانند دود سیگار، دود حاصل از پخت و پز، باکتری ها و ترکیبات آلی فرار (VOCs) را فقط می توان با ترکیبی از فیلتر HEPA واقعی و کربن فعال حذف کرد.

 

در مورد تکنولوژی های موجود در دستگاه تصفیه هوا برای حذف آلاینده های کوچک تر، میتوان به دستگاه هایی  که دارای نور UV داخلی هستند، اشاره کرد بسیاری از این نوع دستگاه ها می توانند ازن ایجاد کنند که خطرناک است. پس فقط اطمینان حاصل کنید که قبل از خرید دستگاه تصفیه هوا تحقیقات کاملی انجام داده باشید.

 

ترکیب  ACH، CADR و فیلترهایی که نیاز دارید

اکنون که نکات اصلی را که باید روی آنها تمرکز کنید می دانید، باید آنها را با هم ترکیب کنید.

 

مورد اول، ما یک دستگاه تصفیه هوا با حداقل ACH 4x یا  5x را توصیه می کنیم، و در صورتی که تهویه اتاق کم باشد یا گرفتگی داشته باشد این میزان باید بیشتر باشد. دوم، به دنبال یک دستگاه تصفیه هوا با برچسب AHAM Verifide باشید و به هر چیزی که سازنده ادعا می کند محصولش انجام می دهد اعتماد نکنید، مگر اینکه به طور مستقل تأیید شده باشد. سوم، رتبه CADR را با حجم اتاق خود مطابقت دهید.

 

و در آخر، به دنبال یک دستگاه تصفیه هوا باشید که دارای انواع فیلترهایی باشد که آلاینده های موجود در اتاق را از بین ببرد. توصیه ما این است که به دنبال یک دستگاه تصفیه هوا با یک فیلتر HEPA واقعی و یک فیلتر کربن فعال سنگین و دانه ای بروید. این یک سرمایه گذاری ارزشمند و طولانی مدت برای  شماست.

 

 

چگونه می توان کیفیت هوا را بدون دستگاه تصفیه هوا در خانه خود آزمایش کرد؟

آیا دستگاه تصفیه هوا سطح رادون را کاهش میدهد؟

Pre filter در دستگاه تصفیه هوا چه کاربردی دارد؟

نکات مهم در مورد محل قرارگیری دستگاه تصفیه هوا

مقایسه دستگاه های تصفیه هوای نایس