دستگاه تصفیه هوا خانگی|دستگاه تصفیه هوا رومیزی|دستگاه تصفیه هوا

547  تعداد بازدید  |  چهارشنبه 11 اسفند ماه 1400

از دستگاه تصفیه هوا برای بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان استفاده می شود. بسیاری از مردم می خواهند سطح اکسیژن خوبی را در خانه خود حفظ کنند و به این فکر می کنند که آیا دستگاه تصفیه هوا اکسیژن تولید می کند. یا خیر

آیا دستگاه تصفیه هوا اکسیژن تولید می کند؟

 

از دستگاه تصفیه هوا برای بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان استفاده می شود. بسیاری از مردم می خواهند سطح اکسیژن خوبی را در خانه خود حفظ کنند و به این فکر می کنند که آیا دستگاه تصفیه هوا اکسیژن تولید می کند. یا خیر

 

دستگاه تصفیه هوا اکسیژن تولید نمی کند. دستگاه تصفیه هوا تنها با فیلتر کردن هوا با فیلترهای درجه بالا باعث تصفیه هوا می شود. دستگاه تصفیه هوا قادر به وارد کردن هوای تازه از خارج نیست. از این رو، یک سیستم هوای تازه جداگانه برای حفظ سطح اکسیژن در داخل خانه مورد نیاز است.

 

برخی از مردم فکر می کردند که دستگاه تصفیه هوا اکسیژن تولید می کند. با این حال، این یک تصور اشتباه است زیرا دستگاه تصفیه هوا برای تامین اکسیژن طراحی نشده اند.

 

 

 

 

 

 

 

 

دستگاه تصفیه هوا چگونه کار می کنند؟

دستگاه های هوا دارای یک فن است تا هوای خانه شما را از طریق یک فیلتر با کیفیت به گردش درآورد. معمولا فیلتر درجه بالا در دستگاه های تصفیه هوا یک فیلتر HEPA (فیلتر ذرات هوا با راندمان بالا) است.

انواع دستگاه تصفیه هوا دارای فیلترهایی برای جذب ذرات بزرگ مانند گرد و غبار ، موهای انسان و موهای سگ هستند. پیش فیلترها برای اطمینان از اینکه نیازی به تعویض فیلتر هپا گران قیمت نیست، مهم هستند.

 

دستگاه تصفیه هوا استاندارد دارای یک فیلتر HEPA، معمولاً از نوع الکترواستاتیک، برای مسدود کردن و جمع‌آوری ذرات ریز هستند. به طور کلی، فیلترهای HEPA فیلترهای درجه بالایی هستند که از نظر تئوری حداقل 99.97٪ از گرد و غبار، گرده، کپک، باکتری و هر ذرات معلق در هوا را با اندازه 0.3 میکرون (μm) بر اساس EPA حذف می کنند.

 

برخی از انواع دستگاه تصفیه هوا دارای یک فیلتر جذب کننده بو (فیلتر کربن) هستند که به از بین بردن بو در اتاق کمک می کند. علاوه بر این، برخی از انواع دستگاه تصفیه هوا ممکن است دارای یون پلاسما باشند که باعث می‌شود ذرات گرد و غبار به یکدیگر متصل شوند که باعث سنگین‌تر شدن گرد و غبار و در نتیجه افتادن آن ها روی زمین می‌شود.

 

بنابراین دستگاه تصفیه هوا هیچ ارتباطی با تولید اکسیژن ندارد. آنها فقط هوا را فیلتر می کنند و هوایی را که تنفس می کنیم تمیزتر کرده و آلاینده های مضر را کمتر می کنند، به ویژه برای افرادی که به گرد و غبار حساسیت دارند.

 

علاوه بر این، برخی از  انواع دستگاه تصفیه هوا دارای سیستم نور UV هستند که به از بین بردن باکتری ها و ویروس های خاص کمک می کند. با این حال، سیستم نور UV به طور موثر اکثر باکتری ها و ویروس ها را از بین نمی برد، مگر اینکه دستگاه تصفیه هوا برای مدت طولانی در یک اتاق بسته باقی بماند.

 

 

باکتری ها و ویروس ها باید برای مدت زمان کافی در معرض سطح مشخصی از اشعه UVC قرار گیرند تا غیرفعال یا مرده شوند.

در یک دستگاه تصفیه هوا، باکتری ها و ویروس ها تنها برای چند ثانیه در معرض نور UV قرار می گیرند. چنین زمان کوتاهی در معرض اشعه ماوراء بنفش برای از بین بردن آنها کافی نیست. با این حال، باکتری‌ها و ویروس‌هایی که روی فیلترها به دام افتاده‌اند، مدت زمان طولانی تری در معرض اشعه نور قرار دارند و ممکن است پس از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش به مدت چند ساعت، غیرفعال شوند.

 

آیا دستگاه تصفیه هوا می تواند اتاق را تهویه کنند؟

برای تهویه یک اتاق، یک دستگاه تصفیه هوا باید هوای تازه بیرون را وارد اتاق کند. بنابراین، دستگاه تصفیه هوا نمی تواند یک اتاق را تهویه کند.

اما اگر در مورد تهویه یک نقطه خاص در یک اتاق صحبت کنیم، یک دستگاه تصفیه هوا با حرکت دادن هوا به اطراف مقداری تهویه را فراهم می کند و باعث می شود هوای اتاق به طور یکنواخت پخش شود.

 

آیا دستگاه تصفیه هوا می تواند شما را بیمار کند؟

دستگاه تصفیه هوا معمولاً برای بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان ساخته شده است و در نتیجه باعث بیماری نمی‌شود. با این حال، اگر برای مدت طولانی یک دستگاه تصفیه هوا را سرویس و پاکسازی نکنید، باکتری ها و ویروس ها می توانند در داخل دستگاه تصفیه هوا رشد کنند که در صورت استفاده از دستگاه تصفیه هوای کثیف می تواند شما را بیمار کند.

 

علاوه بر این، هر زمان که قصد تمیز کردن دستگاه تصفیه هوا را دارید، باید دستکش بپوشید و ماسک بزنید زیرا ذرات ریز گرد و غبار، باکتری ها، ویروس ها و سایر میکروارگانیسم های مضر همگی در فیلتر دستگاه تصفیه هوا محبوس می شوند. حتی با کوچکترین حرکتی می‌توانستید برخی از آنها را تکان دهید و وارد سیستم تنفسی خود کنید.

 

آیا باید یک دستگاه تصفیه هوا بخرید؟

بسیاری از افراد پس از قرار دادن دستگاه تصفیه هوا در اتاق خود، از آلرژی نجات پیدا کرده اند. از این گذشته، دستگاه تصفیه هوا گرد و غبار و میکروارگانیسم هایی مانند باکتری ها و ویروس ها را جذب می کند که این موضوع بدون شک کیفیت هوای داخل خانه را بهبود می بخشد.

 

طبق یک مقاله تحقیقاتی ، دستگاه تصفیه هوا HEPA می‌تواند ذرات معلق و غلظت آلرژن گرد و غبار خانگی را در هوای داخل خانه کاهش دهد و در نتیجه علائم بالینی بیماران مبتلا به رینیت آلرژیک را بهبود بخشد.

 

نتیجه

گرفتن یک دستگاه تصفیه هوا به افزایش سطح اکسیژن در اتاق شما کمکی نمی کند. در عوض، هوای اتاق شما به لطف فیلتر HEPA در دستگاه تصفیه هوا که بیشتر ذرات ریز گرد و غبار را جذب می کند، تمیزتر خواهد بود.

 

دستگاه تصفیه هوا نمیتواند تهویه اتاق شما را فراهم کند زیرا این دستگاه به بیرون متصل نیست و هوای تازه را از بیرون وارد نمی کند.

 

از آنجایی که کیفیت هوای داخل خانه بهبود یافته است، یک دستگاه تصفیه هوا شما را بیمار نمی کند، بلکه با به دام انداختن میکروارگانیسم های مضر روی فیلتر HEPA خود، بیماری را از شما دور میکند.

 

 

بنابراین، اگر به دنبال افزایش سطح اکسیژن در اتاق خود هستید، یک دستگاه تصفیه هوا راه حل این مشکل نیست. شما باید یک دستگاه اکسیژن ساز تهیه کنید.

 

 

بیشتر بدانید:

 

آیا لازم است دستگاه تصفیه هوا دائم روشن باشد؟

چه نوع دستگاه تصفیه هوایی برای محیط های اداری مناسب است؟

چرا هرگز نباید از حالت خودکار دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید؟

8 مزیت دستگاه تصفیه هوا

به کمک این روش ها هوای خانه خود را تازه تر کنید