دستگاه تصفیه هوا | تصفیه هوا | دستگاه تصفیه هوای خانگی

1187  تعداد بازدید  |  شنبه 8 آبان ماه 1400

در مکان‌های داخلی با سطوح CO2 بالا، تصفیه‌کننده‌های هوا می‌توانند تا 12 درصد از CO2 موجود در هوا را قبل از اشباع شدن فیلتر حذف کنند. برای حذف CO2، یک فیلتر حذف گاز مانند فیلتر کربن فعال یا زئولیت مورد نیاز است.

آیا دستگاه های تصفیه هوا CO2 را کاهش می دهند؟

 

در مکان‌های داخلی با سطوح CO2 بالا، تصفیه‌کننده‌های هوا می‌توانند تا 12 درصد از CO2 موجود در هوا را قبل از اشباع شدن فیلتر حذف کنند. برای حذف CO2، یک فیلتر حذف گاز مانند فیلتر کربن فعال یا زئولیت مورد نیاز است.

 

از آنجایی که سطوح بالای CO2 می تواند برای سلامتی ما مضر باشد و افزایش سطح جهانی CO2 باعث تغییرات آب و هوایی می شود، حذف CO2 از هوا یک موضوع داغ است. متأسفانه حذف CO2 به صورت مصنوعی خیلی آسان نیست. البته، گیاهان در حذف CO2 تخصص دارند، اما برای ایجاد تفاوت واقعاً به گیاهان زیادی نیاز داریم.

 

یک دستگاه تصفیه هوا در بهبود کیفیت هوای داخلی بسیار موثر است. متأسفانه، این تصفیه کننده ها بیشتر برای حذف ذرات معلق در هوا مانند گرد و غبار و گرده طراحی شده اند. بدون فیلتر تخصصی، آنها نمی توانند گازهای موجود در هوا را حذف کنند.

 

حذف CO2 با یک تصفیه کننده هوا: فیلترهای کربن فعال و زئولیت

اکثر دستگاه های تصفیه هوا برای حذف ذرات مضر از هوا طراحی شده اند. برای این کار یک یا چند فیلتر دارند که هوا از آن دمیده می شود. این فیلترها مانند توری عمل می کنند و گرد و غبار و گرده را می گیرند و در عین حال اجازه می دهند هوا از آن عبور کند.

 

با این حال، این فیلتراسیون گازها را حذف نمی کند. گازها به سادگی کوچکتر از آن هستند که در هر توری گیر بیفتند، مهم نیست که سوراخ ها چقدر کوچک باشند.

 

 

خوشبختانه، چندین گزینه برای حذف CO2 و سایر گازها از هوا وجود دارد. فیلترهای گاز زیر برای دستگاه های تصفیه هوا موجود است:

 

فیلترهای کربن فعال

فیلترهای زئولیت

فیلترهای کربن فعال تا حد زیادی رایج‌ترین فیلترها در میان تصفیه‌کننده‌های هوای باکیفیت هستند که برای حذف گازهایی مانند دوده یا بو طراحی شده‌اند.

 

 

 

اما ابتدا، چرا می خواهیم CO2 را از هوای خود حذف کنیم؟

هوا عمدتاً از نیتروژن (78٪) و اکسیژن (21٪) تشکیل شده است. دی اکسید کربن (CO2) با 0.04٪، پس از آرگون (0.93٪) چهارم است. بنابراین به طور معمول، CO2 فقط در مقادیر بسیار کم وجود دارد. با این حال، به دلیل ترکیبی از تهویه ضعیف و بازدهم افراد که  CO2 تولید می کنند، سطح CO2 داخل خانه می تواند بسیار بالا باشد.

 

هنگامی که سطح CO2 خیلی بالا باشد، می تواند اثرات جدی بر سلامتی داشته باشد، از شکایات جزئی از خواب آلودگی تا کمبود اکسیژن در موارد شدید. بنابراین، نظارت بر سطح CO2 و اطمینان از تهویه کافی عاقلانه است.

سطوح طبیعی  CO2 (در فضای باز) حدود 400 قسمت در میلیون (ppm) است. به این معنی که به ازای هر میلیون ذره در هوا 400 ذره CO2 وجود دارد. این همان مقدار 0.04 درصد فوق الذکر است.

سطح معمولی CO2 در فضاهای داخلی که در حال استفاده و تهویه هستند بین 400 تا 1000 ppm است. این هیچ اثر منفی ندارد.

1000 تا 2000 ppm فوق العاده زیاد است و باعث عوارض جزئی سلامتی مانند خواب آلودگی و شکایت از کیفیت بد هوا می شود.

2000 - 5000 ppm بسیار زیاد است و احتمال وقوع آن بسیار کم است. این سطوح CO2 می تواند باعث سردرد و افزایش ضربان قلب شود.

 

 

 

 

چه چیزی بر حذف CO2 تأثیر می گذارد؟

فیلترهای کربن فعال (AC) و زئولیت هر دو به یک روش کار می کنند. آنها یک ماده متخلخل با سطح غول پیکر هستند که مولکول های زیادی را می توان روی آن جذب کرد. این مولکول ها از فیلتر عبور کرده و به سطح و منافذ AC زئولیت می چسبند.

 

با این حال، هر گازی شانس یکسانی برای چسبیدن به فیلتر ندارد. به عنوان مثال، ذرات بزرگتر راحت تر گیر می کنند.

 

چندین عامل وجود دارد که بر نحوه چسبیدن یک مولکول خاص به فیلتر AC یا زئولیت تأثیر می گذارد:

 

 

 

نوع ترکیب: ترکیبات با وزن مولکولی بالا راحت تر می چسبند

غلظت ترکیب: وقتی مولکول‌های بیشتری وجود دارد، تمایل دارند راحت‌تر به فیلتر بچسبند

دما: فیلترهای کربن فعال در دماهای پایین تر بهتر عمل می کنند

فشار هوا: در فشار هوای بالاتر، فیلترها موثرتر عمل می کنند

رطوبت: با رطوبت کم هوا، فیلترها عملکرد بهتری دارند

 

 

نتیجه

یک فیلتر کربن فعال یا زئولیت برای یک تصفیه کننده هوا برای حذف CO2 از هوا مورد نیاز است. با این حال، این فیلتر تنها می تواند حدود 10 تا 12 درصد از کل CO2 را حذف کند، و تنها در صورتی که سطوح آنها فوق العاده بالا باشد مانند 2000 ppm یا بالاتر.

 

موثرترین راه برای کاهش سطح CO2 داخلی، اطمینان از تهویه کافی است. تهویه باید به طور مداوم برای بهترین کیفیت هوای داخلی انجام شود. اگر تهویه را نمی توان به طور مداوم انجام داد، بهترین زمان برای تهویه بین 4 تا 6 صبح، حدود 2 در طول روز و بین 10 تا 1 بعد از ظهر است.

 

 

بیشتر بدانید:

 

آیا دستگاه تصفیه هوا اکسیژن را کاهش می دهد؟ 

آیا دستگاه تصفیه هوا اتاق را خنک می کند؟

8 مزیت دستگاه تصفیه هوا

آیا دستگاه های تنظیم کننده رطوبت و دستگاه تصفیه هوا بر علیه یکدیگر عمل میکنند؟

آیا دستگاه تصفیه هوا  محیط را خشک می کند؟