دستگاه تصفیه هوا | تصفیه هوا | دستگاه تصفیه هوای رومیزی

1038  تعداد بازدید  |  شنبه 17 مهر ماه 1400

محققان گزارش می دهند کودکانی که در معرض ذرات ریز آلودگی در فضای باز قرار دارند تا 78 درصد بیشتر در معرض ابتلا به اوتیسم هستند.

آلودگی هوا و ابتلا به بیماری اوتیسم

 

آلودگی هوا یکی از نگرانی های عمومی است و تخمین زده می شود که سالانه 4.2 میلیون نفر در سراسر جهان جان خود را به همین دلیل از دست می دهند. آلاینده های فضای باز باعث ایجاد بار زیاد بیماری و مرگ زودرس در کشورهایی از جمله چین و هند و به ویژه در مناطق پرجمعیت می شوند.

محققان گزارش می دهند کودکانی که در معرض ذرات ریز آلودگی در فضای باز قرار دارند تا 78 درصد بیشتر در معرض ابتلا به اوتیسم هستند.

مطالعه کودکان در شهر شانگهای از بدو تولد تا سه سال نشان داد که قرار گرفتن در معرض ذرات ریز (PM2.5) ناشی از اگزوز خودروها ، انتشار گازهای گلخانه ای صنعتی و سایر منابع آلودگی محیط ، خطر ابتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) را تا 78 درصد افزایش می دهد.

دانشمندات معتقدند: "علل اوتیسم پیچیده هستند و به طور کامل شناخته نشده اند ، اما عوامل محیطی علاوه بر عوامل ژنتیکی به طور فزاینده ای موثر هستند."

مغزهای در حال رشد کودکان خردسال بیشتر در معرض آسیب از محیط قرار دارند و چندین مطالعه نشان داده است که قرار گرفتن  در معرض آلودگی هوا می تواند بر عملکرد مغز و سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد.

در مطالعه ای جدید ، محققان آزمایش هایی را روی موش ها انجام دادند و دریافتند که قرار گرفتن در معرض گازهای خروجی دیزل می تواند باعث تغییرات ظریف در ساختار قشر مخ (لایه بیرونی بافت عصبی) شود در نهایت این موضوع منجر به تغییرات رفتاری از جمله افزایش رفتارهای تکراری ، اختلال در ارتباطات و نقص در تعاملات اجتماعی میگردد که همگی نشانه های ابتلا به اوتیسم هستند

 

بررسی انواع آلاینده ها در ابتلا به اوتیسم

در این مطالعه اثرات سه نوع ذرات معلق (PM1 ، PM2.5 ، PM10) - که اثرات جانبی تولید گازهای گلخانه ای، آلودگی وسایل نقلیه ، فعالیت های ساختمانی و گرد و غبار جاده هستند ، مورد بررسی قرار گرفت. هرچه ذرات معلق در هوا کوچکتر باشند ، قادر به نفوذ به ریه ها و ورود به جریان خون هستند که باعث ایجاد طیف وسیعی از بیماری های جدی می شود.

با وجود این واقعیت که ذرات کوچکتر مضرتر هستند ، هیچ استاندارد یا سیاستی برای آلودگی هوا PM1 وجود ندارد. "

 

مطالعه جدید نشان داد که خطر ابتلا به اوتیسم  با قرار گرفتن در معرض 10 میکروگرم PM2.5 در هر متر مکعب هوا (mcg/m3) در اوایل دوران کودکی 64 درصد و 31 درصد در دوران قبل از تولد افزایش می یابد. در دوران قبل از تولد ، بیشترین خطر در سه ماهه سوم مشاهده شده است.

 

 

 

 

دیوکسین ها به عنوان عوامل خطر بالقوه برای اختلال طیف اوتیسم

 

دیوکسینها محصولات جانبی ناخواسته طیف وسیعی از فرایندهای تولید از جمله ذوب ، سفید شدن خمیر کاغذ با کلر و ساخت برخی از علف کش ها و آفت کش ها هستند.

اختلال طیف اوتیسم (ASD) به دلیل شیوع سریع آن در دهه های اخیر به عنوان یکی از نگرانی های اصلی بهداشت عمومی مطرح شده است. تصور می شود عوامل محیطی به طور قابل توجهی در ابتلا به اوتیسم (ASD) نقش دارند.

به عنوان گروهی از آلاینده های آلی پایدار معمولی ، مشخص شده است که دیوکسین ها تأثیر منفی بر رشد مغز انسان دارند.

ثابت شده است که قرار گرفتن در معرض دیوکسین ها در دوره های بحرانی رشد ، خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش می دهد.

 

راه حل

برای از بین بردن pm 2.5  لازم است از دستگاه تصفیه هوا بهره ببرید، توجه داشته باشید که یک دستگاه تصفیه هوا در صورتی که به فیلتر هپا مجهز باشد میتواند ذرات آلاینده ( pm2.5) را از هوا حذف کند.

خرید دستگاه تصفیه هوا مجهز به فیلتر هپا هزینه بالایی به همراه دارد و ممکن است صرف این مقدار هزینه برای شما مقدور نباشد اما توجه داشته باشید با سرمایه گذاری بر روی یک دستگاه مجهز به فیلتر هپا تا 99.97% از آلاینده ها فیلتر خواهند شد و میتوانید هوایی سالم و پاک را برای خانواده و فرزندانتان به ارمغان آورید و از مشکلات و بیماری های مختلف در آینده جلوگیری کنید.

 

بیشتر بدانید:

 

کیفیت هوای خانه شما در فصل پاییز کاهش می یابد!!

به کمک این روش ها هوای خانه خود را تازه تر کنید

دستگاه تصفیه هوا و مقابله با آلرژی حیوانات خانگی

آیا دستگاه تصفیه هوا میتواند به جلوگیری از بیماری اختلال شناختی و آلزایمر کمک کند؟

چگونه می توان کیفیت هوا را بدون دستگاه تصفیه هوا در خانه خود آزمایش کرد؟