دستگاه تصفیه هوا | تصفیه هوا | دستگاه تصفیه هوای رومیزی

909  تعداد بازدید  |  شنبه 8 آبان ماه 1400

اگر می خواهید کیفیت هوای داخل خانه خود را ارتقا دهید ، خرید دستگاه تصفیه هوا ایده خوبی است. با این حال ، استفاده از دستگاه تصفیه هوا معایبی دارد که باید قبل از سرمایه گذاری در نظر بگیرید.

معایب یک دستگاه تصفیه هوا چیست؟

اگر می خواهید کیفیت هوای داخل خانه خود را ارتقا دهید ، خرید دستگاه تصفیه هوا ایده خوبی است. با این حال ، استفاده از دستگاه تصفیه هوا معایبی دارد که باید قبل از سرمایه گذاری در نظر بگیرید.

 

معایب دستگاه های تصفیه هوا عبارتند از:

 

شما باید پنجره ها را بسته نگه دارید

سرویس و نگهداری مرتب

فیلترهای قدیمی کیفیت هوا را بدتر می کنند

دستگاه تصفیه هوا به فضای آزاد در اطراف خود نیاز دارد

دستگاه های تصفیه هوا کاملاً بی صدا نیستند

تولید ازن

همه مشکلات کیفیت هوای داخل را حل نمی کند

بسیاری از دستگاه های تصفیه هوا بو را از بین نمی برند

هزینه تعویض فیلتر

هزینه های اولیه خرید

این یک دستگاه الکتریکی دیگر است که در خانه شما کار می کند و برق مصرف میکند

 

در حین اجرای تصفیه کننده هوا ، لازم است پنجره ها بسته شوند

این یکی از معایب اصلی دستگاه تصفیه هوا است. به طور معمول ، اگر می خواهید کیفیت هوا در خانه خود را بهبود ببخشید ، چند پنجره را باز کرده و نسیم خنکی را به داخل خانه می اورید. از آنجا که هوای داخل خانه به طور معمول حدود 3 تا 5 برابر بدتر از هوای بیرون است ، تهویه همچنان مهمترین کاری است که باید برای بهبود کیفیت هوای داخل انجام دهید

 

در کنار تهویه ، یک دستگاه تصفیه هوا روی کیفیت هوای شما معجزه می کند. با این حال ، شما نمی توانید هر دو را انجام دهید. هنگامی که هوا دائماً در حال تعویض با هوای جدید در خارج است ، یک تصفیه کننده هوا هوای داخل خانه شما را بهبود نمی بخشد.

 

توصیه می کنم اغلب از تهویه استفاده کنید و فقط در مواقعی که نمی خواهید پنجره ای را باز کنید از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید. دستگاه تصفیه هوا زمانی عالی است که به عنوان مثال ، سر و صدای بیرونی یا آب و هوا اجازه تهویه مداوم را نمی دهد.

 

 

 

بهترین زمان برای باز کردن پنجره ای برای تهویه طبیعی

تهویه برای حفظ هوای نسبتاً سالم داخل خانه مهم است. با این حال ، کیفیت هوای بیرون از خانه به طور مداوم در طول روز تغییر می کند ، بیشتر به دلیل ترافیک. بنابراین ، برخی از ساعت ها برای ورود به هوای تازه مناسب تر از ساعات دیگر است.

 

تمیزترین هوای بیرون در این ساعات یافت می شود:

 

بین ساعت 4:00 تا 6:00

بین ساعت 12:00 تا 16:00

بین ساعت 22:00 تا 1:00

به عبارت دیگر ، درست قبل از شروع ترافیک صبح ، هوا نسبتاً تمیز است. در وسط روز ، ترافیک و آلودگی هوا کاهش می یابد ، قبل از اینکه دوباره در ساعت 16:00 افزایش یابد. همچنین ، اواخر عصر ترافیک چند ساعت کاهش یافته است و آلودگی هوا دوباره کم است.

در زمان های گفته شده در بالا، جریان هوا  آلاینده ها را به خارج از شهر یا سطوح بالاتر هوا انتقال میدهند. علاوه بر این ، آلاینده های هوا ممکن است ته نشین شده ، توسط آب و گیاهان جذب شده یا به سایر ترکیبات کمتر مضر تغییر کرده باشند.

 

دستگاه تصفیه هوا نیاز به نگهداری منظم دارد

دستگاه های تصفیه هوا دارای مجموعه ای از فیلترها هستند که بسته به نوع فیلتر ، گرد و غبار ، شوره ، گرده ، میکروارگانیسم ها و برخی گازها را جذب می کنند.

 

با این حال ، این فیلترها به سرعت اشباع می شوند و اغلب باید تمیز یا تعویض شوند. بهترین فیلترهای فعلی ، فیلترهای HEPA ، برای حذف ذرات معلق در هوا بسیار عالی هستند. با این حال ، آنها باید هر 6 تا 8 ماه تعویض شوند.

 

فیلترهای هوای قدیمی کیفیت هوای بدتری دارند

وقتی فیلترهای قدیمی و مسدود دارید ، دستگاه تصفیه هوا دیگر نمی تواند ذرات و گازهای هوا را فیلتر کند. با این حال ، هنوز فن کار می کند و هوا را از طریق فیلترهای خود گردش می دهد. به این ترتیب ، گردش هوا در اتاق افزایش می یابد. این به طور جدی برای کیفیت هوای داخلی شما مضر است.

 

گردش هوا گرد و غبار و سایر ذرات رسوب شده روی سطوح را جمع می کند. به طور معمول ، این ذرات توسط دستگاه تصفیه هوا فیلتر می شوند. با این حال ، با فیلترهای مسدود شده ، این ذرات در هوا باقی می مانند و در مقایسه با عدم کار با دستگاه تصفیه هوا ، بر کیفیت هوا تاثیر منفی میگذارند.

یک دستگاه تصفیه هوا می تواند بزرگ باشد و نیاز به فضای کاملا باز در اطراف خود داشته باشد

علاوه بر این ، آنها فضای زیادی را اشغال می کنند و  باید در یک مکان مناسب قرار گیرند تا بتوانند به بهترین نحو کار کنند.

 

به طور خلاصه ، دستگاه تصفیه هوا باید 12-14 اینچ (30 تا 35 سانتی متر) از دیوارها و مبلمان فاصله داشته باشد. علاوه بر این ، باید بین 6.5 فوت (2 متر) فاصله بین سایر وسایل برقی وجود داشته باشد. علاوه بر این فاصله 4 اینچ (10 سانتی متر) از اشیاء دیگر را می طلبد.

 

دستگاه های تصفیه هوا کاملاً آرام نیستند

اگرچه آنها صدای زیادی تولید نمی کنند، اما دستگاه های تصفیه هوا کمی صدا تولید می کنند و ممکن است بخواهید فکر کنید که چقدر می توانید تحمل کنید. به خصوص زمانی که می خواهید از آن برای مثال برای کار در دفتر خانه خود استفاده کنید.

 

یک دستگاه تصفیه هوای آرام معمولاً حدود 30 تا 40 دسی بل تولید می کند. این صدا تقریباً به اندازه یک زمزمه تا باران متوسط ​​است. با این حال ، برخی از دستگاه های تصفیه هوا می توانند تا 70 دسی بل ایجاد کنند که معادل صدای ترافیک است و قطعاً مزاحم خواهد بود.

 

سر و صدا و نوری که از یک دستگاه تصفیه هوا می‌آید می‌تواند آزاردهنده باشد، به خصوص در طول شب که می‌خواهید بخوابید به این ترتیب باید در هنگام خرید دستگاه تصفیه هوا به این مسائل توجه داشته باشید.

 

برخی از تصفیه کننده های هوا باعث ایجاد اوزون می شوند که یک گاز مضر است

برخی از دستگاه های تصفیه هوا که یونیزه نامیده می شوند ، ازن تولید می کنند. سایر دستگاه های تصفیه هوا گاهی حالت یونیزاسیون دارند. این می تواند به حذف ذرات کمک کند، اما خود اوزون برای سلامتی شما مضر است. ذرات یونیزه به راحتی به سطوحی مانند فیلتر هوا می چسبند. با این حال، راحت تر به ریه های شما می چسبد. بنابراین باید از آن اجتناب کرد. به همین دلیل ، آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) استفاده از یونیزرها را توصیه نمی کند.

 

با این حال، یونیزه کننده هایی که بخشی از تصفیه کننده های هوا هستند، به طور کامل آزمایش شده اند و با استانداردهای محدود کننده انتشار ازن مطابقت دارند. علاوه بر این، برخی از دستگاه های تصفیه هوا دارای گزینه خاموش کردن یونیزر هستند. به این ترتیب، برای مثال، تنها زمانی می توانید یونیزر را روشن کنید که در مجاورت دستگاه تصفیه هوا نباشید. اغلب این یونیزه‌کننده‌ها مقدار کمی ازن منتشر می‌کنند که طبق قوانین ایالات متحده یا اتحادیه اروپا ایمن هستند.

 

یک دستگاه تصفیه هوا همه مشکلات کیفیت هوای داخلی را حل نمی کند

تصفیه کننده های هوا برای از بین بردن ذرات از هوا عالی هستند و تنفس را به میزان قابل توجهی سالم تر می کنند. با این حال ، آنها همه مشکلات کیفیت هوای داخل خانه را حل نمی کنند. عوامل موثر بر کیفیت هوای داخل خانه که توسط دستگاه تصفیه هوا حل نمی شوند عبارتند از سطوح رطوبت ناخوشایند و دمای اتاق.

 

سطوح رطوبت ناخوشایند

سطح رطوبت خیلی کم (زیر رطوبت نسبی 40 درصد) می تواند منجر به احساس ناراحتی مانند خشکی گلو یا خشکی چشم شود. رطوبت نسبتاً زیاد (بالاتر از 60 درصد رطوبت نسبی) منجر به تشدید احساس سردی و گرمای بیش از حد می شود. وقتی دما بالا و رطوبت زیاد است، نمی توانید گرمای را به راحتی در هوای اطراف کمتر کنید. بنابراین، احساس گرما بیشتری خواهید داشت. وقتی دما پایین و رطوبت زیاد است، هوا تا حدودی مرطوب می شود و باعث می شود احساس سرمای مضاعفی داشته باشید.

 

بسیاری از دستگاه های تصفیه هوا بو را از بین نمی برند

ممکن است به نظر برسد که از بین بردن بو کار ساده ای برای تصفیه کننده هوا است. با این حال ، بسیاری از دستگاه های تصفیه هوا بوی بد را از هوا حذف نمی کنند. دستگاه های تصفیه هوا بیشتر برای حذف ذرات مضر موجود در هوا مانند گرد و غبار و گرده طراحی شده اند. برای اینکه دستگاه تصفیه هوا بتواند بوها را از بین ببرد ، یک فیلتر مخصوص لازم است.

 

بهترین و رایج ترین فیلتر برای از بین بردن بوها فیلتر کربن فعال است. من توصیه می کنم هنگام خرید یک دستگاه تصفیه هوا مطمئن شوید که یک دستگاه تصفیه هوا دارد.

 

هزینه اولیه خرید

اگرچه هزینه های جاری بسیار ارزان است، خرید اولیه می تواند سخت باشد. به خصوص زمانی که می خواهید یک مدل خوب بخرید. برخی از دستگاه های تصفیه هوا در حدود  9میلیون  تا  20 میلیون  قیمت دارند این بها بستگی به اندازه اتاقی که می خواهید تمیز کنید و همچنین انواع فیلترهای مورد نیاز شما دارد. علاوه بر این، تصفیه‌کننده‌های هوا می‌توانند انواع ویژگی‌های خاص مانند کنترل از راه دور با یک برنامه یا حالت‌های خاص مانند حالت اکو یا حالت خواب را داشته باشند.

 

هنوز یک دستگاه الکتریکی دیگر در خانه شما اجرا می شود

ممکن است این مسئله چندان بزرگ به نظر نرسد، اما خوب است از این واقعیت آگاه باشید که یک پریز دیگر را اشغال خواهید کرد، ماشین دیگری در خانه خود روشن خواهید کرد و به قبض برق خود اضافه خواهید کرد. علاوه بر این، اگرچه یک دستگاه تصفیه هوا میزان توان بالا (وات) نیاز ندارد ، باید در نظر بگیرید که چند وات می توانید از یک گروه الکتریکی در خانه خود بکشید. شما نباید مدار را دچار اضافه بار کنید.

 

 

بیشتر بدانید:

 

آیا دستگاه تصفیه هوا اکسیژن را کاهش می دهد؟ 

8  مزیت  دستگاه تصفیه هوا

دستگاه تصفیه هوا و بازکردن پنجره ها کدام برای بالا بردن کیفیت هوا مفید تر است؟

حداکثر بهره وری را با کمترین مصرف انرژی از دستگاه تصفیه هوا داشته باشید!!!

به کمک این روش ها هوای خانه خود را تازه تر کنید