دستگاه تصفیه هوا| دستگاه تصفیه هوا رومیزی|دستگاه تصفیه هوا خانگی

765  تعداد بازدید  |  سه شنبه 19 بهمن ماه 1400

خرید یک دستگاه تصفیه هوا با کیفیت بالا با ترکیبی از فیلتر هپا و فیلتر کربن فعال اولین قدم در حذف آلاینده های خطرناک خانه شما است. اما، برای به حداکثر رساندن کامل پتانسیل دستگاه تصفیه هوا خود، یافتن مکان مناسب برای آن مهم است. در اینجا عواملی وجود دارد که باید قبل از تصمیم گیری در نظر بگیرید.

شما به سلامتی خود اهمیت می دهید به آنچه می خورید، تناسب اندامتان و میزان استراحتتان توجه دارید. اما، یکی از مواردی که ممکن است فراموش کرده باشید، کیفیت هوایی است که وارد بدن خود می کنید. در سطح جهان، کیفیت پایین هوا مسئول 4.2 میلیون مرگ در سال و طیف وسیعی از مشکلات بهداشتی است. و این نگرانی های بهداشتی به شهرهای شلوغ محدود نمی شود. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، 91 درصد مردم در مکان‌هایی زندگی می‌کنند که هوای ناسالم دارند.

 

خرید یک دستگاه تصفیه هوا با کیفیت بالا با ترکیبی از فیلتر هپا و فیلتر کربن فعال اولین قدم در حذف آلاینده های خطرناک خانه شما است. اما، برای به حداکثر رساندن کامل پتانسیل دستگاه تصفیه هوا خود، یافتن مکان مناسب برای آن مهم است. در اینجا عواملی وجود دارد که باید قبل از تصمیم گیری در نظر بگیرید.

 

 

 

 

 

 

کدام قسمت از خانه شما کثیف ترین هوا را دارد؟

هیچ کس بهتر از شما خانه شما را نمی شناسد. آیا زیرزمین شما دارای کپک است؟ آیا بوی ماهی چند روز بعد از پختن آن در آشپزخانه شما باقی می ماند؟ آیا اتاق خواب شما پر از موهای حیوان خانگی است؟

برای استفاده کامل از دستگاه تصفیه هوا، بهتر است آن را درست در منبع آلودگی قرار دهید. فیلتر HEPA گرد و غبار، کپک و موهای حیوانات خانگی را از بین می برد، در حالی که فیلتر کربن فعال از شر هر گونه بو یا گازهای مضر خلاص می شود. استفاده از دستگاه تصفیه هوا در اتاق هایی که کثیف ترین هوا را دارند و تا حد ممکن نزدیک به منبع آلاینده ها هستند بهترین راه برای تمیز نگه داشتن هوای داخل خانه است.

 

اتاق شما چقدر بزرگ است؟

اگر دستگاه تصفیه هوا فقط می تواند اتاق خواب کوچک شما را  تصفیه کند، در فضای بزرگ نشیمن خانه کارایی مناسبی نخواهد داشت. از طرف دیگر، استفاده از یک دستگاه تصفیه هوا طراحی شده برای فضاهای بزرگ در آشپزخانه کوچک شما اتلاف انرژی خواهد بود.

 

وقتی صحبت از دستگاه تصفیه هوا  به میان می‌آید، اندازه اتاق مهم است و بهترین راه برای یافتن اینکه کدام دستگاه تصفیههوا برای اتاق شما مناسب‌تر است، تعیین CADR است. CADR نشان می دهد که چه مقدار هوا در یک ساعت برای حذف سه آلاینده خاص (دود، گرده و گرد و غبار) فیلتر می شود. اساساً هرچه عدد CADR بیشتر باشد، دستگاه تصفیه هوا سریعتر هوا را فیلتر می کند.

 

به طور کلی، CADR دستگاه تصفیه هوا باید حداقل برابر با دو سوم مساحت اتاق باشد.

 

 

جریان هوا چقدر است؟

دستگاه تصفیه هوا در جذب هوا فوق العاده است. اما، هرچه هوای بیشتری در دسترس آنها باشد، سریعتر می توانند آن را تمیز کنند قرار دادن یک دستگاه تصفیه هوا در نزدیکی نقاط ورودی هوا می تواند آلاینده ها را قبل از اینکه کیفیت هوای کل خانه شما را کاهش دهند از بین ببرد.  قرار دادن دستگاه تصفیه هوا در نزدیکی پنجره یا نزدیک درب معمولاً بهترین گزینه است. دلیل دیگر برای قرار دادن دستگاه تصفیه هوا در نزدیکی مناطقی با جریان هوای زیاد این است که هوای متحرک انرژی کافی برای بلند کردن گرد و غبار، کپک ها و بسیاری از ذرات دیگر دارد که سپس این آلاینده ها به خوبی جذب دستگاه تصفیه هوا میشوند و  دستگاه با  حذف تمامی آن ها جریان هوایی سالم به محیط شما باز می گرداند.

این روش استفاده به طور ویژه زمانی مفید است که حیوان خانگی دارید و آن ها محدود به اتاق های خاصی از خانه هستند. قرار دادن یک دستگاه تصفیه هوا بین اتاق ها از نفوذ شوره و مواد حساسیت زا به بقیه خانه شما جلوگیری می کند.

گوشه های خانه بدترین مکان هستند. اکثر دستگاه های تصفیه هوا ، هوا را از طریق دریچه های جلوی دستگاه وارد می کنند. مسدود کردن آن دریچه‌ها عملکرد دستگاه تصفیه‌ هوا شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

 

به طور کلی یک قانون خوب است که مطمئن شوید دستگاه تصفیه هوا حداقل 30سانتی متر  فضا در جلو، پشت و کناره های آن دارد، در واقع، هرچه موانع موجود در اتاق کمتر باشد،دستگاه تصفیه هوا بهتر می تواند هوا را تمیز نگه دارد.

 

ارتفاع آن از سطح زمین چقدر خواهد بود؟

هوای داخل خانه فقط به صورت افقی حرکت نمی کند، بلکه به صورت عمودی نیز حرکت می کند، مانند کف تا سقف. حرکت عمودی در درجه اول با تغییرات دما تعیین می شود. همانطور که می دانید هوای گرم تر بالا می رود.

با قرار دادن یک دستگاه تصفیه هوا در فاصله یک متری از زمین، می توانید حرکت هوای افقی و عمودی را نیز به خوبی کنترل کنید. برای استفاده از جریان هوای عمودی، دستگاه های کوچکتر را می توان روی میز قرار داد،  و دستگاه های بزرگتر را روی دیوار نصب کرد.

 

چه وسایل الکترونیکی در این نزدیکی هستند؟

دستگاه های تصفیه هوا، مانند سایر لوازم الکترونیکی کوچک، بر روی طول موج کار می کنند. اگر دستگاه تصفیه هوا خود را خیلی نزدیک به سایر لوازم الکترونیکی قرار دهید، ممکن است با یکدیگر تداخل داشته باشند. تصفیه‌کننده‌هایی که به اجزای فن‌آوری بالا متکی هستند، به ویژه در برابر تداخل آسیب‌پذیرترند.

 

اتاق چقدر مرطوب است؟

هر چه هوا مرطوب‌تر باشد، سنگین‌تر است رطوبت می‌تواند کیفیت کار دستگاه تصفیه هوا را تحت تاثیر قرار دهد. حمام و آشپزخانه دو اتاقی هستند که بسیار مرطوب می شوند و در عین حال بیشتر به تصفیه هوا نیاز پیدا میکنند.

 

برای اتاق‌های مرطوب‌تر، برای حداکثر اثربخشی، از رطوبت‌گیر همراه با دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید.

 

آیا باید آن را در یک مکان نگه دارید؟

نه! دستگاه های تصفیه هوا به اندازه کافی سبک هستند که به راحتی می توان آنها را جابجا کرد. تا زمانی که جریان هوای کافی در هر اتاق وجو داشته باشد، دلیلی وجود ندارد که نتوانید دستگاه تصفیه هوا را از مکانی به مکان دیگر منتقل کنید. در واقع، بدون داشتن یک دستگاه تصفیه هوا در هر اتاق، جابجایی منظم یک دستگاه ممکن است موثرترین راه برای تمیز نگه داشتن تمام قسمت های هوای داخل خانه شما باشد.