دستگاه تصفیه هوا خانگی|دستگاه تصفیه هوا|دستگاه تصفیه هوا رومیزی

610  تعداد بازدید  |  شنبه 21 اسفند ماه 1400

اغلب توصیه می شود که پنجره های خود را برای بهبود کیفیت هوای داخل خانه باز کنید. هوای بیرون معمولاً دارای غلظت کمتری از آلاینده ها نسبت به هوای داخل خانه است. با این حال، آلودگی هوای بیرون می تواند یک مشکل جدی برای خانه شما باشد، به خصوص اگر در نزدیکی یک جاده شلوغ یا بزرگراه زندگی می کنید.ک دستگاه تصفیه هوا برای آلودگی ترافیک اطراف ممکن است به کاهش آلاینده های مربوط به ترافیک که شما و خانواده تان استنشاق می کنید کمک کند.

دستگاه تصفیه هوا برای دود، ترافیک و سایر آلودگی های نزدیک خانه شما

 

اغلب توصیه می شود که پنجره های خود را برای بهبود کیفیت هوای داخل خانه باز کنید. هوای بیرون معمولاً دارای غلظت کمتری از آلاینده ها نسبت به هوای داخل خانه است. با این حال، آلودگی هوای بیرون می تواند یک مشکل جدی برای خانه شما باشد، به خصوص اگر در نزدیکی یک جاده شلوغ یا بزرگراه زندگی می کنید. آلاینده های ترافیک معمولاً در 500 فوت اول جاده در بالاترین غلظت قرار دارند. یک دستگاه تصفیه هوا برای آلودگی ترافیک اطراف ممکن است به کاهش آلاینده های مربوط به ترافیک که شما و خانواده تان استنشاق می کنید کمک کند.

 

طبق گزارش  EPA، مطالعات نشان داده است افرادی که در نزدیکی جاده‌های اصلی زندگی می‌کنند، کار می‌کنند یا به مدرسه می‌روند، «به نظر می‌رسد بیشتر در معرض خطر انواع اثرات کوتاه‌مدت و بلندمدت آلاینده ها، از جمله آسم، کاهش عملکرد ریه‌ها و اثرات قلبی عروقی در بزرگسالان قرار دارند. EPA همچنین به ارتباط بین آلاینده های حاصل از ترافیک و وزن کم هنگام تولد و اختلال در رشد ریه در نوزادان اشاره می کند.

 

مولفه های آلودگی هوا مربوط به ترافیک

وسایل نقلیه مختلف در جاده ها دارای قسمت های مختلفی هستند که به طرق مختلف محیط را آلوده می کنند. خودروها آلاینده های متفاوتی نسبت به کامیون های سنگین با موتورهای دیزلی منتشر می کنند. و بخش قابل توجهی از آلودگی ترافیک ناشی از گرد و غبار تولید شده توسط ترمزها و لاستیک ها و همچنین گرد و غبار خاک ناشی از وسایل نقلیه عبوری است. شناخت هر ماده شیمیایی که در نزدیکی یک جاده شلوغ وارد هوا می شود غیرممکن است، اما همه آنها به چند دسته تقسیم می شوند.

 

وسایل نقلیه مستقیماً مونوکسید کربن و اکسیدهای نیتروژن منتشر می کنند، و EPA خاطرنشان می کند که "صدها ماده شیمیایی [دیگر] از وسایل نقلیه موتوری ساطع می شود." ترافیک همچنین آلودگی ثانویه ایجاد می کند که زمانی رخ می دهد که انتشار گازهای گلخانه ای با سایر مواد شیمیایی موجود در جو واکنش داده و مواد سمی تشکیل می دهد. دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد و ازن از جمله آلاینده های ثانویه ناشی از تردد وسایل نقلیه هستند.

 

برخی از آلودگی های ساطع شده از تردد وسایل نقلیه به عنوان PM2.5 شناخته می شود. این به ذرات معلق با اندازه 2.5 میکرون یا کوچکتر اشاره دارد. گرد و غبار لاستیک و ترمز همچنین سایر ذرات ساطع شده از اگزوز خودرو PM2.5 را تشکیل می دهند. اندازه بسیار کوچک ذرات به این معنی است که آنها به راحتی در هوا پراکنده می شوند، اغلب در فواصل طولانی. PM2.5 را فقط می توان با دستگاه تصفیه هوا که برای جذب ذرات در این محدوده طراحی شده اند، کنترل کرد.

 

آلاینده های ترافیکی مانند بنزن و سایر مواد شیمیایی که از بخار سوخت، روغن سوزی یا سایر فرآیندهای موتورهای احتراقی ساطع می شوند، به شکل ترکیبات آلی فرار (VOCs) هستند. این آلاینده های گازی برای حذف به انواع خاصی از دستگاه تصفیه هوا نیاز دارند.

 

 

 

 

دستگاه تصفیه هوا برای آلودگی بزرگراه ها و جاده ها

چندین فناوری مختلف در ارتباط با دستگاه تصفیه هوا در دسترس هستند. برخی از آنها در از بین بردن برخی از انواع آلاینده ها مؤثر هستند، در حالی که در برابر سایرین چندان مؤثر نیستند. برخی از آلاینده ها مانند مونوکسید کربن وجود دارد که هیچ فیلتری قادر به از بین بردن آنها از هوا نیست.

 

فیلترهای هپا

یک فیلتر HEPA با مشخصاتی ساخته شده است که باید 99.97 درصد از تمام ذرات را در اندازه 0.3 میکرون فیلتر کند. این بدان معناست که یک فیلتر HEPA برای حذف آلاینده‌های PM2.5 از هوا، از جمله گرد و غبار لاستیک و ترمز و برخی از عناصر آلاینده‌های خودرو طراحی شده است. با این حال، فیلترهای HEPA در حذف VOC یا سایر آلاینده های گازی مانند اکسیدهای نیتروژن (NOx)، دی اکسید گوگرد (SO2) یا مونوکسید کربن موثر نیستند. فیلترهای هپا باید مرتباً تعویض شوند زیرا با ذرات مسدود می شوند.

 

 

فیلترهای کربنی

فیلترهایی که از زغال چوب فعال یا سایر اشکال کربن استفاده می کنند، به طور خاص برای حذف مواد شیمیایی موجود در هوا به ویژه ترکیبات آلی فرار یا VOCs و برخی ترکیبات گازی دیگر از هوا طراحی شده اند. VOCs مانند بنزن در دود حاصل از ترافیک یافت می شود و ممکن است توسط فیلترهای کربن رفع شود. با این حال، چند مشکل در فیلتر کربن وجود دارد. اول، آنها ممکن است در حذف NOx، SO2 یا سایر گازهای غیر آلی موثر نباشند

 

آلاینده های سمی دوم، فیلتر کربن با ثابت شدن مولکول ها در نقاط اتصال مولکولی در فیلتر کار می کند، مانند کلیدهایی که سوراخ های کلید را پر می کنند. اگر جایی برای اتصال مولکول های آلاینده وجود نداشته باشد، آنها توسط دستگاه تصفیه هوا از محیط خارج نمی شوند. این بدان معناست که فیلترهای کربنی نیاز به تعویض مکرر دارند که باعث دردسر و هزینه می شود. در نهایت، VOC هایی که به فیلتر متصل هستند، ممکن است در صورت تغییر ترکیب هوا به عنوان مثال، در صورتی که پنجره باز باشد و هوای تازه مولکول های گاز را از سطح فیلتر خارج کند، گاز خارج شده یا از فیلتر دوباره به هوا باز میگردند.

 

یونیزه کننده

دستگاه تصفیه هوا یونیزه کننده آلاینده های ذرات معلق را از هوا حذف می کند، اما تاثیری بر گازهای شیمیایی خروجی اگزوز خودرو ندارند. علاوه بر این، به عنوان یک عارضه جانبی، ازن تولید می کنند که خود یک تحریک کننده ریه است EPA استفاده از این نوع دستگاه تصفیه هوا یا هر تصفیه کننده هوای تولید کننده ازن را توصیه نمی کند.

 

PECO

فناوری PECO تنها در دستگاه تصفیه هوا Molekule موجود است که دارای سیستم فیلتراسیون دو فازی است. فاز اول از فناوری استاندارد برای جلوگیری از ذرات معلق، یکی از اجزای اصلی آلودگی ترافیک، استفاده می کند. فاز دوم از فناوری اختصاصی PECO استفاده می کند که به طور منحصر به فردی برای حذف مواد شیمیایی که معمولاً در آلودگی ترافیک یافت می شود مناسب است.

 

با حذف مواد شیمیایی موجود در هوا، PECO برای کاهش اثرات سلامتی VOC ها، NOx و ازن موجود در هوا کار می کند. این فناوری می تواند VOCهایی را که در اگزوز خودروها یافت می شود به گازهای بی ضرر تبدیل کند زیرا ترکیبات آلی به طور کامل در سطح مولکولی تجزیه می شوند. همچنین مشخص شده است که فناوری Molekule PECO باعث کاهش غلظت ازن در هوا می شود.

 

ژنراتورهای ازن

ژنراتورهای ازن یا اوزوناتورها به منظور تصفیه هوا ازن ساطع می کنند. در حالی که ازن می تواند در کشتن میکروب ها و از بین بردن بوها موثر باشد، تنفس آن خطرناک است. اوزون علاوه بر سمی بودن به خودی خود، می تواند VOC ها را به اشکال خطرناک تر نیز تغییر دهد. در حالی که امکان تهویه اتاقی که با ازن تصفیه شده است با باز کردن پنجره وجود دارد، اگر می‌خواهید آلاینده‌ها را از جاده‌های مجاور حذف کنید، این نوع از دستگاه تصفیه هوا به ندرت مفید است.

 

راه های دیگر برای کاهش قرار گرفتن در معرض آلودگی جاده ها

اگر در نزدیکی یک جاده شلوغ زندگی می کنید، خبرهای خوبی وجود دارد. طبق گزارش EPA، وسایل نقلیه مدرن 90 درصد کمتر از وسایل نقلیه ساخته شده 30 سال پیش آلاینده تولید می کنند. مطالعات همچنین نشان داده اند که برای ایجاد مشکلات جدی، آلودگی ترافیکی مستلزم قرار گرفتن در معرض طولانی مدت است. در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید تأثیر آنها را کاهش دهید:

 

پنجره ها را ببند در ساعات شلوغی صبح و عصر، پنجره‌ها را ببندید، مخصوصاً در سمتی از خانه که رو به جاده است. با این کار میزان ورود آلاینده ها به خانه شما در ساعات اوج ترافیک به حداقل می رسد.

اگر در نزدیکی یک جاده اصلی یا بزرگراه زندگی می کنید، آلودگی ناشی از ترافیک ممکن است یک مشکل جدی باشد. از آنجایی که کار زیادی نمی توانید در مورد منبع آلودگی انجام دهید، استفاده از یک دستگاه تصفیه هوا یکی از معدود اقدامات مثبتی است که می توانید برای کاهش قرار گرفتن در معرض آلودگی ترافیک انجام دهید. از آنجایی که آلودگی ترافیک اشکال مختلفی دارد، پیدا کردن یک دستگاه تصفیه هوا که بتواند همه آنها را مدیریت کند دشوار است.

 

 

راه حل ما

ترکیب آلودگی های مضر ترافیک در نزدیکی خانه شما به یک راه حل قدرتمند تصفیه هوا نیاز دارد. انواع مختلف دستگاه تصفیه هوا که در این مقاله مورد بحث قرار گرفته‌اند، درجات مختلفی از کارایی دارند. دستگاه تصفیه هوا نایس مجهز به فناوری پیشرفته فیلتراسیون است که می تواند به رساندن هوای پاک به خانه شما کمک کند. این دستگاه دارای یک سیستم فیلتراسیون دو فازی است که می تواند به حذف ذرات و از بین بردن مواد شیمیایی موجود در هوا (به ویژه ترکیبات آلی فرار یا VOCs) که اغلب در آلودگی ترافیک و مه دود یافت می شوند، کمک کند. دستگاه تصفیه هوا نایس همچنین می تواند آلرژن های رایج مانند گرده و کپک را از بین ببرد تا به کاهش غلظت آلودگی هوای داخل خانه کمک کند. دستگاه تصفیه هوا نایس می تواند بخشی جدایی ناپذیر از یک رویکرد جامع برای تمیز کردن هوای داخل خانه برای شما و خانواده شما باشد.

 

 

بیشتر بدانید:

 

آیا دستگاه تصفیه هوا به بهبود سرفه کمک می کند؟

سطح صدا دستگاه تصفیه هوا در چه حدی است؟

سوالاتی که قبل از خرید دستگاه تصفیه هوا باید از خود بپرسید

تعیین بهترین مکان در خانه برای قرار گیری دستگاه تصفیه هوا

تعمیر و نگهداری دستگاه تصفیه هوا