دستگاه تصفیه هوا | تصفیه هوا | دستگاه تصفیه هوای خانگی

1260  تعداد بازدید  |  چهارشنبه 31 شهریور ماه 1400

این فناوری که برای تمیز کردن بخارات صنعتی موثر است ، برای هوای مسکونی نیز استفاده شده است. با این حال ، وقتی اطلاعات بیشتری در مورد رسوب دهنده های الکترواستاتیک پیدا کنید ، متوجه می شوید که اگرچه برای صنعت موثر هستند ، اما برای استفاده در خانه مناسب نیستند. این به دلیل یک خطر خاص است: ازن.

فناوری رسوب الکترواستاتیک در دستگاه تصفیه هوا چه کاربردی دارد؟

 

فناوری های زیادی در تصفیه هوا وجود دارد.

کربن فعال ، اشعه ماوراء بنفش و فیلترهای HEPA یا فایبرگلاس چند راهکار مختلف در حذف ذرات هستند.

یکی از فناوری هایی که ممکن است درباره آن شنیده باشید رسوب دهنده الکترواستاتیک است. این فناوری که برای تمیز کردن بخارات صنعتی موثر است ، برای هوای مسکونی نیز استفاده شده است.

با این حال ، وقتی اطلاعات بیشتری در مورد رسوب دهنده های الکترواستاتیک پیدا کنید ، متوجه می شوید که اگرچه برای صنعت موثر هستند ، اما برای استفاده در خانه مناسب نیستند. این به دلیل یک خطر خاص است: ازن.

 

نحوه عملکرد رسوب دهنده الکترواستاتیک

 

اصول کار رسوب دهنده الکترواستاتیک

در ابتدایی ترین حالت ، یک رسوب دهنده الکترواستاتیک یک ابزار تصفیه هوا است که از نیروی الکترواستاتیک برای جذب و نگه داشتن گرد و غبار و سایر ذرات استفاده می کند.

این دستگاه از سیمها و صفحات جمع آوری تشکیل شده است ، ولتاژ بالایی از یک میدان الکترواستاتیک بین سیمها و صفحه جمع کننده اعمال می کند و هوا را به صورت الکتریکی شارژ کرده و آنها را در جریان یونیزه می کند.

هنگامی که ذرات معلق در هوا مانند گرد و غبار بین صفحات جمع کننده جریان پیدا میکنند، ذرات باردار می شوند که این امر باعث اتصال آنها به صفحات جمع آوری می گردد. به این ترتیب هوا ذرات معلق را پشت سر می گذارد در نتیجه هوای تمیز و تصفیه شده ایجاد می شود.

سپس ذرات جمع آوری شده به شیوه ای ایمن و سازگار با محیط زیست دفع می گردند.

 

 

رسوب دهنده الکترواستاتیک چیست؟

فناوری های زیادی در تصفیه هوا وجود دارد.

کربن فعال ، اشعه ماوراء بنفش و فیلترهای HEPA یا فایبرگلاس چند راهبرد مختلف در حذف ذرات هستند.

یکی از فناوری هایی که ممکن است درباره آن شنیده باشید رسوب دهنده الکترواستاتیک است. این فناوری که برای تمیز کردن بخارات صنعتی م isثر است ، برای هوای مسکونی نیز استفاده شده است.

 

با این حال ، وقتی اطلاعات بیشتری در مورد رسوب دهنده های الکترواستاتیک پیدا کنید ، متوجه می شوید که اگرچه برای صنعت موثر هستند ، اما برای خانه شما مناسب نیستند. این به دلیل یک خطر خاص است: ازن.

 

 

الکتریسیته ساکن

 

اصول مورد استفاده در یک رسوب دهنده الکترواستاتیک در اصل همان نیروهایی هستند که بادکنک ها را هنگامی که آنها را روی فرش یا ژاکت پشمی می مالید روی دیوار نگه می دارد.

 

با مالش ، بادکنک الکترون های خود را از دست می دهد و بار مثبت می شود ، در حالی که فرش که الکترون دریافت می کند ، بار منفی دارد.

 

رسوب گیرهای الکترواستاتیک بدون توجه به جزئیات ، تقریباً به همین شیوه عمل می کنند.

 

هنگامی که دود و جریان گاز از کوره یا مشعل پمپ می شود ، از سیم یا صفحه اولیه عبور می کند و بار ایستا را به دست می آورد. سپس توسط صفحه دوم که دارای بار مخالف است جمع آوری می شود و در آنجا به دام می افتد.

با این حال ، تنظیماتی در جزئیات وجود دارد که باعث می شود رسوب دهنده الکترواستاتیک در شرایط مختلف به طور موثرتری کار کند.

یکی از رایج ترین کاربردهای بارش الکترواستاتیک در کاربردهای صنعتی ، به ویژه حذف دود است.

دود ممکن است شبیه گاز باشد ، اما اساساً توده ای از ذرات جامد است که در هوا شناور هستند. (مانند پر در نسیم.)

این ذرات را می توان شارژ کرد و تا توسط رسوب دهنده های الکترواستاتیک عظیم جمع آوری شوند.

 

رسوب دهنده های الکترواستاتیک بیش از 99 درصد ذرات خاکستر را حذف می کنند. به طور کلی هرچه رسوب گیرنده بزرگتر باشد ، آنها در حذف ذرات از هوا موثرتر خواهند بود.

 

انواع مختلف بارشگر

چند نوع مختلف ته نشین کننده وجود دارد که سطوح مختلف تصفیه را ارائه می دهند. هر نوع مزایا و معایب خود را دارد.

 

بارشگر صفحه ای

متداول ترین و اساسی ترین نوع دستگاه ، بارشگر صفحه ای است. این دستگاه شامل یک ردیف اولیه سیم عمودی است که به ذرات بار می دهد ، در حالی که صفحات زیر برای جمع آوری و نگه داشتن ذرات استفاده می شود.

 

این طراحی دو مرحله ای (شارژ و سپس جمع آوری) باعث کاهش تولید ازن می شود که در صورت استنشاق می تواند مضر باشد. این باعث ایجاد هوای سالم تری برای افرادی می شود که ممکن است در مجاورت دستگاه تصفیه هوا کار کنند.

 

بارشگر مرطوب

نوع رایج دیگر رسوب ساز ، بارشگر مرطوب نامیده می شود ، که گاهی اوقات WESP (باران مرطوب الکترواستاتیک) نامیده می شود. این دستگاه ها معمولاً برای حذف قطرات مایع ، به ویژه مه اسید سولفوریک ، از بخار صنعتی استفاده می شوند.

 

این فناوری از یک طرح لوله ای استفاده می کند که به رطوبت و ذرات جمع آوری شده اجازه می دهد تا یک ترکیب ضخیم یا دوغاب ایجاد کنند. این طرح برای محتوایی که مقدار زیادی رطوبت را در خود نگه می دارد یا حاوی ذرات قابل احتراق است بسیار موثر است.

 

استفاده از رسوب دهنده الکترواستاتیک در خانه

هنگامی که برای مصارف مسکونی ایجاد می شوند ، معمولاً تمیز کننده های الکترواستاتیک به عنوان پاک کننده هوا الکترونیکی یا به سادگی "ESP" (برای ElectroStatic Precipitator) نامیده می شوند.

 

این دستگاه های تصفیه هوا معمولاً هوا را از طریق فیلتر اولیه جذب میکنند ، سپس آن را از فرایند شارژ الکتریکی عبور می دهند.

 

پس ار ان کهذرات موجود در هوا شارژ شدند از روی صفحاتی عبور می کنند که آلودگی ها را جمع آوری می نند. قبل از اینکه هوا سرانجام آزاد شود ، از یک فیلتر خوب دیگر عبور کرده و در نتیجه هوای پاکیزه برای خانه یا محل کار ایجاد می شود.

 

مشکل بزرگ: ازن

یکی از دغدغه های اصلی این دستگاهها آزاد شدن ازن و اکسیدهای نیتروژن است که به علت مضر بودن برای سلامتی در بسیاری از افراد نگرانی ایجاد می کند.

 

رسوب کننده های الکترواستاتیک غالباً به اندازه ژنراتور ازن ، ازن تولید نمی کنند ، اما این ماده شیمیایی محصول جانبی فرایند شارژ هوا است.

 

بنابراین ، در واقع آلودگی را وارد اتاق شما می کند.

 

رسوب دهنده های الکترواستاتیک برای مصارف خانگی می توانند گرد و غبار ، اسپورهای کپک و سایر ذرات بزرگ را جمع آوری کنند ، اما با راندمان بسیار کمتر از فیلتر HEPA و با کثیف شدن صفحات ، این کارایی بیشتر کاهش می یابد.

ESP می تواند ترکیبات آلی و مولکول های گرده را به دام بیندازد ، اما به طور موثر ذرات کوچکتر یا مواد شیمیایی گازی را جذب نمی کند.

 

جایگزین های ایمن برای رسوب کننده های الکترواستاتیک     

اگرچه رسوب دهنده های الکترواستاتیک می توانند برای گازهای صنعتی موثر باشند ، اما به دلیل تولید ازن بالقوه می توانند برای مصارف خانگی مضر باشند.

 

به همین دلیل ، هیچ یک از دستگاه های تصفیه هوا کووی از رسوب دهنده های الکترواستاتیک استفاده نمی کنند.

 

در عوض ، ما از فیلترهای HEPA در سطح جهانی ، کربن فعال و سایر فناوری ها برای تصفیه ایمن هوا استفاده می کنیم.

 

بیشتر بدانید:

 

دستگاه تصفیه هوای پلاسما سرد

تکنولوژی فیلتر های نانو در دستگاه تصفیه هوا

بررسی تفاوت دستگاه تصفیه هوا هپا و دستگاه تصفیه هوای یونی

تکنولوژی تصفیه هوا با استفاده از اشعه UV

انتخاب بهترین دستگاه تصفیه هوا برای اتاق خواب