دستگاه تصفیه هوا|دستگاه تصفیه هوا رومیزی|دستگاه تصفیه هوا خانگی

769  تعداد بازدید  |  پنجشنبه 2 دی ماه 1400

آیا در محل کار یا منزل خود دستگاه تصفیه هوا دارید؟ آیا در مورد نحوه عملکرد آن کنجکاوید؟ اگر می خواهید تاریخچه دستگاه تصفیه هوا را بدانید، می توانید این مقاله را مطالعه کنید. جزئیات کامل در ارتباط با نحوه شروع ساخت دستگاه تصفیه هوا، انقلاب و نوآوری های آن از روزهای اولیه تا عصر مدرن را در اختیار شما قرار میدهیم.

بررسی تاریخچه ای کوتاه از اختراع دستگاه تصفیه هوا

 

آیا در محل کار یا منزل خود دستگاه تصفیه هوا دارید؟ آیا  در مورد نحوه عملکرد آن کنجکاوید؟ اگر می خواهید تاریخچه دستگاه تصفیه هوا را بدانید، می توانید این مقاله را مطالعه کنید. جزئیات کامل در ارتباط با نحوه شروع ساخت دستگاه تصفیه هوا، انقلاب و نوآوری های آن از روزهای اولیه تا عصر مدرن را در اختیار شما قرار میدهیم.

 

تاریخچه دستگاه تصفیه هوا

 

مراحل اولیه تصفیه هوا: قرن هجدهم

همانطور که تاریخ تصریح می کند، قدمت دستگاه تصفیه هوا به قرن هجدهم باز می گردد. در آن زمان، با صنعتی شدن، هزاران شغل ایجاد شد و اقتصادها پررونق بود

 

در طول این قرن، زغال سنگ منبع اصلی قدرت بود. گرما و برق را برای قطارها و سایر ماشین ها تامین می کرد. با این حال، استفاده از زغال سنگ هزینه داشت. آلودگی هوا به طرز فزاینده ای افزایش یافت. محصولات جانبی سوختن زغال سنگ دود و بو بود. از این رو مردم از شرایط مربوط به آلودگی هوا رنج می بردند.

 

نیاز به یک  اقدام سریع احساس میشد. دانشمندان مجبور شدند راه هایی برای تصفیه هوا بیابند. این شرایط راه را برای تولید دستگاه های تصفیه هوای مدرن هموار کرد. در اینجا دستاوردهای تاریخی مختلفی وجود دارد که مراحل مهم ایجاد دستگاه تصفیه هوا را نشان می دهد.

 

پیشرفت در فناوری تصفیه هوا: قرن نوزدهم

اولین پیشرفت در سال 1823 بود. دو برادر مخترع به نام‌های جان دین و چارلز دین یک سیستم تصفیه هوا ارائه کردند. انگیزه پشت اختراع آنها کمک به آتش نشانان در آن زمان بود. دود و سایر سموم ناشی از یک ماده در حال سوختن مانعی برای خاموش کردن آتش بود. آنها این فناوری را به عنوان "کلاه دودی" به ثبت رساندند تا از آن در مناطق پر دود توسط آتش نشانان استفاده کنند.

 

 

ماسک جان استنهاوس

 

سالها پس از اختراع کلاه دودی، جان استنهاوس این فناوری را ارتقا داد. در سال 1854، او سیستم تصفیه هوا را با افزودن یک تکنیک فیلتر مبتنی بر زغال برای مقابله با مواد شیمیایی و گازها بهبود بخشید. او اولین ماسک تنفسی فیلتر زغالی را برای استفاده شخصی اختراع کرد.

 

انقلاب دستگاه تصفیه هوا مسکونی: قرن بیستم

یکی از موفقیت های قرن نوزدهم در سال 1940 بود. در این سال، دانشمندان فیلتر HEPA (فیلتر هوای ذرات با راندمان بالا) را تولید کردند. این فناوری به منظور محافظت از سربازان و دانشمندان در برابر تنفس ذرات رادیواکتیو در آزمایشگاه بود.

 

فیلتر HEPA در از بین بردن ذرات ریز در پروژه منهتن موفقیت آمیز بود. همچنین به فیلتر کردن آلاینده های میکروسکوپی هوا مانند گرده ها، کپک ها، شوره حیوانات خانگی، ذرات دود و سایر آلاینده های کوچک هوا کمک کرد.

 

در سال 1963، مانفرد و کلاوس هامز اولین دستگاه تصفیه هوا را برای یک خانه ایجاد کردند.که برای بسیاری از خانواده ها در آلمان موفقیت آمیز بود. در همان سال، ایالات متحده قانون هوای پاک را تصویب کرد. این قانون راه را برای نوآوری در تولید دستگاه تصفیه هوا در جهت داشتن هوای پاک در سراسر ایالت ها هموار کرد.

 

فناوری هپا در دستگاه تصفیه هوا محصول کاملی برای استفاده خانگی نبود. راه درازی در پیش داشت. دست و پا گیر و پرهزینه تلقی می شد. کاربر پسند نبود زیرا راحتی را ارتقا نمی داد. در طول سال ها، فناوری هپا برای استفاده در خانه بهبود یافت. نسخه جدید برای سربازان، کارکنان بیمارستان و کارگران آزمایشگاه سبک و راحت بود.

 

در دهه 1980 استانداردی به نام نرخ تحویل هوای پاک (CADR) توسط انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی (AHAM) برای اندازه‌گیری عملکرد دستگاه‌ تصفیه هوا ایجاد شد.

 

فناوری هپا که تا حدی بهبود یافته بود برای ساکنین راحت بود زیرا می توانستند از دستگاه تصفیه هوا در خانه استفاده کنند. شرکت های چندملیتی مانند  Incen AG، Allerair، Austin Air Systems  و Blueair وارد صحنه شدند. تولید و توزیع پس از مداخلات شرکت های تاسیس شده به آسانی صورت گرفت. بنابراین، مصرف کنندگان می توانستند به دستگاه تصفیه هوا در بسیاری از فروشگاه ها دسترسی داشته باشند.

 

آخرین تحولات: قرن بیست و یکم

جدیدترین تلاش ها در توسعه دستگاه تصفیه هوا شامل محصولاتی است که مسائل مربوط به حساسیت های شیمیایی متعدد را حل می کند. دستگاه تصفیه‌ هوا جدید چندین مفهوم فیلتر هوا را در یک حرکت اعمال می‌کند. این فناوری ها در به دام انداختن آلاینده ها، آلرژن ها و گازها کارآمد هستند. در نتیجه، سهامدارانی مانند جامعه پزشکی، دستگاه تصفیه هوا را به عنوان وسیله ای برای غلبه بر آلرژی و آسم تبلیغ می کنند.

 

دستگاه تصفیه هوا جدید از سنسور ذرات استفاده می‌کند تا بر اساس کیفیت هوای محیط به طور خودکار کار کند. برخی فناوری بی سیم را پیاده سازی کرده اند تا کاربر بتواند وضعیت را بررسی کرده و آنها را از طریق تلفن همراه خود کنترل کند.

 

در کنار سایر فن آوری های دستگاه تصفیه هوا ، فیلتراسیون هپا موثرترین و محبوب ترین نوع تصفیه هوا است.

 

چند واقعیت جالب در مورد دستگاه تصفیه هوا

HEPA ایده ای از جنگ جهانی دوم بود - با کمال تعجب، چنین محصول نجات بخشی زمانی به دست آمد که کشورها مشغول جنگ بودند. این محصول برای محافظت از سربازان و کارگران آزمایشگاه در برابر مواد رادیواکتیو ساخته شده بود.

آتش نشانان اولین ذینفعان اختراعات دستگاه تصفیه هوا بودند - دود ناشی از آتش سوزی برای ریه ها سمی است. در آن روزها، آتش نشانان گزینه های بسیاری برای حفظ ایمنی نداشتند. مخترعان اولین دستگاه تصفیه هوا را برای کمک به مقابله با سموم و دود ناشی از آتش سوزی ایجاد کردند.

با استناد به گزارش‌های EPA به عنوان مرجع، آلودگی هوا در یک محیط داخلی بدتر از محیط بیرون است. گرده ها، آلرژن ها، ترکیبات آلی فرار، شوره حیوانات خانگی، کنه های گرد و غبار و هاگ های کپک را میتوان در خانه ها یافت. همه این آلاینده های هوا باعث واکنش های آلرژیک، سرفه، آسم و سایر بیماری های تنفسی می شوند. بنابراین، باید در خانه خود یک یا چند دستگاه تصفیه هوا داشته باشید.

 

بیشتر بدانید:

 

دستگاه تصفیه هوا و مقابله با آلرژی حیوانات خانگی

انتخاب بهترین دستگاه تصفیه هوا برای اتاق خواب

بهترین ماسک برای تصفیه هوای تنفسی

دستگاه تصفیه هوا و مقابله با ذرات معلق

بررسی تاثیر استفاده از دستگاه تصفیه هوا بر مشکلات خواب