دستگاه تصفیه هوا|دستگاه تصفیه هوا رومیزی|دستگاه تصفیه خانگی

811  تعداد بازدید  |  شنبه 4 دی ماه 1400

آلودگی ثانویه در دستگاه تصفیه هوا به پدیده ای گفته میشود که در آن آلودگی های جذب شده توسط فیلترها مجدد به محیط بازمیگردد در این مقاله شرح میدهیم که این پدیده چگونه ایجاد میشود و راه های مقابله با آن کدام است؟

<<آلودگی ثانویه>> در دستگاه تصفیه هوا دقیقاً چیست؟ چگونه می توان از آن جلوگیری کرد؟

 

با توجه به همه‌گیری کووید 19 و آلودگی هوا، آگاهی همگان نسبت به ضرورت دستگاه‌ تصفیه هوا بیشتر و بیشتر می‌شود، اما شاید همه درباره مشکل «آلودگی ثانویه» اطلاعات کمی داشته باشند و حتی برخی از مردم چیزی در مورد آن نشنیده باشند. پدیده "آلودگی ثانویه" در دستگاه تصفیه هوا به این معنی است که: دستگاه تصفیه هوا برای مدت طولانی بدون سرویس به موقع ( تعویض فیلترها ، شست و شوی فیلترهای قابل شست و شو و تمیز کردن سنسورها)استفاده شده است، در نتیجه قدرت تصفیه و کارایی دستگاه تصفیه هوا کاهش می یابد.

طی فرایند تصفیه در دستگاه تصفیه هوا ، باکتری ها و ویروس های هوای اولیه به فیلتر دستگاه تصفیه هوا متصل میشوند و باعث آلودگی هوای پاک ثانویه می گردند. اگر افراد زمان زیادی را در هوای «آلوده ثانویه» بگذرانند، دچار گرفتگی بینی و آلرژی شده و در موارد شدید ممکن است به بیماری مبتلا شوند. بنابراین وقتی از دستگاه تصفیه هوا استفاده می کنید، باید به شدت از پدیده "آلودگی ثانویه" جلوگیری کنید.

 

از آنجایی که عملکرد دستگاه تصفیه هوا به فیلتر های آن بستگی دارد ، سیستم فیلتر باید آلاینده ها را به خود جذب کند ، تجمع طولانی مدت آلاینده ها در اطراف فیلتر، محیطی را برای رشد میکروارگانیسم هایی مانند باکتری ها و ویروس ها فراهم می کند. اگر دستگاه تصفیه هوا به خوبی عایق بندی نشده باشد ، زمانی که آلودگی های روی فیلتر اشباع شوند، ممکن است مستقیماً از طریق فن وارد محیط شوند. کل این فرآیند به اصطلاح «آلودگی ثانویه» نامیده می شود.

 

چگونه پدیده آلودگی ثانویه را تشخیص دهیم؟

 

در واقع، وقتی هوا "به طور ثانویه آلوده" است، به راحتی می توان آن را احساس کرد. به عنوان مثال، هنگامی که دستگاه تصفیه هوا بدون سرویس دوره ای برای مدت طولانی استفاده شود، هوای خارج شده احساس وجود ذرات گرد و غبار را داده و همچنین بوی عجیبی خواهد داشت. این "آلودگی ثانویه" است که نه تنها حاوی گرد و غبار و باکتری است، بلکه ممکن است حاوی آلاینده های شیمیایی مانند ازن و ذرات آلی باشد. اگر افراد برای مدت طولانی در هوای «آلوده ثانویه» تنفس کنند، احتمال ایجاد ناراحتی فیزیکی مانند رینیت و آلرژی بیشتر است. بنابراین ما دستگاه تصفیه هوا را برای تصفیه و پاکسازی هوا می خریم، اما در نهایت به دلیل "آلودگی ثانویه" ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد.

 

 

 

 

 

چگونه مشکل «آلودگی ثانویه» را حل کنیم؟

 

در واقع، همانطور که در بالا ذکر شد، علت اصلی "آلودگی ثانویه" در یک دستگاه تصفیه هوا هنوز هم به صفحه فیلتر، ساختار و مجرای خود دستگاه تصفیه هوا و همچنین عایق بودن آن مربوط می شود. موقعیت فیلتر کربن فعال در دستگاه تصفیه هوا نیز باید در نظر گرفته شود. اگر موقعیت فیلتر در جلو باشد، کربن فعال ذرات هوا و آلاینده های گازی را به طور همزمان جذب می کند. با افزایش ذرات جذب شده، کربن فعال مسدود می شود که باعث کاهش اثر فیلتر می شود. بنابراین این به ما یادآوری می‌کند که تنها با بهینه‌سازی ساختار دستگاه تصفیه هوا، عایق بندی کل دستگاه، بهبود سیستم فیلتراسیون ، سازندگان دستگاه‌ تصفیه هوا واقعاً می‌توانند کیفیت تصفیه هوا را بهبود بخشند.

 

با پیوستن بیشتر و بیشتر تولید کنندگان دستگاه تصفیه هوا، سطح تولید کل صنعت به طور مداوم در حال بهبود است، همچنین به روز رسانی مداوم و عرضه تکنولوژی های جدید ، دستگاه تصفیه هوا را ارتقا داده است. به عنوان مثال، فناوری‌های جدید تصفیه هوا مانند فناوری کامل آب‌بندی ماشین، فیلترهای اکسیداسیون کاتالیزور، حسگرهای حالت جامد و غیره همچنان در حال توسعه هستند، و به شدت اعتماد متخصصان در زمینه تصفیه هوا را افزایش داده اند.

در نهایت تمامی این پیشرفت ها در زمینه تولید دستگاه تصفیه هوا موجب بهبود تجربه مصرف‌کننده و کاهش ایجاد آلودگی ثانویه در دستگاه تصفیه هوا میشوند.