دستگاه تصفیه هوا|دستگاه تصفیه هوا رومیزی|دستگاه تصفیه هوا خانگی

724  تعداد بازدید  |  دوشنبه 13 دی ماه 1400

در یخبندان شدید ، طوفان ها و بارش برف شومینه یا اجاق هیزمی فضایی دنج را برای استراحت فراهم میکند. اگرچه گرما و بوی آتش آرامش بخش است، اما ممکن است متوجه نباشید که استنشاق دود چوب ممکن است برای شما خوب نباشد.در این مقاله بررسی میکنیم که چگونه میتوان به کمک دستگاه تصفیه هوا محیطی سالم را برای صرف زمان کنار شومینه فراهم آورد

مقابله با آلاینده های حاصل از شومینه و اجاق چوبی به کمک دستگاه تصفیه هوا

 

در یخبندان شدید ، طوفان ها و بارش برف شومینه یا اجاق هیزمی فضایی دنج را برای استراحت فراهم میکند. اگرچه گرما و بوی آتش آرامش بخش است، اما ممکن است متوجه نباشید که استنشاق دود چوب ممکن است برای شما خوب نباشد.

 

بیش از 27 میلیون خانه در ایالات متحده دارای شومینه است و بسیاری از آنها چوب می سوزانند. طبق گفته اداره خدمات بهداشتی ، تا 70 درصد دود ناشی از دودکش ها به خانه های مجاور باز می گردد. ذرات ریز موجود در دود چوب به قدری کوچک هستند که حتی پنجره‌ها و درهای محکم نمی‌توانند مانع ورود آن‌ها شوند. حتی اگر در خانه خود شومینه ندارید، کیفیت هوای داخل خانه ممکن است تحت تأثیر شومینه های محله شما قرار گیرد.

 

هنگام سوختن چوب چه آلاینده های هوا منتشر می شود؟

هنگام سوزاندن چوب ، دود تشکیل می شود، اما انتشار آن بر اساس شدت آتش و محل سوختن آتش متفاوت است. به گفته آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA)، زمانی که چوب به طور کامل نسوزد، دود تولید شده حاوی ذرات معلق همراه با مونوکسید کربن، بنزن، فرمالدئید، آکرولئین، هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای و سایر آلاینده های هوا است.

 

آیا استنشاق دود چوب اثراتی بر سلامتی دارد؟

بله، استنشاق مقدار قابل توجهی دود چوب به خصوص برای افراد حساس می تواند مضر باشد. به گفته انجمن ریه آمریکا ، "انتشار دود چوب ... می تواند باعث سرفه، خس خس سینه، حملات آسم، حملات قلبی، سرطان ریه، و مرگ زودرس شود."

 

بزرگترین نگرانی ناشی از انتشار دود ذرات معلق (PM)هستند، به این دلیل که اندازه آن ها بسیار کوچک است و علائم بالقوه ای مانند سوزش چشم، بینی و گلو ایجاد میکنند.

 

 

 

 

تفاوت بین شومینه و اجاق چوبی چیست؟

شومینه در سوزاندن چوب یا گرم کردن خانه شما به عنوان اجاق هیزمی کارآمد نیست. در عوض، بیشتر صاحبان خانه از شومینه به عنوان منبع کوچک و مستقیم گرما در یک روز سرد یا برای ایجاد فضایی دنج به خانه استفاده می کنند. در حالی که نشستن در نزدیکی شومینه ممکن است احساس گرما در شما ایجاد کند، بیشتر گرمای ایجاد شده از یک شومینه چوب سوز از طریق دودکش خارج می شود. متمایز از شومینه ها، اجاق های چوبی برای گرم کردن کل فضا طراحی شده اند.

 

چگونه تاثیر شومینه و اجاق گاز را بر هوای داخل خانه کاهش دهیم

شومینه و اجاق های چوبی هردو پتانسیل تولید سطوحی از آلاینده های هوا را دارد. برای به حداقل رساندن آلاینده های هوا در خانه، مهم است که همه گزینه ها و همچنین اقدامات احتیاطی را برای هر گزینه در نظر بگیرید.

مراقب آنچه می سوزانید باشید: سوزاندن مواد دیگر می تواند مواد شیمیایی سمی یا مضر را آزاد کند. طبق مقاله EPA ، این مواد عبارتند از: زباله‌های خانگی (مقوا، پلاستیک، فوم، جعبه‌ها و بسته‌بندی‌ها)؛ چوب پوشش داده شده، رنگ شده و تحت فشار. تخته سه لا، تخته خرده چوب یا هر چوبی که روی آن چسب داشته باشد. چوب پوسیده کپک زده و مرطوب؛ پلاستیک، آزبست، لاستیک، کود و بقایای حیوانی.

آتش داغ بسازید: آتش داغ کارآمدتر و ایمن تر می سوزد.

از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید: دستگاه تصفیه هوا به کاهش آلاینده های هوای داخل خانه کمک می کنند و هوای پاک تری را در فضای اطراف خود پخش می کند. دستگاه تصفیه هوا باید حتما مجهز به فیلتر ضد بو باشد که در ادامه بیشتر به آن میپردازیم.

 

چگونه دستگاه تصفیه هوا به رفع  آلاینده های حاصل از دود کمک می کنند

دستگاه تصفیه هوا از ترکیبی از فیلترها برای حذف آلاینده های موجود در دود استفاده می کند. در دستگاه تصفیه هوا استاندارد، فیلتر کربن فعال گازهای بد بو ناشی از دود را کاهش می دهد در حالی که فیلتر HEPA ذرات دودی را که در دستگاه تصفیه هوا جریان می یابد، جذب می کند.

 

دستگاه های تصفیه هوای نایس  همچنین یک فیلتر ضدبو را ارائه می دهند که با فیلتر HEPA واقعی و کربن فعال با کارایی بالا مهندسی شده است تا به از بین بردن آلاینده های دود، بوها و VOC های خاصی مانند فرمالدئید کمک کند.

 

اغلب مدل های دستگاه تصفیه هوا نایس مجهز به یک پیش فیلتر، یک فیلتر مدیم، فیلتر هپا یا الپا و فیلتر ضدبو هستند. با وجود این فیلترها گازهای شیمیایی موجود در هوا، دود سیگار، موی حیوانات خانگی و باکتری و ویروس ها از بین می‌روند. دستگاه تصفیه هوا نایس به نشانگر میزان آلودگی هوا نیز مجهز است. همچنین یک حالت مخصوص خواب و یک حالت خودکار دارد. در حالت مخصوص خواب صدای دستگاه به حداقل می‌رسد تا مزاحم خواب افراد نشود. صدای تولید شده توسط دستگاه تصفیه هوا در حالت عادی 50 دسیبل است. در حالت خودکار هم دستگاه تصفیه هوا میزان آلودگی هوا را تشخیص می‌دهد و با توجه به آن سرعت فن ومیزان هوای خروجی از دستگاه را تنظیم میکند. مدل CHA-N500A به تایمر نیز مجهز است و کاربر می‌تواند هنگام مدت طولانی بیرون رفتن از خانه یا نظافت تایمر را تنظیم کند تا دستگاه  تصفیه هوا سر وقت خاموش یا روشن شود. در پایان مدل CHA-N500A مجهز به سیستم یون ساز است که در تصفیه کردن هوا نقش موثری دارد و این کار را برای دستگاه  تصفیه هوا آسان‌تر می‌کند.

 

 

بیشتر بدانید:

 

پنج اشتباه رایج در مورد دستگاه تصفیه هوا

آیا خرید دستگاه تصفیه هوا هدر دادن پول است؟

بررسی انواع فیلترهای هپا در دستگاه تصفیه هوا

آیا دستگاه تصفیه هوا به بهبود آلرژی کمک می کند؟

یک دستگاه تصفیه هوا چقدر برق مصرف میکند؟