دستگاه تصفیه هوا | تصفیه هوا | دستگاه تصفیه هوا رومیزی

995  تعداد بازدید  |  چهارشنبه 21 مهر ماه 1400

فیلتر های دستگاه تصفیه هوا به انواع قابل شست وشو ، فایبرگلاس ،فیلتر پلیسه ای ، فیلتر الکترواستاتیک و فیلتر های هپا تقسیم بندی می شوند که در این مقاله به بررسی راندمان و کاربرد هرکدام ازاین فیلترها می پردازیم

رتبه بندی انواع فیلتر های دستگاه تصفیه هوا بر اساس راندمان

 

فایبر گلاس یا پلی استر

توصیه می شود این فیلترهای ارزان قیمت و یکبار مصرف را هر ماه تعویض کنید. از آنجا که هدف اصلی آنها محافظت از سیستم گرمایش و سرمایش در برابر آسیب است ، ساختار آنها به اندازه ای متراکم است که فقط ذرات بزرگ را جذب می کند. این نوع فیلتر در گرفتن ذرات کوچکتر و قابل تنفس از هوا چندان

 

فیلتر قابل شستشو/قابل استفاده مجدد

این فیلترها در ابتدا گران به نظر میرسند ، اما می توان آن را چندین سال بدون آنکه نیاز به تعویض داشته باشد ، استفاده کرد. علاوه بر این ،فیلترهای 1 اینچی به دلیل آن که باید ماهانه شسته شوند و دوباره استفاده شوند ، نیاز به نگهداری بالایی دارند.

 متأسفانه ذرات برداشته شده هنگام تمیز کردن فیلتر می توانند به محیط خانه برگردند. این فیلتر آلرژن های میکروسکوپی مانند دود ، گرد و غبار و آلرژن های بزرگ مانند گرده ، شوره و کپک حیوانات خانگی و ذرات بزرگ مانند پرز و گرد و غبار را جذب میکنند. آزمایشات نشان می دهد که این نوع فیلتر در جذب ذرات کوچکتر و قابل تنفس از هوا چندان موثر نیست. اگرچه برخی از مارک های این نوع فیلتر ادعا می کنند یک بار الکترواستاتیک توسط حرکت هوا از طریق سطح ایجاد می شود ،این بار الکتریکی در واقع بسیار اندک است و در جذب ذرات چندان موثر نیست.

 

فیلتر با سطح تخت یا پلیسه ای

توصیه می شود این فیلترهای یکبار مصرف هر 1 تا 2 ماه تعویض شوند. این فیلترها عموماً از جنس پنبه یا پلی استر ساخته شده اند که چگالتر از فایبرگلاس است و به طور معمول ذرات ریز بیشتری نسبت به فایبرگلاس و فیلتر قابل شست وشو  جذب می کند.این  فیلترها غالبا با یک سطح چین دار یا صاف یافت می شوند.

 فیلتر های پلیسه ای عمیق

نوع قبلی فیلترهای هوا عمق 1 اینچی دارند و می توان آنها را به جای یکدیگر استفاده کرد. فیلترهای عمیق چین دار عمق 5 اینچی یا 6 اینچی دارند و بنابراین فقط در سیستم های گرمایش و سرمایش به طور خاص  استفاده می شود. این نوع فیلتر ممکن است یک قاب قابل استفاده مجدد داشته باشد و سطح فیلتر ها ها باید یک یا دو بار در سال تعویض شوند.

 این فیلترها طیف وسیعی از سطوح کارایی را بین مارک های مختلف نشان می دهند. کارایی برخی از مارک ها فقط کمی بیشتر از فایبرگلاس است در حالی که برخی دیگر به عملکرد فیلتر الکترواستاتیک شارژ دائمی نزدیک هستند.

 

الکترواستاتیک پلیسه دار ، شارژ دائمی

این فیلترهای 1 اینچی باید هر 2 تا 3 ماه یکبار تعویض شوند. مانند چهار نوع فیلتر که قبلاً ذکر شد ، این نوع نیز برای جذب فیزیکی ذرات طراحی شده است. اما کارایی آن در به دام انداختن ذرات کوچکتر و قابل تنفس از هر 2 فیلتر دیگر بیشتر است.

فیلترهای چین دار عمیق الیافی دارند که دارای بار الکترواستاتیک هستند. ذراتی که از الیاف فیلتر عبور کنند "به صورت مغناطیسی" به فیلتر کشیده می شوند و در نهایت جذب میگردند..

 

پاک کننده الکترونیکی هوا

این نوع فیلتر هوا یک بخش قابل نصب ثابت در سیستم گرمایش و سرمایش است و نیاز به اتصال الکتریکی دارد. اگرچه نسبت به هر نوع فیلتر هوا بسیار گرانتر است ، اما در حذف ذرات از هوا بسیار موثر است. با این حال ، باید آن را به طور مرتب جدا کرده و تمیز کنید تا سطح کارآیی بالایی داشته باشد. همچنین ، این پاک کننده های هوا ممکن است سطوح کنترل نشده ای ازن از خود ساطع کنند که ممکن است مضر باشد.

 

فیلترهای HEPA

HEPA  مخفف "فیلتر هوای ذرات معلق با راندمان بالا" است. یک فیلتر معمولی HEPA شامل یک ورقه پیوسته از الیاف فایبرگلاس به ضخامت کاغذ است که به صورت "V" با جداکننده های آلومینیومی بین چین ها قرار گرفته است. این عنصر فیلتر را تشکیل می دهد ، که سپس با استفاده از یک ترکیب پلی اورتان مخصوص به یک قاب سفت متصل می شود.

 

 

 

 

نکات کلی در مورد فیلترهای هوا

فیلترهای هوا می توانند به عنوان محلی برای رشد کپک و باکتری عمل کنند ، مگر اینکه به طور خاص با یک پوشش ضد میکروبی برای جلوگیری از رشد میکروب مجهز شوند. و گرد و غباری که جمع آوری می شود ، مواد مغذی مورد نیاز قارچ و باکتری ها را برای رشد و نمو فراهم می کند. هنگامی که فیلترها را برای تعویض یا شست و شو نگه می دارید ، فیلترها می توانند بیماری را گسترش دهند ، زیرا با برداشتن فیلتر ، اسپورهای قالب ، باکتری ها و ویروس ها می توانند در هوا منتقل شوند.

 

بیشتر بدانید:

مقایسه دستگاه های تصفیه هوا یونی و دستگاه تصفیه هوا هپا

Pre filter در دستگاه تصفیه هوا چه کاربردی دارد؟

حداکثر بهره وری را با کمترین مصرف انرژی از دستگاه تصفیه هوا داشته باشید!!!

چگونه میتوان میزان مساحتی که هر دستگاه تصفیه هوا پاکسازی میکند محاسبه کرد؟

مقایسه دستگاه های تصفیه هوای نایس