دستگاه تصفیه هوا رومیزی|دستگاه تصفیه هوا|دستگاه تصفیه هوا خانگی

559  تعداد بازدید  |  یکشنبه 22 اسفند ماه 1400

در این پست وبلاگ، ما یک دستگاه ضدعفونی کننده هوا را با یک دستگاه تصفیه هوا مقایسه می کنیم و به شما کمک می کنیم تصمیم بگیرید کدام یک برای شما مناسب است.

ضدعفونی کننده هوا در مقابل دستگاه تصفیه هوا

 

آیا تفاوت بین دستگاه ضدعفونی کننده هوا و دستگاه تصفیه هوا را می دانید؟

 

بسیاری از مردم این کار را نمی کنند و در نهایت محصول اشتباهی را خریداری می کنند.

 

در این پست وبلاگ، ما یک دستگاه ضدعفونی کننده هوا را با یک دستگاه تصفیه هوا مقایسه می کنیم  و به شما کمک می کنیم تصمیم بگیرید کدام یک برای شما مناسب است.

 

در این مقاله بررسی خواهیم کرد:

 

ضدعفونی کننده هوا در مقابل تصفیه کننده هوا

یک دستگاه تصفیه هوا چه کاری انجام می دهد و چگونه کار می کند؟

چه زمانی یک خانه به سیستم تصفیه نیاز دارد؟

انواع دستگاه های تصفیه هوا

دستگاه ضدعفونی کننده هوا چه کاری انجام می دهد؟

انواع ضدعفونی کننده هوا

معایب ضدعفونی کننده های هوا

تفاوت بین ضدعفونی کننده هوا و دستگاه تصفیه هوا چیست؟

کدام دستگاه تصفیه هوا یا ضدعفونی کننده هوا بهتر است؟

آیا می توانم همزمان از دستگاه تصفیه هوا و ضدعفونی کننده هوا استفاده کنم؟

افکار نهایی

 

ضدعفونی کننده هوا در مقابل دستگاه تصفیه هوا

تفاوت اصلی بین ضدعفونی کننده هوا و دستگاه تصفیه هوا در این است که دستگاه ضدعفونی کننده هوا با استفاده از اشعه ماوراء بنفش پاتوژن ها، باکتری ها و ویروس ها را از بین می برد در حالی که یک دستگاه تصفیه هوا با استفاده از فیلترهای HEPA یا کربن فعال آلاینده های موجود در هوا را حذف می کند.

 

 

دستگاه ضدعفونی کننده هوا

دستگاه تصفیه هوا

از فیلترها استفاده می کند

 

از یونیزاسیون استفاده می کند

عملکرد بی صدا

می تواند پر سر و صدا باشد

هیچ تعمیر و نگهداری نیاز ندارد

به تعویض فیلتر نیاز دارد

برای کپک، گرد و غبار، دود و سایر آلاینده ها موثر نیست

برای حذف آلاینده ها موثر است

 

ازن تولید می کند

همه انواع دستگاه تصفیه هوا ازن تولید نمی کند

 

 

یک دستگاه تصفیه هوا چه کاری انجام می دهد و چگونه کار می کند؟

 

دستگاه تصفیه هوا دستگاهی است که از فیلترهایی برای حذف آلودگی ها از هوا استفاده می کند. رایج ترین نوع دستگاه تصفیه هوا یک فیلتر مکانیکی است که با به دام انداختن ذرات در محیط فیلتر کار می کند.

 

برخی از انواع دستگاه تصفیه هوا از فیلترهای کربن فعال استفاده می کنند که گازها و بوها را جذب می کند.

دستگاه تصفیه هوا دارای چندین فیلتر هستند. فیلترها طوری چیده شده اند که هوا در مراحل مختلف تصفیه می شود.

فیلتر مرحله اول معمولاً بزرگترین ذرات مانند گرد و غبار و شوره حیوانات خانگی را به دام می اندازد. فیلتر مرحله دوم ذرات کوچکتر مانند گرده و هاگ کپک را حذف می کند. فیلتر مرحله نهایی برای حذف کوچکترین ذرات طراحی شده است.

موثرترین فیلترهای مورد استفاده در دستگاه تصفیه هوا، فیلترهای True HEPA هستند. این فیلترها می توانند 99.97 درصد از ذرات 0.03 میکرون را حذف کنند.

 

برخی از انواع دستگاه تصفیه هوا دارای اتاقک یونیزاسیون نیز هستند. این محفظه ها یون های منفی تولید می کنند که به ذرات با بار مثبت در هوا متصل می شوند. یون ها ذرات را سنگین تر می کنند، بنابراین به زمین می افتند.

 

 

چه زمانی یک خانه به سیستم تصفیه نیاز دارد؟

اگر یک یا چند مورد از موارد زیر وجود داشته باشد، خانه شما به دستگاه تصفیه هوا نیاز دارد:

 

حیوانات خانگی: شوره و موی حیوانات خانگی می تواند یک مشکل بزرگ برای افراد مبتلا به آلرژی باشد. اگر حیوان خانگی دارید، به یک دستگاه تصفیه هوا با فیلتر HEPA نیاز دارید.

 

سیگاری ها: دود سیگار از ذرات ریز تشکیل شده است که به سختی از هوا خارج می شوند. دستگاه تصفیه هوا با فیلترهای HEPA موثرترین دستگاه ها در حذف دود سیگار از هوا هستند.

 

آلرژی: اگر آلرژی دارید، یک دستگاه تصفیه هوا می تواند به حذف آلرژن ها از هوا کمک کند. این به کاهش علائم شما کمک می کند.

 

گرد و غبار: کنه های گرد و غبار موجودات ریزی هستند که در گرد و غبار زندگی می کنند. آنها عامل اصلی آسم و آلرژی هستند. دستگاه تصفیه هوا با فیلترهای HEPA می توانند مایت های گرد و غبار را از هوا پاک کند.

 

کپک: هاگ های کپک می توانند باعث مشکلات تنفسی در برخی افراد شوند. اگر مستعد ابتلا به کپک هستید، به یک دستگاه تصفیه هوا با فیلتر هپا نیاز دارید.

 

مواد شیمیایی: برخی افراد به مواد شیمیایی و عطر حساس هستند. یک دستگاه تصفیه هوا با فیلتر کربن می تواند این مواد شیمیایی را از هوا حذف کند.

 

انواع دستگاه تصفیه هوا

امروزه انواع مختلفی از دستگاه تصفیه هوا در بازار وجود دارد. از جمله:

 

دستگاه تصفیه هوا یونی

این نوع دستگاه تصفیه هوا از برق برای تولید یون های منفی استفاده می کند. یون ها به ذرات با بار مثبت در هوا متصل می شوند و آنها را سنگین تر می کنند. این باعث می شود که ذرات به زمین بیفتند، جایی که می توان آنها را با جاروبرقی جارو کرد.

 

دستگاه تصفیه هوا با کربن فعال

این نوع دستگاه تصفیه هوا از کربن فعال برای جذب گازها و بوها استفاده می کند. کربن گاز یا ذرات بو را به دام می اندازد و آنها را از هوا خارج می کند.

 

دستگاه تصفیه هوا  UV

 

یک دستگاه تصفیه هوا UV از نور ماوراء بنفش برای از بین بردن باکتری ها و ویروس های موجود در هوا استفاده می کند. آنها با یک لامپ UV عرضه می شوند که هر چند ماه یکبار باید تعویض شود.

 

دستگاه های تصفیه هوا HEPA

یک دستگاه تصفیه هوا HEPA از یک فیلتر هوای ذرات با راندمان بالا (HEPA) برای حذف ذرات از هوا استفاده می کند. فیلتر HEPA می تواند 99.97 درصد از تمام ذرات 0.03 میکرون را حذف کند.

 

جوانب مثبت دستگاه تصفیه هوا

آنها آلرژن ها، کنه های گرد و غبار، دود، و سایر آلاینده های هوا را حذف میکنند

کارکرد آنها نسبتاً ارزان است.

می تواند به تسکین علائم آسم کمک کند

آنها به از بین بردن بوی بد خانه کمک می کند.

آنها به بهبود خواب کمک می کنند

معایب دستگاه تصفیه هوا

آنها می توانند پر سر و صدا باشند.

فیلترها باید مرتباً تعویض شوند.

 

دستگاه ضدعفونی کننده هوا چه کاری انجام می دهد؟

ضدعفونی کننده و خوشبوکننده UV-C ، میکروب ها را از بین می برد، هوا را تازه می کند و بوی حیوانات خانگی، دود، کپک را کاهش می دهد.

 

دستگاه ضدعفونی کننده هوا از نور ماوراء بنفش یا یونیزر برای از بین بردن باکتری ها و ویروس های موجود در هوا استفاده می کند. آنها در کاهش شیوع بیماری موثر هستند.

 

ضدعفونی کننده های هوا با آزاد کردن یون های منفی در هوا کار می کنند. یون ها به ذرات دارای بار مثبت در هوا مانند باکتری ها و ویروس ها متصل می شوند. این ذرات را سنگین‌تر می‌کند و به زمین می‌افتند، جایی که می‌توانید آنها را با جاروبرقی از محیط خارج کنید.

 

اکثر دستگاه های ضدعفونی کننده هوا فقط باید به پریز دیواری وصل شوند تا کار کنند. آنها به هیچ فیلتر جایگزینی نیاز ندارند.

 

ضدعفونی کننده های هوا در از بین بردن باکتری ها و ویروس ها موثر هستند، اما در حذف ذرات از هوا به اندازه یک دستگاه تصفیه هوا با فیلتر HEPA موثر نیستند.

 

انواع ضدعفونی کننده هوا

دو نوع عمده ضدعفونی کننده هوا وجود دارد: ضدعفونی کننده هوا با اشعه ماوراء بنفش و ضدعفونی کننده هوا یونیزه کننده.

 

ضدعفونی کننده های هوا با اشعه ماوراء بنفش از اشعه ماوراء بنفش برای از بین بردن باکتری ها و ویروس های موجود در هوا استفاده می کنند. هنگامی که آنها روشن می شوند یون های منفی تولید می کنند که به باکتری ها و ویروس های دارای بار مثبت متصل می شوند. آلاینده ها سنگین تر می شوند و سقوط می کنند.

 

ضدعفونی‌کننده‌های هوای یونیزه‌کننده نیز از یون‌های منفی برای از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌های موجود در هوا استفاده می‌کنند. این دستگاه ها ذرات باردار ایجاد می کنند که به آلاینده های موجود در هوا می چسبند. یون‌ها ذرات را سنگین‌تر می‌کنند، بنابراین می‌افتند، جایی که می‌توانید آنها را با جاروبرقی بکشید.

 

مزایای ضد عفونی کننده هوا

آنها در کاهش شیوع بیماری موثر هستند.

کارکرد آنها نسبتاً ارزان است.

عملکرد بی صدا

عملکرد کم انرژی

بدون نیاز به نگهداری

 

معایب ضدعفونی کننده های هوا

آنها در از بین بردن ذرات آلاینده چندان موثر نیستند.

آنها ازن تولید می کنند که می تواند برای سلامتی شما مضر باشد.

 

 

 

 

 

تفاوت بین ضدعفونی کننده هوا و دستگاه تصفیه هوا چیست؟

تفاوت های زیادی بین ضدعفونی کننده هوا و دستگاه تصفیه هوا وجود دارد. دستگاه تصفیه هوا معمولاً از یک فیلتر برای حذف ذرات موجود در هوا استفاده می‌کند، در حالی که ضدعفونی‌کننده هوا از نور UV یا یونیزر برای از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌های موجود در هوا استفاده می‌کند.

 

دستگاه تصفیه هوا در از بین بردن آلرژن ها، کنه های گرد و غبار، دود و سایر آلاینده های هوا موثرتر هستند.

از سوی دیگر، ضدعفونی‌کننده‌های هوا در کاهش شیوع بیماری مؤثرتر هستند.

 

دستگاه های ضدعفونی کننده هوا بی صدا هستند در حالی که دستگاه تصفیه هوا می تواند پر سر و صدا باشند. فیلترهای موجود در دستگاه تصفیه هوا نیز باید به طور مرتب تعویض شوند، در حالی که نور UV یا یونیزر در ضدعفونی کننده هوا نیازی به تعمیر و نگهداری ندارد.

 

دستگاه تصفیه هوا برای اتاق‌ها یا فضاهایی که به طور مرتب تردد دارند، عالی هستند، در حالی که ضدعفونی‌کننده‌های هوا اغلب برای استفاده در فضاهای موقتی مانند اتاق‌های هتل توصیه می‌شوند.

 

کدام دستگاه تصفیه هوا یا ضدعفونی کننده هوا بهتر است؟

تصمیم گیری در مورد اینکه کدام دستگاه بهتر است بین این دو تا حد زیادی بستگی به هدف شما دارد.

 

اگر به دنبال چیزی هستید که بتواند آلرژن‌ها، کنه‌های گرد و غبار، دود و سایر آلاینده‌ها را از هوا حذف کند، بهترین گزینه برای شما دستگاه تصفیه هوا است.

 

با این حال، اگر می خواهید عوامل ایجاد کننده بیماری مانند باکتری ها و ویروس ها را کاهش دهید، ضدعفونی کننده هوا گزینه بهتری است.

 

هنگام تصمیم گیری در مورد خرید دستگاه تصفیه هوا یا ضدعفونی کننده هوا باید سطح ازن را نیز در نظر گرفت زیرا ازن می تواند برای سلامتی شما مضر باشد.

 

دستگاه تصفیه هوا برای افرادی که از آلرژی یا آسم رنج می برند عالی است. ضدعفونی کننده های هوا را می توان در محیط های بیمارستانی برای کمک به جلوگیری از گسترش بیماری استفاده کرد.

 

در نهایت، تصمیم بین یک دستگاه تصفیه هوا یا یک دستگاه ضدعفونی کننده هوا به نیازها و ترجیحات شما بستگی دارد.

 

آیا می توانم همزمان از دستگاه تصفیه هوا و ضدعفونی کننده هوا استفاده کنم؟

بله، می توانید همزمان از دستگاه تصفیه هوا و ضدعفونی کننده هوا استفاده کنید. در واقع استفاده از هر دوی این دستگاه ها در کنار هم می تواند در پاکسازی و تصفیه هوای داخل خانه بسیار موثر باشد.

 

افکار نهایی

هم تصفیه‌کننده‌های هوا و هم ضدعفونی‌کننده‌های هوا برای بهبود کیفیت هوای داخل خانه عالی هستند، اما قدرت‌های متفاوتی دارند. مهم است که قبل از خرید یکی از این دستگاه ها تصمیم بگیرید که می خواهید به چه چیزی برسید.

 

امیدواریم این مقاله به شما در درک بهتر تفاوت بین تصفیه کننده هوا و ضدعفونی کننده هوا کمک کرده باشد. اگر سوالی دارید، لطفاً در بخش نظرات زیر دریغ نکنید.

 

 

بیشتر بدانید:

 

آیا دستگاه تصفیه هوا  محیط را خشک می کند؟

دستگاه تصفیه هوا در مقابل مرطوب کننده: به کدام یک نیاز دارید؟

مقایسه دستگاه تصفیه هوا و دستگاه رطوبت گیر

فواید استفاده از دستگاه تصفیه هوا که احتمالا نمیدانستید

چند راه برای تصفیه طبیعی هوای خانه