دستگاه تصفیه هوا خانگی|دستگاه تصفیه هوا رومیزی|دستگاه تصفیه هوا

495  تعداد بازدید  |  دوشنبه 9 اسفند ماه 1400

صور اینکه در گذشته‌ای نه چندان دور، هوای پاک در مکان‌های استاندارد مانند مطب‌ها، بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها و غیره رایج نبود، کمی دشوار است. قبل از اختراع فیلتر تجاری هوا، کارگران در معرض مواد خطرناک قرار داشتند. امروزه فیلتر هوای ذرات بسیار کوچک (ULPA) و هوای ذرات با راندمان بالا (HEPA) اختراع شدند و بسیاری از نیازها را برطرف کردند.

مقایسه فیلتراسیون ULPA و HEPA در دستگاه تصفیه هوا

 

تصور اینکه در گذشته‌ای نه چندان دور، هوای پاک در مکان‌های استاندارد مانند مطب‌ها، بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها و غیره رایج نبود، کمی دشوار است. قبل از اختراع فیلتر تجاری هوا، کارگران در معرض مواد خطرناک قرار داشتند. و به بیماری های ناشی از آلودگی مانند سرطان، مسمومیت خون، آسم و غیره مبتلا می شدند.

در نهایت فیلتر هوای ذرات بسیار کوچک (ULPA) و هوای ذرات با راندمان بالا (HEPA) اختراع شدند و بسیاری از نیازها را برطرف کردند. امروزه از این دو فیلتر در انواع دستگاه تصفیه هوا استفاده می شود  و اغلب در فروش و بازاریابی به عنوان متمایزکننده های کلیدی استفاده می شوند.در ادامه به بررسی تفاوت های این دو فیلتر و شباهت های آن خواهیم پرداخت

 

ULPA و HEPA به عنوان راه حل های آلودگی

آلودگی هوای داخل خانه معمولاً حاوی گرده، هاگ‌های کپک، کنه‌های گرد و غبار و غیره است که منجر به مشکلات سلامتی در افرادی می‌شود که ممکن است از آسم یا آلرژی رنج ببرند. علاوه بر این، در محیط های تجاری مانند کارخانه ها، آلودگی هوا ممکن است به تجهیزات آسیب برساند. بنابراین، دستگاه تصفیه هوا مجهز به فیلتر با راندمان بالا در حفظ محیط ایمن برای افراد شاغل و کاهش آلودگی مفید هستند.

 

 

فیلتر ذرات هوای فوق العاده کوچک (ULPA) و فیلتر هوای ذرات با راندمان بالا (HEPA)، معمولی ترین انواع فیلترهایی هستند که در دستگاه تصفیه هوا بیمارستانی، اتاق های ایزوله، کارخانجات دارویی و زیست پزشکی و همچنین در خانه ها استفاده می شوند.

 

 

 

ULPA در مقابل HEPA - شباهت ها

قابل توجه است که ULPA و HEPA هر دو از الیاف شیشه ساخته شده و سپس چرخانده شده، قلاب شده و بعداً به مواد کاغذ مانند می‌پیوندند. بعداً آنها پلیسه می شوند که منجر به افزایش سطح فیلترها می گردد.

 

به طور معمول، فیلترهای ULPA و فیلترهای HEPA در دستگاه تصفیه هوا برای به دام انداختن کوچکترین آلاینده های ذرات از جریان هوا از طریق عبور هوا از یک محیط ریز شبکه مانند طراحی شده اند. از آنجایی که آنها از فایبرگلاس ساخته شده و به طور تصادفی چیده شده اند، یک حصیر متراکم در فیلتر شکل میگیرد که اجازه خروج آلاینده ها از دستگاه تصفیه هوا را نمیدهد.

 

با این حال، فیلترهای هوای ULPA یا HEPA نمی توانند بو یا گازها را از بین ببرند. اگر می‌خواهید این نگرانی‌ها را در محیط خود برطرف کنید، بهتر است در انتخاب دستگاه تصفیه هوا به فناوری‌های دیگر مانند فیلترهای کربن توجه داشته باشید

به طور خلاصه، در اینجا برخی از شباهت های اصلی بین فیلترهای هوای ULPA و HEPA وجود دارد

 

فرآیند ساخت فیلتر

ساختار فیلتر

هیچ کدام نمی توانند بوها و گازها را حذف کنند

ULPA در مقابل HEPA - تفاوت ها

اکنون با بحث در مورد شباهت ها، اجازه دهید به تفاوت های بین این دو نگاه کنیم. همانطور که قبلا ذکر شد، هر دو برای حذف ذرات کوچک در دستگاه تصفیه هوا طراحی شده اند (به این معنی که برای ذرات بزرگتر نیز کار می کنند). با این حال، برای افزایش کارایی و دوام این فیلترهای هوا برای استفاده طولانی مدت، پیش فیلترهایی برای حذف ذرات بزرگتر در  دستگاه تصفیه هوا در نظر گرفته شده است تا فیلتر های  ULPA و HEPA به بهترین نحو ذرات کوچک را جذب کنند.

تفاوت اصلی این دو فیلتر در میزان کارآمدی  آن ها در حذف آلاینده های ذرات کوچک نهفته است.

 

دستگاه تصفیه هوا مجهز به فیلتر HEPA ذرات معلق در هوا را در اندازه های کمتر از 0.3 میکرون با راندمان 99.95 تا 99.99 درصد حذف می کنند.

 

دستگاه تصفیه هوا مجهز به فیلتر ULPA آلاینده های موجود در هوا را در اندازه های کمتر از 0.1 میکرون با راندمان 99.9975-99.9999 درصد حذف می کنند.

 

ULPA در مقابل HEPA - کاربرد فیلتر

در صورت وجود فیلترهای ULPA و HEPA در دستگاه تصفیه هوا انتشار آلودگی ، عفونت و آلرژن‌هایی که در هوای محیط‌های مسکونی و تجاری وجود دارند، کاهش می یابد.

 

علاوه بر این، از این فیلترها می توان در کاربردهای مختلفی از جمله تجهیزات آزمایشگاهی، صنایع زیست پزشکی، داروسازی، نیمه هادی ها و غیره استفاده کرد. در این محیط ها، کارایی فیلترهای دستگاه تصفیه هوا برای حفظ هوای پاک و تمیز بسیار مهم هستند.

 

فیلترهای هپا معمولاً در برنامه های دولتی، نظامی و صنعتی استفاده می شوند. آنها همچنین در محیط های مختلف تولیدی که کنترل ذرات معلق در هوا مهم است، محبوب هستند. محبوبیت HEPA به طور مداوم در حال افزایش است و برای استفاده خانگی در انواع دستگاه تصفیه هوا رومیزی و قابل حمل رایج شده است.

 

از سوی دیگر، فیلتراسیون ULPA معمولاً در جایی یافت می‌شود که نیازهای بیشتری برای کاهش انتشار باکتری‌های موجود در هوا و پاتوژن‌های ویروسی وجود دارد. فیلترهای ULPA در کاربردهای حیاتی مانند صنایع هوافضا، الکترونیک،اتاق های ایزوله، آزمایشگاه های زیست پزشکی و غیره به کار میروند

 

خلاصه

HEPA انتخاب محبوب در دستگاه تصفیه هوا است. در واقع، سازندگان انواع مختلفی از HEPA مانند Medical، True و Super را ارائه کرده اند. یکی از دلایل اصلی محبوبیت کمتر فیلتر ULPA محدودیت جریان هوا در این فیلترها است که بر CFM، CADR و ACH تأثیر می گذارد.

 

با توجه به راندمان 99.97% در 0.3 میکرون، بسیاری از تولیدکنندگان دستگاه تصفیه هوا معتقدند که فیلترهای HEPA با توجه به اثرات مفید حرکت براونی ، تبادل هوای بیشتر در ساعت و منطقه پوشش بیشتری ایجاد میکنند.

 

دستگاه تصیفیه هوا معمولاً از یک پیش فیلتر برای جذب ذرات بزرگتر (مانند موی انسان) استفاده می کند که عمر طولانی تری به فیلتر HEPA می دهد که ذرات کوچکتر (مانند هاگ های کپک) را حذف می کند.

 

 

بیشتر بدانید:

 

دستگاه تصفیه هوا، دستگاه معجزه آسایی که همه ما باید از آن استفاده کنیم

دستگاه تصفیه هوای فیلتردار در مقابل دستگاه تصفیه هوای بدون فیلتر

بهترین دستگاه تصفیه هوا برای اتاق کودک

انتخاب بهترین دستگاه تصفیه هوا برای اتاق خواب

مقایسه دستگاه تصفیه هوا و ژنراتور ازن