دستگاه تصفیه هوا رومیزی|دستگاه تصفیه هوا|دستگاه تصفیه هوا خانگی

917  تعداد بازدید  |  چهارشنبه 25 اسفند ماه 1400

فرمالدئید گازی بی رنگ، قابل اشتعال و با بوی قوی است که قرار گیری در معرض آن میتواند در دراز مدت موجب ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان شود

فرمالدئید چیست؟

فرمالدئید گازی بی رنگ، قابل اشتعال و با بوی قوی است که متعلق به گروهی از ترکیبات آلی به نام آلدئید است که از اکسیداسیون الکل ها به وجود می آید. یکی دیگر از آلدئیدهای معمولی استالدئید است، یک ماده شیمیایی رایج در محیط که ممکن است از تجزیه اتانول نیز در بدن ایجاد شود.

 

قرار گرفتن در معرض فرمالدهید می تواند منجر به ابتلا به انواع بیماری از جمله سرطان شود EPA هشدار می دهد که "قرار گرفتن در معرض فرمالدهید می تواند منجر به علائمی مانند آبریزش چشم، احساس سوزش در چشم ها و گلو، حالت تهوع شده  و مشکل در تنفس را ایجاد کند. این اثرات اغلب در افرادی که در معرض سطوح بالا (بیش از 0.1 قسمت در میلیون) قرار داشتند، دیده می شود.

 

غلظت بالا همچنین ممکن است باعث حملات در افراد مبتلا به آسم شود. برخی از افراد ممکن است پس از قرار گرفتن در معرض VOC به مدت طولانی یا در غلظت های بالا، نسبت به فرمالدئید حساسیت پیدا کنند.

 

 

مراحل حذف فرمالدئید

مشکل اینجاست که فرمالدئید یکی از پرمصرف‌ترین مواد شیمیایی است و در بسیاری از محصولات خانگی، پنهان می‌شود. حتی اگر قبل از خرید هر چیزی دقت لازم را انجام دهید، کارشناسان معتقدند که اجتناب از فرمالدئید تقریبا غیرممکن است. این به یک نگرانی بزرگ برای سلامت عمومی تبدیل شده است، زیرا این ماده شیمیایی با خطر سرطان بینی و گلو، سرطان خون و بسیاری از بیماری های دیگر مرتبط است.

 

 

کاهش منابع فرمالدئید

در صورت امکان، جایگزین های سالم تری را انتخاب کنید به فضای خانه یا دفتر خود بروید و فهرستی از موارد حاوی فرمالدئید تهیه کنید:

 

ساخت و ساز مصالح ساختمانی

مبلمان، فرش

چسب، رنگ، لاک،

لباس هایی مانند پارچه های پرسی

محصولات کاغذی

محصولات ناخن

خوشبو کننده هوا، نرم کننده پارچه، محصولات معطر

لوازم آرایشی

دود تنباکو

 

 

 

 

 

 

حذف فرمالدئید با کربن فعال

تنها راه حذف واقعی فرمالدئید از هوای داخل خانه، استفاده از یک دستگاه تصفیه هوا است که حاوی فیلتر کربن فعال باشد. هر نوعی از دستگاه تصفیه هوا نمی تواند فرمالدئید را حذف کند. در واقع، مدل‌های موجود در اکثر فروشگاه‌های بزرگ فاقد فیلترهای لازم برای حذف فرمالدئید و سایر مواد شیمیایی خطرناک هستند. آنها اغلب تنها به فیلترهای HEPA متکی هستند که فقط ذرات و گرد و غبار را به دام می اندازند.

 

 

چگونه کربن فعال فرمالدئید را حذف می کند

بهترین گزینه برای فیلتراسیون شیمیایی و بو، کربن فعال گرانولی است. کربن فعال از مواد طبیعی مانند زغال چوب یا پوسته نارگیل ساخته می شود. با اکسیژن تصفیه می شود تا بسیار متخلخل شود، به طوری که بتواند مواد شیمیایی، گازها و بوهای گازها یا مایعات را جذب کند. جذب (متفاوت از جذب عادی) یک واکنش شیمیایی بین ترکیبات آلی فرار مانند فرمالدئید و سطح کربن فعال را توصیف می کند که به معنای واقعی کلمه فرمالدئید را در کربن به دام می اندازد. این بدان معناست که هرچه کربن فعال بیشتری داشته باشید، مدت طولانی تری VOCهایی مانند فرمالدئید را جذب می کند. اگر کربن فعال و فیلتر HEPA را در یک دستگاه تصفیه هوا ترکیب کنید، همچنین ذرات، میکروارگانیسم‌ها و آلرژن‌های بیشتری  را حذف خواهید کرد.

 

 

کربن: کارآمدترین راه برای حذف VOCs

دستگاه تصفیه هوا مجهز به فیلترهای کربن فعال می توانند فرمالدئید و صدها ماده شیمیایی دیگر را از هوای محیط حذف کنند. کربن فعال در حذف فرمالدئید دارای راندمان بالایی است. در یک آزمایش مستقل، یک دستگاه تصفیه هوا با فیلتر کربن فعال 18 پوندی توانست سطوح بالای فرمالدئید را از یک اتاق بسته در کمتر از 6 ساعت حذف کند.

 

وجود فرمالدئید

از آنجایی که فرمالدئید یک گاز در دمای اتاق است، محصولاتی که از آن در ساخت خود استفاده می کنند ممکن است این ماده شیمیایی را به هوا "نشت کنند". به این فرآیند خروج گاز می گویند. برخی از اقلام خانگی که می توانند فرمالدئید را خارج کنند عبارتند از:

 

تخته خرده چوب یا سایر محصولات چوبی چسب دار مورد استفاده در ساخت و ساز و مبلمان.

فوم اوره فرمالدئید - در بالشتک های صندلی، روکش فرش و سایر محصولات استفاده می شود.

پارچه های مصنوعی، به ویژه آنهایی که پرس دائمی یا پرده های چین دار هستند.

محصولات کاغذی مانند دستمال کاغذی و دستمال کاغذی که در هنگام خیس شدن مقاومت می کنند، از مقادیر کمی رزین فرمالدئید استفاده می کنند.

 

 

بیشتر بدانید:

 

خانه خود را برای بهار آماده کنید

آیا دستگاه تصفیه هوا میتواند سلامت ریه و قلب شما را بهبود ببخشد؟

سطح صدا دستگاه تصفیه هوا در چه حدی است؟

آیا دستگاه تصفیه هوا برای نوزادان ایمن است؟

سوالاتی که قبل از خرید دستگاه تصفیه هوا باید از خود بپرسید