دستگاه تصفیه هوا رومیزی|دستگاه تصفیه هوا|دستگاه تصفیه هوا خانگی

789  تعداد بازدید  |  دوشنبه 23 اسفند ماه 1400

با وجود ماهیت گسترده ، کپک به دلایل مختلفی می تواند یک تهدید باشد. کپک در ایجاد بسیاری از بیماری های تنفسی، از آلرژی های فصلی اولیه گرفته تا شرایط جدی ریوی، برونشیت، خروپف، آسم و سینوزیت نقش دارد.". به همین دلیل، بسیار مهم است که قرار گرفتن در معرض کپک را به حداقل برسانیم.

دستگاه تصفیه هوا و مقابله با کپک

 

مشکل کپک در حال رشد

از بین همه آلرژن های داخلی که در خانه شما کمین کرده اند، کپک باید یکی از وحشتناک ترین آن ها باشد. تحقیقات تخمین می‌زند که 24 درصد از خانه‌های ایالات متحده ممکن است حاوی کپک باشند.

 

خطر کپک در خانه شما

با وجود ماهیت گسترده ، کپک به دلایل مختلفی می تواند یک تهدید باشد. هیئت مدیره آلرژی و ایمونولوژی آمریکا توضیح می دهد: "به عنوان یک آلرژن داخلی و خارجی، کپک در ایجاد بسیاری از بیماری های تنفسی، از آلرژی های فصلی اولیه گرفته تا شرایط جدی ریوی، برونشیت، خروپف، آسم و سینوزیت نقش دارد.". به همین دلیل، بسیار مهم است که قرار گرفتن در معرض کپک را به حداقل برسانیم، به خصوص در خانه، و در صورتی که محرک شناخته شده ای برای آلرژی و آسم باشد.

 

نشانه های کپک زدن

وقتی کپک در خانه شما رشد کرد، کار زیادی نمی توانید انجام دهید، به جز حذف فیزیکی آن. به عنوان مثال، اگر متوجه سیاه شدن دوغاب کاشی حمام یا دوش خود شدید، می توانید از رقیق کننده سفید کننده، جوش شیرین و سرکه برای از بین بردن کپک استفاده کنید. دکتر اوگدن می‌افزاید: بهتر است این کار را با ماسک انجام دهید تا از استنشاق اسپورها و مواد شیمیایی تحریک‌کننده جلوگیری کنید.

 

چگونه از کپک زدن جلوگیری کنیم

کلید اجتناب از مسائل بهداشتی مرتبط با کپک، جلوگیری از رشد مواد در وهله اول است. یکی از روش هایی که دکتر اوگدن انجام این کار را توصیه می کند، کاهش سطح رطوبت در خانه است. او می‌گوید: این به معنای رفع و جلوگیری از هرگونه نشتی، جمع شدن آب ، و رطوبت و نم بیش از حد است

 

علاوه بر اینکه قبل از حمام کردن آب را برای مدت طولانی باز نگذراید ، او توصیه می‌کند که اغلب سطوح را پاک کنید، زیرا اینها مناطق مرکزی تولید کپک هستند.

 

 

 

 

چگونه یک دستگاه تصفیه هوا میتواند به حذف کپک کمک کند

دستگاه تصفیه هوا می تواند در وهله اول به شناسایی و جلوگیری از رشد کپک کمک کند. دکتر اوگدن توضیح می دهد: "علاوه بر رشد روی سطوح، کپک با انتشار هاگ در هوا نیز رشد می کند." اینجاست که یک دستگاه تصفیه هوا می‌تواند مفید باشد، زیرا از گردش هاگ های نامرئی کپک و فرود در محیط های دیگر جلوگیری می‌کند.

 

موسس و مدیر پزشکی مراقبت از آلرژی و آسم نیویورک توضیح می دهد که یک دستگاه تصفیه هوا اساساً هوا را از طریق یک فیلتر یا مجموعه ای از فیلترها عبور می دهد که 99.7 درصد ذرات را جذب کرده و مواد حساسیت زا را حذف می کند.

 

دستگاه تصفیه هوا برای رفع کپک باید چه امکاناتی داشته باشد؟

اگر به دنبال یک دستگاه تصفیه هوا برای تشخیص و جلوگیری از کپک زدن باشید،  این چیزی است که کارشناسان به شما توصیه می کنند.

 

فیلتر هپا

دکتر باست می گوید: دستگاه تصفیه هوا با فیلترهای هوای ذرات با راندمان بالا (HEPA) ممکن است در به دام انداختن برخی از هاگ های کپک موثر باشند. این فیلتر مکانیکی هوا از طریق یک ماده توری ظریف کار می کند، آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) می گوید دستگاه تصفیه هوا هپا می تواند حداقل 99.97 درصد ذرات ریز و مضر هوا از جمله کپک را از بین ببرد. دکتر باست خاطرنشان می کند که کارایی فیلترهای هوای HEPA می تواند به مشخصات مختلف دستگاه تصفیه هوا بستگی داشته باشد.

 

او توصیه می کند مدلی را بر اساس اندازه و ابعاد اتاق خود انتخاب کنید تا مطمئن شوید که دستگاه تصفیه هوا به اندازه کافی قدرتمند است تا حجم هوای اتاق را تمیز کند. او می‌گوید: «عملکرد واقعی همچنین می‌تواند به دفعات تعویض فیلتر HEPA و میزان هواگیری قاب فیلتر بستگی داشته باشد. "هر شکافی به هاگ های کپک اجازه عبور می دهد."

 

نور فرابنفش

اشعه ماوراء بنفش (UVC) یک ضد عفونی کننده برای هوا، آب و مناطق غیر متخلخل در نظر گرفته می شود. می تواند آلاینده های بیولوژیکی داخل ساختمان، از جمله برخی کپک ها را از بین ببرد.

 

به گفته دکتر اوجن، یک دستگاه تصفیه هوا با نور UVC علاوه بر فیلتر HEPA بهترین گزینه برای از بین بردن هاگ های کپک خواهد بود زیرا کپک، یک موجود زنده است. او می‌گوید: «نور فرابنفش همراه فیلتر هپا می‌تواند برای کپک مضر باشد، زیرا فیلتر هپا 99.97 درصد از ذرات عبوری از فیلتر هوا را جذب می‌کند».

 

اما او اشاره می کند که شواهد در مورد اینکه آیا نور UV کار می کند مبهم است. همچنینUV  می‌تواند ازن که یک محرک شناخته‌شده تنفسی است منتشر کند.

شما میخواهید اطمینان حاصل کنید که دستگاه تصفیه هوا دارای گواهینامه ایده‌آل انرژی است که تضمین می‌کند یک محصول با استانداردهای دقیق انرژی مطابقت دارد. گواهینامه دیگری که ارزش توجه دارد، از سوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی (AHAM) است که نرخ تحویل هوای پاک (CADR) هر دستگاه تصفیه هوا را ارائه می دهد و مناسب ترین اندازه اتاق برای آن دستگاه تصفیه هوا را مشخص می کند. با این حال، شایان ذکر است که در حال حاضر هیچ رتبه بندی CADR برای کپک وجود ندارد، به آن صورت که برای آلرژن هایی مانند گرده، دود و گرد و غبار وجود دارد، اعلام نشده است.

 

بیشتر بدانید:

 

آیا دستگاه تصفیه هوا می تواند بوها را از بین ببرد؟

آیا دستگاه تصفیه هوا کنه های گرد و غبار را حذف میکند؟

دستگاه تصفیه هوا در مقابل دستگاه مرطوب کننده

نکات مهم در مورد محل قرارگیری دستگاه تصفیه هوا

چگونه میتوان فیلتر دستگاه تصفیه هوا را تمیز کرد؟

معرفی دستگاه تصفیه هوا