دستگاه تصفیه هوا|دستگاه تصفیه هوا رومیزی|دستگاه تصفیه هوا خانگی

645  تعداد بازدید  |  شنبه 7 اسفند ماه 1400

شاید تعجب آور نباشد که دستگاه تصفیه هوا در انواع اشکال، اندازه ها و رنگ ها عرضه می شود. با این حال، آنچه مهم‌تر است این است که همه دستگاه‌های تصفیه هوا یکسان عمل نمی‌کنند. در حقیقت، انواع مختلف دستگاه تصفیه هوا از فناوری‌های متفاوتی برای تمیز کردن هوایی که تنفس می‌کنید استفاده می‌کنند.

پنج نوع رایج دستگاه تصفیه هوا

 

شاید تعجب آور نباشد که دستگاه تصفیه هوا در انواع اشکال، اندازه ها و رنگ ها عرضه می شود. با این حال، آنچه مهم‌تر است این است که همه دستگاه‌های تصفیه هوا یکسان عمل نمی‌کنند. در حقیقت، انواع مختلف دستگاه تصفیه هوا از فناوری‌های متفاوتی برای تمیز کردن هوایی که تنفس می‌کنید استفاده می‌کنند.

 

دانستن و درک نحوه عملکرد هر یک از این فناوری‌ها حیاتی است، به این ترتیب می‌توانید مطمئن شوید که دستگاه تصفیه هوای مناسب را برای نیازهای خاص خود انتخاب می‌کنید. بیایید نگاهی به پنج نوع رایج دستگاه تصفیه هوا بیندازیم.

فناوری HEPA

فناوری کربن فعال

تکنولوژی UV

یون منفی

ازن

 

 

 

 

 

1.فناوری هپا

هپا مخفف عبارت High Efficiency Particulate Air است و فناوری است که سال هاست برای فیلتر کردن ذرات استفاده می شود. فیلترهای هپا باید حداقل 99.97 درصد از تمام ذرات بزرگتر از 0.3 میکرون را به دام بیاندازند. چشم انسان فقط می تواند ذرات بزرگتر از 10 میکرون را ببیند. بنابراین ذرات گرفتار شده در فیلتر HEPA مانند مواد شیمیایی، باکتری ها و ویروس ها قابل مشاهده نیستند. از آنجایی که فیلترهای HEPA قادر به به دام انداختن کپک و باکتری هستند، محیط بهداشتی تری ایجاد می کنند. علاوه بر این، این نوع دستگاه تصفیه هوا ازن یا هیچ محصول جانبی مضر دیگری تولید نمی کند.

 

فیلتر هپا

فیلتر HEPA یک ماده الیاف مانند بسیار ظریف است که برای ایجاد شکل آکاردئون به جلو و عقب تا شده است. این شکل آکاردئونی یک پیچ و خم از الیاف چیده شده به طور تصادفی ایجاد می کند و سطح بسیار بزرگی را برای عبور هوا توسط فن دستگاه تصفیه هوا ایجاد می کند. جریان هوا باید فرصتی برای عبور از فیلتر داشته باشد تا تمیز شود.

 

هر چه تعداد دفعات عبور جریان هوا از فیلتر در یک ساعت بیشتر باشد، هوا تمیزتر می شود. با پر شدن فیلتر HEPA، هوا دیگر نمی تواند از آن عبور کند و به فیلتر جدیدی نیاز خواهد بود. با این حال یک فیلتر HEPA معمولا 2 تا 4 سال دوام می آورد.

دستگاه تصفیه هوا مجهز به فیلتر HEPA در به دام انداختن ذرات معلق در هوا موثرترین هستند. با این حال آنها بو، مواد شیمیایی یا گازها را از بین نمی برند.

 

2.فناوری کربن فعال

 

فیلتر کربن

کربن فعال شکلی از کربن است که فرآوری شده است تا آن را بسیار متخلخل کند و سطح بسیار زیادی برای جذب به آن بدهد.

 

فیلترهای کربن فعال از تعداد زیادی منافذ با اندازه مولکولی تشکیل شده اند که قابلیت جذب و پیوند شیمیایی بالایی دارند. این ویژگی ها آنها را به ابزاری بسیار موثر برای جذب آلاینده هایی مانند انتشارات شیمیایی، گازها، دود تنباکو و بو تبدیل می کند.

دستگاه تصفیه هوا با فیلترهای کربن فعال مخصوصاً برای افراد مبتلا به حساسیت شیمیایی چندگانه (MCS) مفید هستند، زیرا فرمالدئید را جذب می‌کنند که در فرش، پوشش‌های چوبی و اثاثه یا لوازم داخلی مبلمان یافت می‌شود. عطرها و همچنین مواد شیمیایی موجود در وسایل نظافتی خانگی نیز حذف می‌شوند و باعث تنفس بیشتر محیط می‌شوند، به خصوص برای مبتلایان به آسم، نوزادان، کودکان و افراد مسن.

 

برای بسیاری از افراد، ذرات معلق مانند گرد و غبار، گرده یا شوره حیوانات خانگی محرک اصلی هستند و بو و جذب مواد شیمیایی اهمیت کمتری دارند. برای کسانی که به درجه بالایی از هر دو نیاز دارند، بهتر است  دستگاه تصفیه هوا مجهز به فیلتر کربن فعال تهیه کنند تا اطمینان حال شود ذرات، بو و مواد شیمیایی ریز به خوبی حذف می شوند. دود سیگار، دود و بخار حاصل از پخت و پز، پرز و موی حیوانات خانگی و ترکیبات آلی فرار (VOCs) می تواند برای هر کسی، نه فقط برای کسانی که از آلرژی و آسم رنج می برند، ناسالم یا تحریک کننده باشد.

 

فیلترهای هوای کربنی کمک زیادی به کاهش آلودگی هوا در اتاق های ما می کنند. با این حال آنها سطح کارایی پایین تری در حذف آلرژن ها و ذرات معلق در هوا دارند. آنها همچنین محدودیت هایی در از بین بردن آلاینده هایی دارند که دورتر هستند و از فیلتر عبور نمی کنند.

 

3. تکنولوژی UV

 

دستگاه تصفیه هوا با لامپ UV یک روش عالی برای از بین بردن میکروب هایی مانند باکتری ها و ویروس ها است. دستگاه های تصفیه هوا با استفاده از این فناوری دارای یک لامپ UV هستند و با عبور میکروارگانیسم ها از کنار اشعه ماوراء بنفش تابش شده از لامپ، آسیب سلولی یا ژنتیکی رخ می دهد و میکروارگانیسم را از بین می برد.

 

یک دستگاه تصفیه هوا UV می تواند مولکول های اکسیژن و آب موجود در هوا را به ازن و هیدروکسیل تبدیل کند. مولکول های فعال با آلاینده های هوا واکنش می دهند و آنها را به اجزای بی ضرری مانند آب و دی اکسید کربن تبدیل می کنند. ازن حاصل از این فرآیند یک آلاینده مضر است، یک دستگاه تصفیه هوا UV خوب باید ازن را به حداقل برساند یا از بین ببرد. کارایی این نوع دستگاه تصفیه هوا به میزان وات نور و زمان قرار گرفتن در معرض نور بستگی دارد. لامپ UV باید نظارت شود و طبق توصیه های سازنده تعویض شود.

 

اگرچه فناوری UV در از بین بردن ویروس ها و باکتری ها موثر است، اما بهتر است از یک سیستم فیلتر جلوتر از لامپ ها استفاده شود. اکثر دستگاه های تصفیه هوا که از UV استفاده می کنند، از فیلتر کردن هوا با HEPA و کربن فعال شروع می کنند و از UV به عنوان آخرین مرحله فیلتراسیون بهره میبرند .

 

4. یون منفی

دستگاه تصفیه هوا با یون منفی از تزریق شیمیایی برای تصفیه هوا استفاده می کند. یون یک ذره طبیعی با بار مثبت یا منفی است. آنها این بار را با به دست آوردن یا از دست دادن یک الکترون دریافت می کنند. آنها به صورت مغناطیسی ذرات معلق در هوا مانند گرده و گرد و غبار را جذب می کنند تا زمانی که ذرات تازه تشکیل شده برای ماندن در هوا بسیار سنگین باشد. این باعث می شود که ذره بیفتد و خود را به یک ماده جامد دیگر در اتاق مانند پنجره یا دیوار بچسباند.

 

اگرچه ممکن است این فناوری پیشرفته به نظر برسد، اما ثابت شده است که نسبت به سایر فناوری‌های تصفیه هوا کارایی کمتری دارد. دستگاه تصفیه هوا یون منفی صرفاً هوای آلوده را پنهان می‌کند، نه اینکه واقعاً آن را تمیز کند. متاسفانه این نوع دستگاه تصفیه هوا توانایی جذب یا دفع آلودگی های مضر موجود در هوا را ندارد.

 

یون منفی به سادگی ذرات معلق در هوا را از هوا خارج می کند و به جای حذف کامل آنها به دیوارها و اقلام جامد اطراف اتاق منتقل می کند. هنگامی که آنها به دیوارها و سطوح دیگر چسبیده اند، این توانایی را دارند که شل شوند و دوباره به هوا برگردند. بنابراین دستگاه تصفیه هوا با یون منفی این ذرات را از بین نبرده است و هنوز احتمال زیادی وجود دارد که دوباره هوا را آلوده کنند.

 

5. ازن

دستگاه تصفیه هوای ازن عمداً گاز ازن (O3) تولید می کنند. اگرچه اظهارات بسیاری برای ایجاد باور عمومی در مورد ایمن و مؤثر بودن این دستگاه ها در کنترل آلودگی هوای داخل خانه انجام می شود، متخصصان بهداشت این ادعاها را رد کرده اند. قرار گرفتن در معرض ازن ممکن است علائم آسم را شعله ور کند و سطح به اندازه کافی بالا حتی می تواند ریه ها را زخمی کند.

 

برندهای زیادی از دستگاه تصفیه هوای ازن در بازار وجود دارد و همه آنها از نظر میزان ازن که می توانند تولید کنند متفاوت هستند. بسیاری از مواد شیمیایی موجود در محیط‌های داخلی ماه‌ها یا سال‌ها طول می‌کشد تا با ازن واکنش نشان دهند و عملاً بی‌اثر شوند. همچنین، ازن ذراتی مانند گرد و غبار و گرده را از بین نمی‌برد، مطالعات نشان داده‌اند که تصفیه‌کننده‌های هوای ازن ممکن است از رشد برخی از عوامل بیولوژیکی جلوگیری کنند، اما بعید است که به طور کامل هوا را تمیز کنند، مگر اینکه غلظت‌های آن به طور قابل‌توجهی بالاتر از استانداردهای بهداشت عمومی باشد.

 

بیشتر بدانید:

 

دستگاه تصفیه هوا و بازکردن پنجره ها کدام برای بالا بردن کیفیت هوا مفید تر است؟

چیلر و کولرهای گازی کیفیت هوا را بدتر میکنند!!!

کیفیت هوای خانه شما در فصل پاییز کاهش می یابد!!

دستگاه تصفیه هوا و نابودی گرد و غبار ناشی از ریزپلاستیک ها

به کمک این روش ها هوای خانه خود را تازه تر کنید