دستگاه تصفیه هوا|دستگاه تصفیه هوا رومیزی|دستگاه تصفیه هوا خانگی

798  تعداد بازدید  |  یکشنبه 5 دی ماه 1400

این روزها استفاده از دستگاه تصفیه هوا در فضای باز بسیار محبوب است. شهرهای بزرگ در سراسر جهان در حال نصب اشکال، اندازه‌ها و فناوری‌های مختلف برای مبارزه با کیفیت پایین هوای محیط در شهر هستند. پکن، هنگ کنگ، دهلی بودجه هنگفتی را به نصب این دستگاه ها اختصاص داده اند.

آیا استفاده از دستگاه تصفیه هوا در  فضای باز موثر است؟

 

این روزها استفاده از دستگاه تصفیه هوا در فضای باز بسیار محبوب است. شهرهای بزرگ در سراسر جهان در حال نصب اشکال، اندازه‌ها و فناوری‌های مختلف برای مبارزه با کیفیت پایین هوای محیط در شهر هستند. پکن، هنگ کنگ، دهلی بودجه هنگفتی را به نصب این دستگاه ها اختصاص داده اند.

برج دود شیان

اما آیا این پروژه ها واقعاً کار می کنند؟ در سال 2018، چین بزرگترین دستگاه تصفیه هوا جهان را با ارتفاع 100 متر نصب کرد و ادعا کرد که این دستگاه هوای پاک را در منطقه ای به وسعت 10 کیلومتر مربع فراهم میکند. این روند استفاده از دستگاه تصفیه هوا در فضای باز در سال 2016 با پروژه Smog Free Project توسط هنرمندی هلندی آغاز شد. یک برج با ارتفاع 7 متر با استفاده از فناوری یونیزاسیون ثبت شده برای تصفیه 30000 متر مکعب هوا در ساعت تنها با استفاده از 1170 وات برق.

با این حال، مطالعات بعدی برای Xian و Smog Free Tower به ناکارآمدی آنها در مقابله با آلودگی هوای عظیم چین که 15 تا 20 برابر حد مجاز بود، پی برد. نتایج مختلف نشان داد که در فاصله 100 متری دستگاه تصفیه هوا کیفیت هوا کاهش یافته و سطح آلودگی افزایش یافته است.

 

 

 

 

 

اما در سال 2019 به گفته سازمان محیط زیست، کمپین چین برای از بین بردن آلودگی هوا، میزان ذرات خطرناک موجود در هوا را در سال گذشته 11 درصد کاهش داد. اما این کشور هنوز راه درازی در پیش دارد تا هوایی که شهروندانش هر روز تنفس می کنند سالم تلقی شود. تنها هشت شهر از 74 شهر مورد بررسی استانداردهای پایه ملی کیفیت هوا را داشتند.

 

در این میان، آگاهی عمومی در حال افزایش است. ماسک‌های آلودگی کالاهایی داغ هستند و استارت‌آپ‌هایی که مدل‌های جدیدی برای دستگاه تصفیه هوا  داخل ساختمان می‌سازند، قیمت‌ها را پایین آورده است. هنگ کنگ اختراع جدیدی را  در یک ایستگاه تصفیه 2 متر در 3 متر در یکی از شلوغ ترین خیابان های خود آزمایش میکند نتایج این آزمایش نشان میدهد که آلودگی هوا در فضای باز به طور متوسط ​​تا 40 درصد کاهش یافته است.

 

 

 

 

 

 

 

تحت نمونه اولیه این دستگاه تصفیه هوا، هوا از ورودی واقع در پایین به داخل سیستم کشیده می شود. سپس جریان هوا از یک فیلتر کیسه ای عبور می کند که در حذف ذرات معلق ریز (PM10 و PM2.5) موثر است.

به طور کلی استفاده از دستگاه تصفیه هوا نمیتواند راه حلی کارآمد برای حذف دائمی آلاینده های مضر از هوا باشد بهتر است کشورهای صنعتی و درحال توسعه تلاش‌ها و هزینه را در علت اصلی منابع مختلف انتشار، متمرکز کرده و نظارت بهتر بر محیط‌زیست را هدف قرار دهند.

 

 

بیشتر بدانید:

 

به کمک این روش ها هوای خانه خود را تازه تر کنید

دستگاه تصفیه هوا و مقابله با آلرژی حیوانات خانگی

آیا دستگاه تصفیه هوا می تواند بوها را از بین ببرد؟

چگونه یک دستگاه تصفیه هوا برای پوست معجزه میکند؟

بررسی تاثیر استفاده از دستگاه تصفیه هوا بر مشکلات خواب