دستگاه تصفیه هوا|دستگاه تصفیه هوا رومیزی|دستگاه تصفیه هوا خانگی

763  تعداد بازدید  |  یکشنبه 12 دی ماه 1400

کنش آلرژیک به مواد آرایشی می تواند از یک بو کشیدن جزئی تا یک حساسیت جدی و پاسخ سیستم ایمنی متغیر باشد.یک دستگاه تصفیه هوا میتواند به جلوگیری از آلرژی کمک کند

آلرژی لوازم آرایشی و بهداشتی و دستگاه تصفیه هوا

 

آلرژی به لوازم آرایشی زمانی اتفاق می افتد که نوعی از لوازم  آرایش یا محصولات مراقبت از پوست باعث واکنش آلرژیک، چه از طریق تماس یا از طریق استنشاق شود. واکنش آلرژیک به مواد آرایشی می تواند از یک بو کشیدن جزئی تا یک حساسیت جدی و پاسخ سیستم ایمنی متغیر باشد. لوازم آرایشی می تواند به شکل کرم، پودر، صابون، شامپو، عطر، نرم کننده، دئودورانت و غیره باشد... در واقع هر چیزی که روی پوست شخص قرار می گیرد.

 

درماتیت تماسی

 

درماتیت تماسی زمانی اتفاق می افتد که فرد به مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی حساس باشد. درماتیت تماسی می تواند منجر به ایجاد حساسیت در قسمتی از بدن که با مواد آرایشی پوشانده شده است، شود. آسیب به پوست در اثر استفاده از لوازم آرایشی، در واقع یک پاسخ ایمنی در برابر برخی از مواد شیمیایی موجود در این لوازم است. اینجاست که یک دستگاه تصفیه هوا می تواند کمک کننده باشد.

 

آلرژی چگونه رخ میدهد؟

 

جالب اینجاست که لوازم آرایشی نیز می توانند در هوا پخش شوند. انواع پودرها می توانند هنگام استفاده در هوا منتقل شوند. پودر به ذرات معلق تبدیل می شود و می تواند از اتاقی به اتاق دیگر پخش شود. اگر یکی از اعضای خانواده به مواد شیمیایی موجود در پودر حساس باشد، زمانی که پودر با پوست تماس برقرار میکند یا زمانی که پودر را استنشاق می کنید، بدن واکنش نشان می دهد. غشاهای مخاطی بسیار حساس هستند و احتمالاً اولین جایی هستند که در آن واکنش احساس می شود. به عنوان مثال، افراد حساس ممکن است دچار اشک چشم، آبریزش بینی یا خارش گلو شوند.

 

افراد همچنین ممکن است به بو یا بخارات مواد آرایشی حساس باشند. تقریباً همه لوازم آرایشی به نوعی معطر هستند. بوهای موجود در لوازم آرایشی شامل ترکیبات آلی فرار هستند. گاهی اوقات رایحه ها قوی اند (مانند شامپوها، نرم کننده ها، کرم ها) و گاهی اوقات بسیار ملایم هستند (مانند کرم پودر، سایه چشم، مرطوب کننده های دست). گاهی اوقات رایحه ها بخشی جدایی ناپذیر از لوازم آرایشی (مانند عطر) هستند. ما در دنیایی زندگی می کنیم که مملو از رایحه ها و مواد شیمیایی است که در طبیعت یافت نمی شوند.

 

عطرهای موجود در هوا می توانند بر آلرژی حیوانات خانگی نیز تأثیر بگذارند. و دستگاه تصفیه هوا با عملکرد بالا که از انسان ها محافظت می کند از حیوانات خانگی نیز محافظت می کند. استفاده روزافزون از عطرها در محصولات حیوان خانگی ممکن است یکی از دلایل افزایش بیماری های تنفسی در گربه ها باشد. دامپزشکان توصیه می‌کنند از شامپوها یا اسپری‌های معطر برای حیوانات خانگی استفاده  نکنید. به یاد داشته باشید، برای حیوانات خانگی ما دشوار است که علائم یا احساسات خود را گزارش کنند.

 

 

 

 

 

آیا دستگاه تصفیه هوا می تواند کمک کند؟

 

پاسخ کوتاه بله است! یک دستگاه تصفیه هوا، در صورت داشتن فیلتر کربن فعال ، می تواند بیشتر خطرات را برای افراد حساس از بین ببرد. به یاد داشته باشید که یک دستگاه تصفیه هوا فقط می تواند مشکل را در داخل خانه، در اتاقی که دستگاه تصفیه هوا در آن قرار دارد، برطرف کند.

 

چه نوعی از دستگاه تصفیه هوا برای حساسیت به لوازم آرایشی مناسب است؟

 

این بستگی به نوع حساسیت یا آلرژی دارد که فرد از آن رنج می برد. اگر درماتیت تماسی باشد، احتمالاً مشکل ذرات معلق در هوا حاصل از پودرها یا اسپری ها است. در این صورت، دستگاه تصفیه هوا مناسب باید دو فیلتر متفاوت داشته باشد: یک فیلتر کربن و یک فیلتر هپا. یک فیلتر کربن ، مواد شیمیایی، بوها و ترکیبات آلی فرار (VOCs) را جذب می کند. فیلترهای HEPA در جذب ذرات بسیار ریز تا 0.3 میکرون بسیار خوب هستند.

 

اگر مشکل حساسیت به بو و بخار باشد، دستگاه تصفیه هوا مناسب دستگاهی است که حاوی نوعی ماده جاذب مانند زئولیت یا کربن فعال باشد. این مواد گازها و مواد شیمیایی را از هوا جذب می کنند. هر چه دستگاه تصفیه هوا دارای مواد جاذب بیشتری باشد، می تواند مواد بیشتری را جذب کند (و ماندگاری بیشتری خواهد داشت).

 

آیا دستگاه تصفیه هوا به بهبود آلرژی های پوستی کمک می کند؟

 

از آلرژی جلوگیری می کند

اگر با آلرژی های پوستی مواجه هستید، آلاینده های هوا می توانند باعث زخم شدن پوست و حساسیت پوستی شوند. یک دستگاه تصفیه هوا که محیط را از این آلاینده های مضر پاک می کند، می تواند از پوست شما محافظت کند.

 

توجه داشته باشید برای خرید هرنوعی از دستگاه تصفیه هوا ،ظرفیت تصفیه کنندگی باید با اندازه اتاقی که در آن قرار دارد مطابقت داشته باشد. دستگاه تصفیه هوا باید بتواند هوای اتاق را حداقل 4-5 بار در ساعت جابه جا کند. برای به حداکثر رساندن کارایی دستگاه تصفیه هوا، تمام فیلترها باید به صورت دوره ای کنترل و تعویض شوند.

 

 

بیشتر بدانید:

 

آیا لازم است دستگاه تصفیه هوا دائم روشن باشد؟

یک دستگاه تصفیه هوا چقدر برق مصرف میکند؟

6 نکته برای غلبه بر آلرژی های زمستانی

مزایای دستگاه تصفیه هوا برای هوای سرد

یک دستگاه تصفیه هوا چقدر برق مصرف میکند؟