دستگاه تصفیه هوا|دستگاه تصفیه هوا خانگی|دستگاه تصفیه هوا رومیزی

792  تعداد بازدید  |  سه شنبه 7 دی ماه 1400

مردم 87 درصد از وقت خود را در داخل خانه و 7 درصد از وقت خود را در خارج از منزل سپری می کنند. اگر برای مدت طولانی در خانه بمانیم آیا واقعا هوای سالمی خواهیم داشت؟

پنج اشتباه رایج در مورد دستگاه تصفیه هوا

 

سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده یک نظرسنجی در مورد الگوهای فعالیت انسانی انجام داد. مردم 87 درصد از وقت خود را در داخل خانه و 7 درصد از وقت خود را در خارج از منزل سپری می کنند. اگر برای مدت طولانی در خانه بمانیم آیا واقعا هوای سالمی خواهیم داشت؟

 

مطمئناً پاسخ منفی است، هوای خانه شما، شامل آلاینده‌های مضر، ذرات معلق قابل استنشاق، به کوچکی PM2.5، ذرات گرد و غبار، دود سیگار، عطر گل، موهای حیوانات خانگی، شوره و حتی ویروس کرونا جدید، باکتری‌ها، فرمالدئید، بنزن، دی اکسید گوگرد و غیره است.

 

آیا در مواجهه با این نوع هوا می توانیم احساس راحتی کنیم؟ حتی اگر در را محکم ببندید، نمی توان این آلاینده های مضر را مسدود کرد، زیرا اتاق همچنان با دنیای بیرون در تماس است و آلاینده ها وارد فضای شما میشوند.

 

بنابراین خرید یک دستگاه تصفیه هوا برای کاهش مضرات آلاینده های محیط اطراف راه حل خوبی است! اما بسیاری از مردم در مورد دستگاه تصفیه هوا دچار اشتباه می شوند.

 

 

 

 

 

 

اشتباه 1: آیا دستگاه تصفیه هوا فقط یک غربال نیست؟ چرا اینقدر گران است؟

پاسخ: اصل دستگاه تصفیه هوا فیلتر کردن نیست، بلکه فیلتر کردن و جلوگیری از انتشار آلاینده ها توسط فیلتر است.

دستگاه تصفیه هوا بسیار گران است زیرا قیمت آن توسط فیلتر تعیین می شود، به خصوص فیلتر HEPA که قیمت بالایی دارد. دلیل استفاده از HEPA این است که ذراتی مانند PM10 (قطر کمتر از 10 میکرون) می توانند به آرامی وارد بدن ما شوند و حتی PM2.5 (قطر کمتر از 2.5 میکرون) می توانند به راحتی وارد ریه های ما شوند.

به طور کلی، فیلتری که می تواند بیش از 300 نانومتر را فیلتر کند می تواند به طور موثر ذرات قابل استنشاق زیر 100 نانومتر را جداسازی کند، اما جداسازی  100 تا 300 نانومتر آسان نیست.

فیلتر HEPA این ذرات را جداسازی میکند. علاوه بر اینکه فیلتر HEPA بر قیمت تأثیر می گذارد، تأثیرات یون های منفی، صفحه نمایش دیجیتال، لامپ های میکروب کش و سایر عملکردها را نیز دارد.

 

بنابراین قضاوت در مورد کیفیت یک دستگاه تصفیه هوا بستگی به تاثیر آن در جداسازی ذرات با قطر 100-300 میکرون دارد.

 

اشتباه شماره 2: دستگاه تصفیه هوا می تواند هوا را 100% تصفیه کند!

 

پاسخ: دستگاه تصفیه هوا نمی تواند هوا را به طور کامل تصفیه کند. همیشه برخی از ذرات وجود دارند که قابل جذب نیستند، اما این یک مزیت خوب است که بتوان 99.99٪ را فیلتر کرد. اما زمانی که سرعت تصفیه یک دستگاه تصفیه هوا از سرعتی که گازهای مضر خارجی وارد اتاق می شود، کمتر باشد عملکرد دستگاه تصفیه هوا زیر سوال می رود.

 

اشتباه 3: هر چه دستگاه تصفیه هوا گرانتر باشد بهتر است، دستگاه تصفیه هوا خارجی بهتر از داخلی است  و فیلتر هر چه بیشتر باشد بهتر است!

پاسخ: برخی از انواع دستگاه تصفیه هوا صرفاً برای بازاریابی هستند و مصرف‌کنندگانی که درک نمی‌کنند را فریب می‌دهند.

برخی از انواع دستگاه تصفیه هوا خارجی برای شرایط و محیط همان منطقه مناسب هستند. به عنوان مثال، برند Blue air برای اروپای شمالی و سوئد طراحی شده و برخی از محصولات آن از نظر عملکرد فیلتر ذرات PM2.5  نسبت به محصولات کره ای ضعیف تر هستند.

قیمت دستگاه تصفیه هوا عمدتاً توسط فیلتر تعیین می شودو عملکرد ربطی به کمیت ندارد. ممکن است دستگاه تصفیه هوا از فیلترهای هپا استفاده نکند و ده فیلتر معمولی داشته باشد که نمی تواند با یک فیلتر هپا رقابتی داشته باشند. بنابراین کلید کیفیت است، نه کمیت! تنها چیزی که برای شما مناسب است بهترین از لحاظ کیفیت است.

 

اشتباه  4: برخی از فیلترها خیلی گران هستند، آیا می توانیم آنها را بدون تعویض فقط بشوییم؟

پاسخ:  فیلتر کربن فعال معمولاً هر 5-6 ماه یکبار تعویض می شود، اگر در محیط هایی با طوفان های شدید زندگی میکنید، هر 3-4 ماه یکبار باید فیلترهای دستگاه تصفیه هوا خود را تعویض کنید. ممکن است هزینه های نگهداری دردسرساز شود، اما توصیه می کنم مرتبا فیلتر خود را تعویض کنید.

فیلترهای خاص دستگاه تصفیه هوا باید تعویض شوند (چیزی مانند پیش فیلتر اصلاً نیازی به تعویض ندارد)، زیرا فیلتر برای مدت طولانی استفاده شده است و عملکرد آن اشباع می شود. گرد و غبار موجود در هوا به فیلتر متصل می شود و اگر دستگاه عملکرد رطوبت را فعال کند، می تواند به محل پرورش باکتری تبدیل شود. این باکتری ها می توانند بر سلامت دستگاه تنفسی ما تأثیر بگذارند، بنابراین جایگزینی آن به هیچ وجه نباید شلخته باشد.

 

چه زمانی می توان فیلتر را تعویض کرد؟

یا مطابق با راهنمای دستگاه تصفیه هوا،  فیلتر را تعویض کنید، یا خودتان آن را بررسی کنید.  اگر المنت فیلتر سیاه شده یا با لمس فیلتر ، گرد و غبار روی آن می ریزند ، زمان تعویض فیلتر فرارسیده است.

 

برخی از فیلترها (مانند فیلترهای هپا) قابل شستشو نیستند. فیلترهای هپا دارای الیاف زیادی هستند و پس از یک بار شستشو الیاف موجود درآن به راحتی از بین می روند. هنگامی که دوباره استفاده شود، اثر تصفیه بسیار کاهش می یابد. و همچنین باعث آلودگی ثانویه خواهد شد. اگر باعث رینیت یا موارد دیگری شود، باید به بیمارستان بروید.که این هزینه به مراتب از تعویض فیلتر بیشتر است.

 

در واقع فیلترهای هپا به نسبت مدت زمانی که میتوانیم از آن ها استفاده کنیم گران نیستند. برخی از انواع این فیلترها به مدت 1 تا 1.5 سال قابل استفاده هستند اگر هزینه را به مدت زمان قابل استفاده تقسیم کنیم هزینه معقول بنظر می آید!!!!

 

بررسی فیلترهای دستگاه تصفیه هوا بر اساس نوع تعمیر و نگهداری:

 

تمیز کردن مقدماتی فیلتراسیون: می توانید آن را با پارچه پاک کنید، یا جاروبرقی بکشید یا حتی با آب بشویید. روی سطح آن گرد و غبار و باکتری وجود دارد. تمیز کردن یک بار در ماه بهتر است!

فیلتر هپا: تعویض مستقیم

فیلتر کربن فعال: جایگزینی مستقیم

فیلترهای دیگر: می توان هرکدام از آن ها را تمیز کرد و در معرض نور خورشید قرار داد. باید با دستورالعمل راهنمای هر فیلتر چک شود.

مولد یون منفی: نیازی به تمیز کردن نیست

 

پگاهان سپهر ایرانیان ارائه دهنده گارانتی و خدمات پس از فروش دستگاه تصفیه هوا با بیش از 23 سال سابقه در این زمینه شما را با دانش بیشتر در دستگاه تصفیه هوا آشنا می کند.

 

 

بیشتر بدانید:

 

دستگاه تصفیه هوا و بازکردن پنجره ها کدام برای بالا بردن کیفیت هوا مفید تر است؟

چیلر و کولرهای گازی کیفیت هوا را بدتر میکنند!!!

کیفیت هوای خانه شما در فصل پاییز کاهش می یابد!!

دستگاه تصفیه هوا و نابودی گرد و غبار ناشی از ریزپلاستیک ها

به کمک این روش ها هوای خانه خود را تازه تر کنید