دستگاه تصفیه هوا | تصفیه هوا | دستگاه تصفیه هوای خانگی

1309  تعداد بازدید  |  دوشنبه 29 شهریور ماه 1400

علائم بیماری لژیونلا مشابه سایر انواع ذات الریه است. فرد می تواند سرفه ، سردرد و تب را تجربه کند. درد عضلانی و تنگی نفس نیز شایع است. علائم دیگر ممکن است شامل تهوع ، اسهال و گیجی باشد. باکتری لژیونلا همچنین می تواند باعث تب پونتیاک شود ، عفونت خفیف تری بدون ذات الریه.

 

بیماری لژیونلا چیست؟

بیماری لژیونلا در سال 1976 زمانی نامگذاری شد که اعضای لژیون آمریکایی که در کنوانسیون فیلادلفیا شرکت می کردند به بیماری ذات الریه مبتلا شدند. دانشمندان CDC مشخص کردند که باکتری لژیونلا عامل شیوع بیماری در این مکان بوده است.

 

باکتری لژیونلا  چگونه تکثیر می شود؟

باکتری های لژیونلا در آب و هوای گرم رشد می کنند و به طور طبیعی در محیط های آب شیرین مانند دریاچه ها و نهرها وجود دارند. باکتری ها وقتی به وفور در سیستم های آبی انسان تکثیر می شوند ، به یک مشکل بهداشتی تبدیل می شوند.

در حقیقت ، از هر پنج مورد بیماری بالقوه کشنده لژیونلا ، یک نفر با استنشاق باکتری در خانه مبتلا می شود. تحقیقات نشان می دهد که باکتری ها در لجن موجود در لوله های آب گرم مسکونی و سیستم های تهویه ، به خوبی رشد می کنند.

این باکتری ها زمانی پخش می شوند که افراد قطرات کوچک آب معلق در هوا را که حاوی آلاینده است، استنشاق کنند. همچنین این باکتری می تواند در از ترشحات تنفسی مانند  سرفه و عطسه نیز گسترش یابد.

 

 

 

 

باکتری لژیونلا در دمای بین 90 تا 105 درجه فارنهایت تکثیر می شود.مکانهایی که در معرض رشد و گسترش باکتریها هستند عبارتند از:

سیستم های تهویه مطبوع ( دستگاه هایی مثل کولر گازی، داکت اسپیلت ، چیلر و مینی چیلر سیستم تهویه مطبوع به شمار میروند)

سیستم های لوله کشی بزرگ

وان آب گرم و آبگرمکن

فواره های تزئینی

سر دوش و شیر آب

 

شیوه زندگی و عوامل دیگری وجود دارد که می تواند در خطر ابتلا به عفونت لژیونلا نقش داشته باشد ، از جمله:

سیگار کشیدن

ضعف سیستم ایمنی بدن

بیماری مزمن ریوی

سن 65 سال یا بیشتر

 

 

علائم بیماری لژیونلا

علائم بیماری لژیونلا مشابه سایر انواع ذات الریه است. فرد می تواند سرفه ، سردرد و تب را تجربه کند. درد عضلانی و تنگی نفس نیز شایع است. علائم دیگر ممکن است شامل تهوع ، اسهال و گیجی باشد. باکتری لژیونلا همچنین می تواند باعث تب پونتیاک شود ، عفونت خفیف تری بدون ذات الریه.

درمان بیماری لژیونر شامل آنتی بیوتیک ها و اغلب بستری شدن است. تب پونتیاک نیازی به مراقبت پزشکی ندارد.

 

نکات پیشگیری از بیماری لژیونرها در خانه

اقدامات احتیاطی زیر را برای کمک به کاهش خطر قرار گرفتن در معرض لژیونلا در خانه انجام دهید:

کارشناسان توصیه می کنند که دمای مخزن خود را تا 140 درجه و آب گرم را به مدت نیم ساعت گرم کنید تا سیستم آب خانه شما پاکسازی شود.

آبگرمکن خود را به درستی نگهداری کنید.دقت داشته باشید که چند وقت یکبار باید تمیز شوند و این کار را به کمک متخصص انجام دهید.

از شیر آب و سر دوش به مدت حداقل 30 دقیقه در دمای 140 درجه فارنهایت یا بیشتر استفاده کنید تا باکتری لژیونلا حذف شود.

وان آب گرم را با دقت نگهداری کنید. وان های داغ نادیده گرفته شده شرایط ایده آلی را برای رشد و گسترش لژیونلا فراهم می کنند.

از مرطوب کننده ها با احتیاط استفاده کنید

برای حذف قطعی باکتری لژیونلا از محیط میتوانید از یک دستگاه تصفیه هوا مجهز به فیلتر لژیونلا استفاده کنید

دستگاه تصفیه هوای کووی مجهز به پیش فیلتر فیلتر مدیوم فیلتر ضد بو و فیلتر هپا است علاوه بر این در بخش میانی دستگاه امکان اضافه کردن فیلتر انتخابی وجود دارد که کارشناسان ما همواره توصیه میکنند در صورتی که در خانه از افراد سالمند نگه داری میکنید یا کودک خردسال دارید حتما این فیلتر را به دستگاه خود اضافه کنید و اطمینان داشته باشید که با  بکارگیری این فیلتر تا 99.9% باکتری لژیونلا موجود در محیط شما حذف خواهد شد.

 

بیشتر بدانید:

 

چگونه می توان کیفیت هوا را بدون دستگاه تصفیه هوا در خانه خود آزمایش کرد؟

آیا دستگاه تصفیه هوا کنه های گرد و غبار را حذف میکند؟

دستگاه تصفیه هوا و مقابله با ذرات معلق

انتخاب بهترین دستگاه تصفیه هوا برای اتاق خواب

دستگاه تصفیه هوا و مقابله با آلرژی حیوانات خانگی